بودجه ۹۶؛ بستری برای تحقق توسعه پایدار شهر/ افزایش ۳ درصدی بودجه سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵
گزارشی در خصوص وضعیت بودجه ای شهر؛

بودجه ۹۶؛ بستری برای تحقق توسعه پایدار شهر/ افزایش ۳ درصدی بودجه سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵...

تاریخ انتشار: 20 فوریه 2017 - اخبار, خواندني هاي برگزيده‌
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

وجود اطلاعات مالی شفاف و قابل مقایسه رکن اساسی پاسخگویی و تصمیم گیری های اقتصادی آگاهانه و از ملزومات بدیل توسعه و رشد اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی است.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری برای اتخاذ تصمیم های مالی مختلف در سطح اقتصاد خرد و کلان شهر به اطلاعات مالی نیاز دارند که این تصمیمات سرنوشت اداره منابع کمیاب اقتصادی شهر را رقم می زند، بنابراین در صورتی که تصمیمات آگاهانه و مبتنی بر اطلاعات شفاف و قابل مقایسه نباشد، منابع اقتصادی تلف و اقتصاد شهر آسیب می بیند.
بودجه سالانه شهرداری عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات، فعالیت ها و اقداماتی که باید در طی سال مالی انجام‌ شود همراه با برآورد مبلغ و میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه انجام آنها پیش‌بینی می‌شود و پس از تصویب شورای اسلامی شهر قابل اجرا خواهد بود.
تعریف علمی بودجه اختصاص منابع محدود به نیازهای نامحدود است، اما معمولاً برداشت مردم از بودجه، وجوه نقد و درآمدهاست در حالی که توازن بین منابع و مصارف را بودجه می نامند.
مسئولیت تنظیم بودجه شهرداری و مراقبت در حسن اجرای آن به عهده شهردار و مسئول امور مالی است.
در این راستا شهرداری اصفهان برای تنظیم بودجه سال ۹۶ شهرداری از شهریورماه سال جاری آغاز و در روز ۲۵ دی به شورای شهر تقدیم شد.
شورای شهر نیز پس از بررسی کارشناسی در کمیسیون های تخصصی شورا و در نهایت در کمیسیون تلفیق این بودجه را به تصویب رساند.
بودجه سال ۹۶ شهرداری اصفهان دومین بودجه برنامه اصفهان ۱۴۰۰
در تنظیم بودجه سال ۹۶ میزان تحقق پذیری آن مد نظر شهرداری اصفهان بوده است.
در واقع با رویکردها و راهبردهایی که همه ساله شورای اسلامی شهر به شهرداری اعلام می کند، ردیف های درآمدی و اعتباری و ردیف های هزینه ای پیش بینی می شود.
بودجه سال ۹۶ شهرداری اصفهان دومین بودجه از برنامه اصفهان ۱۴۰۰ است که مراحل تدوین آن از ۲۵ شهریورماه سال جاری به مدت ۴ ماه به طول انجامید و در روز ۲۵ دی ماه تقدیم شورای شهر شد.
شهرداری اصفهان برای سال ۹۶ بودجه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی را به شورای شهر پیشنهاد کرد که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هم پیشنهاد داده بود از طریق اوراق مشارکت و اسناد خزانه محقق شود، اما شورای شهر با
توجه به اینکه بودجه باید تحقق پذیر در نظر گرفته شود، مبلغی از کل بودجه را کسر کرد.
روز گذشته مبلغ کل بودجه سال آینده شهرداری اصفهان به میزان ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان که در جلسات تلفیق به تائید اعضای شورا رسیده بود، مورد تصویب شورای اسلامی شهر قرار گرفت.
بنا به گفته رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، سهم اعتبارات جاری شهرداری در بودجه ۹۶ حدود ۷۵۰ میلیارد تومان و معادل ۳۴ درصد بودجه است و اعتبارات عمرانی سال ۹۶ شهرداری اصفهان نیز یک هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان معادل ۶۶ درصد بودجه برآورد شده است.
رضا امینی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال آتی برنامه های چشم انداز اصفهان ۱۴۰۰ مد نظر قرار گرفته است، می گوید: تحقق این چشم انداز برای مدیریت شهری بسیار با اهمیت است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بخش مهم بودجه سال آینده را مختص موضوعات قطار شهری، توسعه فضای سبز و احداث نمایشگاه بین المللی می داند و ادامه می دهد: بودجه سال آینده نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.
وی تصریح می کند: در سال جاری اعتبارات شهرداری اصفهان با ۲۶۵۰ میلیارد تومان تصویب شد که بر اساس میزان تحقق پذیری برآورد می شود به ۲۲۰۰ میلیارد تومان دسترسی پیدا کنیم.

بودجه ۹۶ بودجه ای برای تحقق توسعه پایدار شهر
مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان نیز با اشاره به همراهی اعضای شورای شهر در فرایند تنظیم و تصویب بودجه می گوید: بودجه ۹۶ شهرداری با همت و دلسوزی اعضای شورای شهر در جهت تحقق توسعه پایدار شهر در بهترین حالت ممکن تنظیم و به تصویب رسید.
وی با اشاره به اینکه بودجه ۹۶، دومین بودجه ای است که طبق راهبردهای برنامه اصفهان ۱۴۰۰ تدوین شده است، ادامه می دهد: طی یک سال اخیر یک تیم کارشناسی مسئولیت تدوین بودجه ریزی عملکردی را برای رفع مشکلات موجود برعهده داشته است که نمونه بارز آن در پروژه های سرمایه ایی شهری متبلور است.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه شفافیت، پاسخگویی و بهره‌وری از پیامدهای خوب بودجه‌بندی امسال است، تاکید می کند: بودجه ۹۶ نیز با رویکرد زیست‌محیطی و ترافیکی تنظیم شده است.
وی اظهار می کند: کمترین حاشیه و اختلاف سلیقه را در بودجه‌بندی سال ۹۶ با اعضای شورای شهر اصفهان داشتیم، همچنین شاهد همراهی بسیار خوبی از مدیریت برنامه‌ریزی استان اصفهان برای مطالبات شهرداری از دولت برای تأمین بودجه قطار شهری بودیم که در سال آینده این امر محقق خواهد شد.
شهردار اصفهان عنوان می کند: در سال ۹۷ نیز بودجه شهرداری اصفهان به منظور ایجاد شفاف سازی نوگرایی و خلاقیت در مدیریت شهری به صورت عملکردی تدوین خواهد شد

چاپ چاپ