تاریخ انتشار: 18 جولای 2016 - اخبار, اخبار اقتصادی, خواندني هاي برگزيده‌

تهران بین ۵شهر شگفت آور دنیا به لحاظ پیشرفت در حوزه حمل ونقل...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

موسسه بین المللی ITDP (Institute for Transportation and Development Policy) در گزارش خود با عنوان «تحولات حمل و نقل در پنج شهر که ممکن است شما را شگفت زده کند»؛ آورده است:

تهران در دوره اخیر مدیریت شهری توانست با توسعه خطوط BRT به طول ۱۷۰ کیلومتر آن هم در یک دهه نظر بسیاری از کارشناسان بین المللی و شهرداران کلانشهرها را درخصوص سرعت توسعه زیرساخت های حمل و نقل و نقل عمومی جلب کند.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت: هنگامی که صحبت از حمل و نقل پایدار می شود، اغلب شهرهایی زیبا از شمال اروپا مانند گپنهاک یا شهرهایی شلوغ و ثروتمند مانند هنگ کنگ و سنگاپور در خاطر تداعی می شود، در حالی که تحولات شگفت انگیزی در شهرهای سراسر جهان از جمله در کشورهای جنوب در حال وقوع است. در اینجا از پنج شهر نام برده می شود که از طریق سرمایه گذاری بر روی حمل و نقل عادلانه و پایدار، کیفیت زندگی میلیون ها نفر ارتقاء بخشیده اند.

تهران- ایران
ایران دارای بالاترین نرخ شهرنشینی در منطقه خاورمیانه است و تهران یکی از بزرگترین کلانشهرهای آسیا محسوب می شود. در یک دهه قبل شهروند تهرانی برای جابه جایی در شهر، به غیر از رانندگی در خیابان های شلوغ گزینه های چندانی نداشت اما در طول این دهه تهران توانست بیش از ۲۰۰ کیلومتر خط مترو راه اندازی کند که توانایی جابه جایی روزانه ۲ میلیون نفر را دارد. همچنین این شهر یک شبکه ۱۷۰ کیلومتری اتوبوس تندرو با کیفیت بالا راه اندازی کرد که امکان جابه جایی روزانه ۲ میلیون نفر دیگر را فراهم کرده است. البته همیشه سرعت توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران دنیا را شگفت زده کرده است و اکنون نیز به عنوان یکی از مقاصد مورد مطالعه در زمینه توسعه برای کارشناسان بین المللی حوزه حمل و نقل عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علاوه بر این ها در تهران برنامه اخذ عوارض ترافیک برای کاهش ترافیک، سامانه پیشرفته اشتراک دوچرخه در یکی از مناطق آن به موقع اجرا گذاشته شده است.

احمد آباد- هند
احمدآباد شهری ۵ میلیون نفری واقع در غرب استان گجرات است. در سال ۲۰۰۹ میلادی کیفیت حمل و نقل این شهر از طریق راه اندازی سیستم اتوبوس تندروjanmarg به الگویی برای هندوستان بدل شد. در زبان محلی janmarg به معنای «راه مردم» است. در شهری که تقریبا ۹۰ درصد ساکنان آن فاقد اتومبیل شخصی بوده و روش های محدودی برای سفرهای خود در اختیار دارند روزانه ۱۳۰ هزار نفر را جابه جا کرده و به این ترتیب به عنوان پیشرفت عمده برای حمل و نقل این شهر محسوب می شود.
امروز احمدآباد در امر حمل و نقل و برنامه ریزی شهری به واسطه گسترش روزافزون قوانین مرتبط با پارک خودروها و محوریت حمل و نقل عمومی، بهسازی پارکینگ ها و بهبود شرایط برای پیاده روی و دوچرخه سواری به عنوان شهری پیشرو در منطقه شناخته شده است.

بوینس آیرس- آرژانتین

این شهر در سال ۲۰۱۳ از خیابان قدیمی de juilo که یکی از عریض ترین خیابان های جهان با ۲۰لاین ترافیکی محسوب می شود را تبدیل به کریدوری مدرن و کارآمد برای حمل و نقل عمومی کرد. این پروژه بخشی از یک طرح جامع حمل و نقلی است که اجراء آن از سال ۲۰۰۹ شروع شده است. این طرح پیاده راه سازی ۱۰۰قسمت مرکزی شهر، توسعه برنامه اشتراک دوچرخه، ایجاد یک شبکه ۳۰۰ کیلومتری مسیر دوچرخه و اصلاح تقاطع ها به نظور ارتقاء ایمنی عابران پیاده می شود.

گوانگجو- چین
این کلان شهر بر دلتای رود مروارید گسترده و مقر بزرگترین سیستم اتوبوس تندرو در جهان است که روزانه بیش از ۸۵۰ هزار نفر را از طریق ۲۶ ایستگاه با سرعتی برابر سرعت مترو جابه جا می کند. البته دستاوردهای این شهر فراتر از سیستم اتوبوسرانی است. آنها دارای یکی از بزرگترین سیستم های اشتراک دوچرخه در جهان هستند و توانسته اند فضاهای کم استفاده مانند زمین های متروکه زیرگذرها را تبدیل به فضاهای زیبای عمومی کنند.
دفتر ITDP چین در گوانگجو مستقر شده است هر ساله میزبان بیش از ۵۰ بازدید کننده توسط سازمان های دولت، غیر دولتی و علمی بوده و الهام بخش پروژه های انجام گرفته در سایر شهرهای چین و شهرهای جنوب شرقی آسیا است.

مکزیکو سیتی- مکزیک
بزرگترین شهر آمریکای شمالی است که دارای ۵ خط BRT از نوع متروباس و فعالترین سیستم اشتراک دوچرخه در جهان است. این شهر در زمینه اصلاح فضاهای پارک خودرو پیشگام بوده و احیاء کننده پیاده راه های مناطق تاریخی مرکزی شهر است.

در سال ۲۰۱۲ میلادی خط ۴ Metrobus ثابت کرد که یک سیستم اتوبوس تندرو با کیفیت جهانی می تواند علاوه بر کمک به تجدید حیات مناطق فشرده مرکز شهر، به حفظ آثار فرهنگی و میراث تاریخی آنها نیز کمک کند. این پروژه از طریق اختصاص خیابان های مرکزی شهر به تردد دوچرخه، عابران پیاده و سیستم اتوبوس تندرو توانسته علاوه بر بهبود رفت و آمد به بهسازی منظر و ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق کمک کند.

چاپ چاپ