تاریخ انتشار: 05 دسامبر 2016 - اخبار, خواندني هاي برگزيده‌

تأکید رئیس جمهوری بر بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

رئیس جمهوری در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولان ضمن اشاره به اقدامات دولت برای ایجاد شرایط مناسبت‌تر برای خلق فرصت‌های برابر و زندگی عادلانه برای معلولان از جمله بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تأکید کرده است که پیشگیری از معلولیت از طریق سیاست‌ها و اقدامات مؤثر باید به اولویت تبدیل شود.
در پیام رئیس جمهوری آمده است: دوازدهم آذر روز جهانی معلولان است و این برای جامعه‌ای که مسلمان است و به حکم دینی، هر فرد آن مکلف به رعایت حقوق انسان‌های دیگر است معنایی بزرگ دارد. ارزش‌های دینی و انسانی الزام می‌کنند که آدمیان برای فراهم آوردن فرصت‌های برابر زندگی، برای همگان تلاش کنند و ساختن جامعه‌ای عادلانه را مدنظر قرار دهند. شیوه عمل جامعه در قبال معلولان، آزمون عدالت و انسانیت هر جامعه است.
روز جهانی معلولان، فرصتی است تا همگان در این موضوع، اندیشه کنیم که تا چه اندازه جامعه و نهادهای سازگار برای زندگی عادلانه و با کرامت معلولان ساخته‌ایم، چه اندازه به دستورهای دینی برای رعایت حال برادران و خواهران دینی آسیب‌پذیرتر خود عمل کرده‌ایم و چقدر در دیدن توانمندی‌های معلولان و به کارگیری ایشان کوشا بوده‌ایم. دولت کوشیده است با بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، شرایط مناسب‌تری برای خلق فرصت‌های برابر و زندگی عادلانه برای معلولان فراهم کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین موفق شده مسکن را برای خانواده‌هایی که دارای دو معلول هستند فراهم کند. راهبرد توانمندسازی معلولان و خانواده‌های آنها که توسط این وزارتخانه و سازمان بهزیستی تدوین شده باید با قدرت بیشتری تداوم یابد. شورای عالی رفاه در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده دارد و باید با پیگیری سیاست‌های مناسب فرصت‌های بیشتری برای حمایت اجتماعی و توانمندسازی معلولان فراهم کند.
ضروری است که پیشگیری از معلولیت از طریق سیاست‌ها و اقدامات مؤثر به اولویت تبدیل شود. غربالگری‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد و از جمله در دستور کار قرار گرفتن غربالگری ژنتیک، اقدامات مثبتی است که دولت در پیش گرفته و زمینه ابتلا به معلولیت‌های مختلف را کاهش می‌دهد. جامعه ایران در حال سالمند شدن است و ضرورت دارد تدابیری اتخاذ شود که افراد جامعه با سلامت بیشتر وارد دوران سالمندی شوند. شورای عالی رفاه و شورای حمایت از حقوق معلولان موظفند در این زمینه فعالانه‌تر عمل نمایند.
اینجانب بر خود لازم می‌دانم از همه نهادهای خیریه و سازمان‌های جامعه مدنی که مسئولیت اجتماعی خویش را ایفا کرده و فعالانه در مدیریت امور معلولان و ساختن جامعه‌ای اخلاقی‌تر و انسانی‌تر کوشا بوده‌اند تشکر کنم.

چاپ چاپ