بر اساس اعلام پایگاه ISC ؛

نرخ رشد تولید علم کشور به ۱۶ درصد رسید/بالاترین نرخ رشد ۴سال اخیر...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بررسی ۲۵ کشور دارای بیشترین کمیت علم دنیا نشان می دهد که نرخ رشد تولید علم ایران به ۱۶ درصد رسید که بالاترین نرخ رشد ۴ سال اخیر است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی، با اعلام این خبر افزود: کمیت تولید علم تنها یکی از ابعاد تولید علم است. هدایت مقالات به سمت نیازهای کشور مهمترین مسئله فعلی در علم کشور است، اما در عین حال انتشار نتایج پژوهش در معتبرترین مجلات بین المللی از قدرت و توان علمی بالای محققان حکایت می کند.

دهقانی اظهار داشت: بررسی ۲۵ کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی در پایگاه استنادی وب آو ساینس (ISI) تولید کرده اند نشان می دهد که رشد کمیت تولید ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی به ۱۶ درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران در جمع کشورهایی که بیشترین کمیت تولید علم دنیا را تولید می کنند از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است.

سرپرست ISC گفت: در سال ۲۰۱۴ میلادی در پایگاه استنادی ISI تعداد ۲ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۶۵۸ مدرک از تمام دنیا نمایه شده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی این رقم به ۲ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۲۴۶ مدرک رسید. بدین ترتیب متوسط تولید علم دنیا در حدود ۶ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در طی سال های ۲۰۱۱ ،۲۰۱۲ ، ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی تعداد مدارک ثبت شده برای جمهوری اسلامی به ترتیب برابر با ۲۸۴۶۴ ،۳۰۳۵۱ ، ۳۰۹۴۱ ، ۳۲۱۵۵ و ۳۷۲۶۱ مورد بوده است و بنابراین میزان رشد علمی در این سالها نسبت به سال های قبل از آن به ترتیب برابر با ۷، ۲، ۴ و ۱۶ درصد بوده است.

دهقانی افزود: در سال ۲۰۱۴ میلادی ایران با تولید ۳۲۱۵۵ مدرک از لحاظ کمیت تولید علم در بین ۲۱ کشور برتر دنیا و در سال ۲۰۱۵ رشد کمیت تولید علم کشور قابل ملاحظه بود به نحوی که از این بابت ایران هم اکنون در جایگاه ۱۹ دنیا قرار دارد.

وی تاکید کرد: سهم ایران از تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۱.۴ درصد بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱.۵ درصد رسید.

چاپ چاپ