نصرتي، شهردار قزوين:

انتخاب شهر قزوین به‌عنوان پایلوت جهانی SDG برای ایران بسیار ارزشمند است...

تاریخ انتشار: 23 فوریه 2017 - اخبار, اخبار شهرداری ها
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

مسعود نصرتی، شهردار قزوین گفت: انتخاب شهر قزوین به‌عنوان پایلوت جهانی برای اهداف توسعه پایدار از سوی سازمان ملل برای ایران بسیار ارزشمند است و مقدمات معرفی شهرهای ایران را در سطوح بین‌المللی فراهم می‌کند.
به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری قزوین؛ نصرتی در سیزدهمین همایش شهر و سیمای شهری و هشتمین همایش ملی توسعه شهری با محوریت اهداف توسعه پایدار شهری( (SDGقزوین پایلوت جهانی افزود: با توجه به تصمیم بین‌المللی اتخاذ شده مبنی بر این امر که در همان شهری که شکوفایی شهری صورت گرفته پایلوت SDG نیز انجام شود. این موضوع در ژنو مقر سازمان ملل مورد تصویب قرار گرفت و قزوین به‌عنوان پایلوت جهانی SDG نیز معرفی‌شده است.
وی بیان کرد: در سال ۲۰۱۲ قرار شد شهرها از طرف برنامه اسکان بشر به برنامه (CPI) بپیوندند که در سال ۲۰۱۵، ۶۵۰شهر وارد برنامه (CPI) شدند و در سال ۲۰۱۵ تصمیم گیری شد که برای تحقق این برنامه نیازمند یک شهر برای اقدامات اجرایی این برنامه با حمایت سازمان ملل، بنگاه‌های اقتصادی و گروه‌های مرتبط با شهر است.
وی با بیان اینکه اقداماتی که در برنامه شکوفایی شهری در ایران صورت می‌گیرد بازآفرینی شهری است، گفت: در سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی سران دولت‌ها با تصویب دستور کار ۲۰۳۰ بر تعیین مسیری به‌سوی توسعه پایدار توافق کردند. این دستورکار که حاوی ۱۷ آرمان و ۱۶۹ هدف است، اهداف عملیاتی کمی را در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیستیِ توسعه پایدار در نظر گرفته شد که باید تا سال ۲۰۳۰ تحقق یابند. این اهداف چارچوبی برای اقدامی مشترک با عنوان “برای مردم، زمین و شکوفایی” تدوین کرده‌اند که باید توسط همه کشورها و بهره‌وران اجرایی شود.
نصرتی گفت: سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ از طریق UN-HABITAT برنامه ای را اعلام کرد که بر اساس آن قرار شد شهرهای با پنج شاخصه اعلام شده، خود را کاندیدا کرده و در لیست رقابتی انتخاب شهر پایلوت برای اجرای طرح شکوفایی شهری قرار گیرند.
وی بیان کرد: در این راستا ۶۸ شهر از بین ۳۴ کشور کاندیدا شدند که قزوین نیز از ایران در این لیست قرار گرفت و این شهر با توجهه به ویژگی های خاص خود و همچنین حمایت های صورت گرفته از سوی دولت توانست با عبور از سه مرحله به عنوان شهر پایلوت انتخاب شود.
شهردار قزوین گفت: شهر قزوین به عنوان نخستین شهر در کشور است که سند دستور محلی ۲۱ برای آن تهیه شده است و بر اساس سند محلی ۲۱ محله دیمج برای اجرای پایلوت این برنامه در شهر قزوین انتخاب شد.
وی ادامه داد: بعد از تصویب انتخاب شهر قزوین به عنوان پایلوت برای اجرای طرح شکوفایی شهری محله سردار نیز به محله دیمج اضافه شد.
این مقام مسوول ادامه داد: همچنین محل احداث موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام در بین این ۲ محله ارزشمند انتخاب شده است.
این مقام مسوول گفت: شهرداری قزوین با همدلی و مشارکت مدیریت متحد شهری، شورای شهر و مدیران استان تلاش کرده است که به طرح های بالادست احترام بگذار و هیچ اقدامی را بدون مطالعه اجرایی نکند.
وی گفت: SDGs یک دستور کار جهانی برای توسعه پایدار است که تمام ملت ها را برای پیگیری راهبردی جامع که در برگیرنده توسعه اقتصادی، فراگیری اجتماعی و پایداری محیط زیست فرا می‌خواند.
شهردار قزوین گفت: برنامه HABITAT3 به عنوان بزرگترین برنامه‌ شهری جهان از نگاه اقدامات شهرسازی می باشد و مصوباتی که نیاز است گرفته شود در برنامه HABITAT انجام می شود که مجمع جهانی شهرهای اسلامی یکی از اصلی ترین مشارکت کننده های این برنامه با ۳۶ هزار نفر شرکت کننده بوده است.
وی افزود: در این برنامه دستور کار جدید شهری به عنوان میثاق نامه بین تمام کشورهای جهان مورد تصویب قرار گرفت و بر این اساس چون شهر قزوین پایلوت SDG اهداف توسعه پایدار بود، تفاهم نامه جدیدی امضاء شد و قرار شد که با متولی بودن مجمع جهانی شهرهای اسلامی که دستور کار پیوستن شهرهای اسلامی را با ابلاغ رسمی از سازمان ملل دارد باز برای شهر قزوین به اجرا درآید.
نصرتی ادامه داد: چون در کشور ایران متولی بازآفرینی شهری یکی از معاونت های وزارت راه و شهرسازی با شرکت تخصصی ستاد بازآفرینی و بهسازی شهری است، ما این کار را با مشارکت وزارت خانه دنبال کردیم.
وی افزود: بر این اساس ۹ پروژه ای که حاصل برنامه (CPI) بود، مهم ترین آن موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام است که موفق شدیم تفاهم آن را امضاء کنیم.
وی گفت: ان شاءاله اگر برنامه های نظری، مطالعات طراحی در بالاترین سطح بین‌المللی در شهر قزوین انجام شد، نتیجه اجرایی آن را شاهد باشیم.
نصرتی بیان کرد: امروز آئین سنگ بنای موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام بر اساس تفاهم نامه ای که امضاء شد در حد فاصل محله سرادر و محله دیمج صورت خواهد گرفت.
این مقام مسوول گفت: موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام فضای را برای ما فراهم می کند که همه کشورهای اسلامی بر اساس مصوبه، همراهی کامل با این موزه داشته باشند که امیدوار هستیم در کوتاه مدت این موزه به اجرا درآید و افتخاری برای ایران اسلامی باشد.
شهردار قزوین اظهار کرد: برای موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام نیازمند یه ظرفیت جدید و یک همایش جدید با سخنرانی اساتید محترم هستیم.
وی در ادامه گفت: از برنامه‌های ششم توسعه بهره‌مند شدیم و هنگامی که هر ساله برنامه دوم توسعه را تهیه می‌کردیم در بودجه سال ۱۳۹۶ چهار تا از پروژه‌های(CPI) را قرار دادیم و شورای شهر این پروژه‌ها را به تصویب رسانده است.
وی گفت: یکی از نقاط ضعف حوزه مدیریت شهری در ایران است که طرح های که تهیه می شود بدون نتیجه باقی می‌ماند ولی ما سعی کردیم مصوبات مرداد ماه امسال را از ۹ پروژه ۴ پروژه را در بودجه ۹۶ قرار دهیم و این موضوع به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده است.
نصرتی گفت: محوریت موزه تاریخ و تمدن که یک کار مشارکتی بین شرکت مادر تخصصی بازآفرینی شهری و راه و شهرسازی استان و حمایت استاندار است پنجمین پروژه قرار گرفته در بودجه ۹۶ شهر قزوین است.
وی گفت: سعی شده است کاری که در تمام شهرهای جهان اسلام بر اساس دستورکارهای که سازمان ملل انجام می دهد به خصوص حوزه HABITAT حتما با نگاه اسلامی و با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی و تمدن ایرانی و اسلامی به روزرسانی و محلی شود کاری که ما بقی شهرها و کشورها انجام نمی‌دهند و هیچ کدام از حدود هزار و ۲۰۰ شهری که تا به امروز به برنامه(CPI) پیوستن انجام نداند.
وی ادامه داد: ما در برنامه پایلوت قزوین و مطالعات جانبی که در کنارش قرار گرفت در کنار ۶ شاخص شکوفایی شهری، شاخص حاکم معنویت را اضافه کردیم.
نصرتی گفت: ما بر اساس آموزه های دینی که داریم، اعتقاد داریم غنی تر و قوی تر از قانون و ضوابط می توانیم از ظرفیت آموزه های دینی استفاده کنیم و با نقش حاکم مذهبیت ۶ شاخصه را اداره کنیم.
وی گفت: برای حاکم شدن معنویت بر روی برنامه(CPI) مطالعات جامعی صورت گرفت و در ۴ سطح نحوه ورود به ۶ شاخصه انجام شد و برای شهرهای اسلامی هزینه ۶ شاخص با ورود معنویت با مطالعات صورت گرفته بسیار کاهش پیدا کرد و در تجربه ای که در پروژه های که اجرا شده داشتیم این موضوع را به اثبات رساندیم.
*************************************

چاپ چاپ