تاریخ انتشار: 23 اکتبر 2016 - اخبار

حال و هوای محرم در خانه تاریخی آل یاسین کاشان

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

خانه های تاریخی کاشان از گذشته های دور مکان مناسبی برای برگزاری آیین های مذهبی بود که این گونه برنامه ها با صفا و صمیمیت خود و با حضور اقشار مختلف مردم در حیاط های بیرونی این سراها انجام می شد.

به گزارش ایکنا، خانه تاریخی آل یاسین با قدمتی نزدیک به دو قرن، یکی از این نوع خانه هاست. این سرای تاریخی در خیابان امام خمینی (ره) مقابل بقعه حبیب بن موسی بن جعفر(ع) قرار دارد که با یک حیاط مرکزی بزرگ، در گروه خانه های یک حیاطه با سه جبهه دارای ایوان ها و تالارهای مختلف می باشد.

این خانه به دستور فتحعلی شاه قاجار، برای یکی از بزرگ ترین علما و مراجع بزرگ نیمه اول قرن ۱۳ ه.ق به نام سیدمحمد تقی پشت مشهدی جد اعلای خاندان آل یاسین ساخته و بعدها به صورت موروثی در اختیار آقا نظام الدین مجتهد کاشانی (آل یاسین) قرار گرفت.

کاربری این خانه از ابتدا به عنوان مدرسی برای تدریس سیدمحمد تقی پشت مشهدی بوده و در ماه محرم و صفر، که حوزه های علمیه تعطیل می شده، مراسم سینه زنی و عزاداری در آن برگزار می شده و این سنت نسل به نسل ادامه یافته است.

این خانه تا سال ۶۵ مسکونی بوده و در سال ۱۳۷۰ توسط نسل چهارم خاندان آل یاسین به شهرداری کاشان فروخته و سپس طی سال های ۷۵ تا ۷۶ مرمت شد و اکنون هم به عنوان دبیرخانه “خانه” در مجمع جهانی شهرهای اسلامی و محل استقرار مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان با میزبانی از جشنواره ها و سوگواره های مختلف در تمام طول سال کاربری فرهنگی پیدا کرده است.

روضه خوانی آیت اله سیدمحمد تقی پشت مشهدی در دهه عاشورا

در کتاب “عزاداری سنتی شیعیان در بیوت علما، حوزه های علمیه و کشورهای جهان” تالیف حجت الاسلام سیدحسین معتمدی، ضمن اشاره به عزاداری ماه محرم در خانه های علمای کاشان، آمده : «مرحوم آیت اله آقا سید محمدتقی پشت مشهدی کاشانی، دارای اخلاص زیادی به اباعبداله الحسین(ع) بوده و به اقامه مراسم عزاداری آن حضرت اهتمام زیادی می ورزیده اند، لذا همه ساله مجلس روضه خوانی باشکوهی را برای تجدید اقامه عزاداری امام حسین(ع) در لیالی عاشورا، در مسجد حبیب بن موسی و در ایام دهه عاشورا در منزل خود منعقد می نموده که بسیار معروف و مورد توجه اهالی شهر بوده و از طبقات مختلف، خاصه اهل علم و فضیلت در آن شرکت می نموده اند. مجلس روضه خوانی منزل ایشان مفصل تر مجلسی بوده که در مسجدشان تشکیل می شده و دسته جات عزاداری مختلفی از سقایی، سینه زنی، زنجیر زنی، شبیه خوانی و… نیز در این منزل و مجلس شرکت می نموده و ضمن عرض تسلیت به محضر علما و سادات، به عزاداری می پرداختند” .

امسال به همت شهرداری کاشان، این سرای تاریخی در دهه دوم ماه پیروزی خون بر شمشیر با اسرای کربلا در قالب برنامه هایی مثل زیارت عاشورا، سخنرانی اساتید برجسته حوزوی و مداحی و با حضور اقشار مختلف مردم به سوگ نشست که این اقدام می تواند حال و هوای گذشته خانه را به عنوان مکانی برای اجتماعات گسترده آیینی احیا کند.

چاپ چاپ