- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

اجرای ۱۴۰۰ اقدام در حوزه اقتصاد مقاومتی در سال جاری

اجرای ۱۴۰۰ اقدام در حوزه اقتصاد مقاومتی در سال جاری/ توجه ویژه به تحقق شعار سال در انجام پروژه های شهری
دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری اصفهان گفت: اجرای طرح جشنواره کالای ایرانی افتخار بزرگی برای اصفهان بود که در سراسر کشور به عنوان یک الگو مطرح شد.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، محمدرضا جان نثاری با حضور در نشست گزارش عملکرد یکساله قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرداری اصفهان با بیان این مطلب گفت: تلاش شده تا گزارشی که امروز به ارائه آن می پردازیم بدون کمترین کم و کاستی تهیه شود.
وی ادامه داد: از آنجایی که به دنبال اجرای فرمان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بودیم، نباید حتی کلامی کم و زیاد در گزارشی که ارائه می شود بیان شود، چه ما در انجام وظایفمان موفق بوده یا نبوده باشیم.
دبیر قرارگاه اقتصادمقاومتی شهرداری اصفهان ادامه داد: وقتی ولی امر مسلمین فرمودند که سال ۹۵ سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است، بضاعت ما در این حد بود و توانستیم در این حد به وظایف خودمان عمل کنیم. بنابراین مدعی نیستیم که همه کارها را به خوبی انجام داده ایم، و حتما می شد که بهتر از این هم کار کنیم، اما آنچه در گزارش ارائه می شود مجموعه کارهایی است که انجام گرفته و ما خوشحالیم که در این دستگاه به خدمت گزاری مردم می پردازیم و اکنون در روزهای پایانی سال ۹۵ صادقانه به مردم و مسئولین می گوییم که ما توانسته ایم در طی سالی که گذشت این اندازه خدمت رسانی کنیم و ایکاش تمامی دستگاه ها این چنین عمل کنند و بگویند در یک سالی که مقام معظم رهبری آن را سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامیدند چه کردند.
جان نثاری با اشاره به اینکه قرارگاه اقتصاد مقاومتی کمتر از دوساعت بعد از اعلام شعار سال ۹۵ جلسه ای در گلستان شهدای اصفهان و در حضور شهردار محترم اصفهان تشکیل شد، گفت: در این جلسه مطرح شد که ما برای اجرای منویات مقام معظم رهبری در شهرداری قرارگاهی را تحت عنوان قرارگاه اقتصاد مقاومتی تشکیل می دهیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه با افتخار می گوییم که ما اولین دستگاهی بودیم که نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری موضع خود را اعلام کرد. لذا این قرارگاه از همان ساعات اولیه شکل گرفت.
وی خاطرنشان کرد: راه اندازی قرارگاه اقتصادمقاومتی در شهرداری اصفهان به عنوان نخستین دستگاه در کشور نیز قابل تقدیر است و این امر توقع شهروندان را از اقدامات و خدمات را از شهرداری نیز بالا می برد.
وی افزود: قرارگاه اقتصاد مقاومتی براساس ساختاری که هیچ سابقه و الگویی از آن وجود ندارد راه اندازی شده است. دلیل اولی که این تشکیلات نام قرارگاه گرفت این بود که می خواست عین کلامی باشد که مقام معظم رهبری است به کار بردند، برای این ماموریت حضرت آقا به هیات دولت می فرمایند اگر هیات دولت بخواهد این ماموریت را دنبال کند باید قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی راه اندازی کند. نکته دیگر اینکه اگر قرار بود کار چابکی انجام بگیرد، کاری که همزمان ستادی و میدانی باشد و همزمان نقاط ضعف را برطرف کند به غیر از کار قرارگاهی نمی توانست باشد.
جان نثاری خاطرنشان کرد: قرار گاه یک اسم نیست و یک معنایی به دنبال آن است. اقدام و عمل از خود همین ساختار شروع می شود و ما بنا را بر این گذاشتیم تا خود قرار گاه اقتصاد مقاومتی به ضد خودش تبدیل نشود و هیچ خودرو میز کار و یا ساختمان و نیرویی اضافه نشد به جز یک نفر که برای دبیرخانه این قرارگاه دعوت شد که این کار را جمع بندی کند.
وی ادامه داد: از تمام ظرفیتی که در شهرداری بود برای دنبال کردن کار قرارگاه استفاده شد که نشاندهنده ی این است که اگر برنامه ریزی کنیم از ابزار و نیروهایمان کارآیی بهتری را خواهیم دید.
وی با اشاره به اینکه اصلی ترین تصمیمات در کمیته ی راهبردی قرارگاه گرفته می شد گفت: شورای اجرایی همان شورایی بود که متشکل از مدیران و معاونین و شهرداران فقط جهت کار به سوی اقتصاد مقاومتی بود.
وی ادامه داد: الزامات اقتصاد مقاومتی از تمام مواضعاقتصاد مقاومتی استخراج شده است که مورد بهره برداری ما در کار قرار گرفت.
وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری از سال ۱۳۸۹ بحث اقتصاد مقاومتی را شروع کردند گفت: هر چیزی که راجع به اقتصاد مقاومتی فرموده بودند پیگیری شد و از این فرمایشات ۳۰ محور اصلی استخراج شد که نکات کلیدی راجع به اقتصاد مقاومتی بود. به عنوان مثال عدم خرید جنس خارجی که مشابه داخلی دارد، به عنوان تنها سند بالادستی مصوب سیاست های اقتصاد مقاومتی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که مقام معظم رهبری به قوا ابلاغ فرموده بودند که ۲۴ بند است که این را به عنوان محور دوم اسناد بالا دستی خودمان استخراج شده است. دیگری محورهای استخراج شده عین کلام حضرت آقا بود و دوم ۲۴ محور از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت عنوان سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی.
وی ادامه داد: حضرت آقا در ابتدای سال در مشهد۱۰ محور را بیان کردند و فرمودند باید در اقتصاد مقاومتی به این کارها بپردازیم. ما با نقطه نظر دوستان همه را در دبیرخانه قرارگاه مورد توجه قرار دادیم که در شهرداری چه کاری می توانیم انجام دهیم. در مرحله ی اول ۲۴ محور استخراج کردیم و اعلام کردیم به همه رده ها و سپس جلساتی را با معاونین و مدیران برگزار کردیم و دیدیم که جامع نیست برای همه ی رده های شهرداری و زیاد هم هست.

دبیر ستاد قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری اصفهان یادآور شد: در حوزه اقتصاد مقاومتی سعی کردیم کم حرف بزنیم و بیشتر عملیات و اقدام باشد وهمکاران مشغول اقدام و همکاری بودند. به این نتیجه رسیدیم که ۲۴ محور برنامه ریزی شده را به ۱۰ محور تبدیل کرنیم، لذا این ۱۰ محور را به همه ی رده های شهرداری، سازمان ها، مناطق، شرکت ها، ستادها و زیر مجموعه ها ابلاغ کردیم و قرار بر این شد هر کسی بخواهد در شهرداری اصفهان کاری انجام دهد باید ببیند منطبق بر این ۱۰ محور هست یا نیست.
دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری اصفهان اظهار کرد: پس از اعلام محورهای اصلی، برنامه ریزی های مهم مطابق با روش جدید مدیریتی که داشتیم انجام شد.
وی افزود: این یعنی وقتی مدیر کار خود را بلد باشد بصورت خودکار اجرا می شود و نیازی به اجبار و فشار نیست.
جان نثاری تصریح کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد گزارش عملکرد ۶ ماهه و پایان سال ارائه شد.
وی با اشاره به برگزاری ۸۸ جلسه در حوزه اقتصاد مقاومتی در یکسال گذشته، افزود: این ۸۸ جلسه شامل ۲ جلسه با کمیته راهبردی، یک جلسه با شورا و ۳ جلسه با شورای اداری، با هر یک از معاونت ها ۷ جلسه، ۱۵ جلسه با مناطق و ۱۵ جلسه با سازمان ها، رابطین دستگاه ها ۳۹ جلسه و در نهایت ۵ جلسه با مجموعه خارج از شهرداری به فراخور برگزار شده است.
دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری اصفهان تاکید کرد: اکثریت این جلسات خارج از وقت اداری انجام شده است.
جان نثاری ده محور خطوط قرمز شهرداری را شامل عدم خرید و مصرف اجناس خارجی و حمایت از تولید داخلی، صرفه جویی و جلوگیری از اسراف، دانش بنیان بودن کارها، مدیریت انرژی موارد مصرفی، هماهنگی بین دستگاه ها در جهت هم افزایی، افزایش ارزش افزوده، اصلاح نظام درآمد پایدار، شفاف سازی موارد مالی در شهرداری و فرهنگ سازی عنوان کرد.
وی اضافه کرد: بطور مجموع هزار و ۴۳۴ اقدام عملیاتی در شهرداری اصفهان در حوزه اهداف و راهبرد تعیین شده صورت گرفته است که شامل ۴۰۵ اقدام در معاونت ستاد، ۵۲۰ اقدام در مناطق، ۴۳۶ اقدام در سازمان های شهرداری و ۶۴ اقدام در شرکت ها است.
وی همچنین یادآور شد: ده درصد این اقدامات باهم همپوشانی داشته اند برای مثال محوری در ۲ مورد استفاده شده است.
یکی از نکات اساسی در هر تشکیلاتی نهادینه شدن کار و تبدیل شدن ان به یک فرایند است. این موضوع در شهرداری اصفهان یک فرایند است و الان امکان ندارد که کسی براحتی بتواند فاکتور یک جنس خارجی را مشابه داخلی نداشته باشد وصول کند. برای این مسئله کمیته ای در ستاد تشکیل شده و هرکس برای خرید جنس خارجی باید اثبات کند که مشابه داخلی آن وجود ندارد.
نکته دیگر اینکه صرف اینکه کسی بگوید جنس خارجی مشابه داخلی ندارد ، ما تحقیق می کنیم و در کل کشور اعلام می کنیم که اگر در نقطه ای در کشور مشابه این جنس در حال تولید است به ما اعلام کنند.
وی ادامه داد: حتی به این هم اکتفا نکردیم و همکاران من در حوزه سازمان پارک ها وقتی از سم هایی استفاده می کنند که تقریبا صد درصدشان خارجی است و پول کلانی هم برای آن صرف می شود، وارد مذاکره با دانشکده شیمی شده و از آنها خواسته اند مشابه این سم ها را ساخته و در اختیار ما قرار دهند. ضمن اینکه امیدواریم این کار در دوسال آینده نتیجه بخش باشد.
همچنین در حوزه خدمات شهری خواسته ایم تا مشابه موتورهایی که استفاده می شود ساخته شود و در اختیار آنان قرار گیرد. در حوزه کنترل ترافیک هم تلاش شده تا از دوچرخه های برقی خارجی استفاده نشود و سفارش ساخت آن به تولیدکنندگان داخلی داده شود.
جان نثاری با اشاره به اینکه باید تلاش مضاعفی برای تهیه اجناس داخلی به جای اجناس خارجی انجام شود عنوان داشت: حضرت آقا از ما چنین انتظاری دارند. ضمن اینکه من جمله ای از ایشان شنیده ام که می فرمایند در تهران چند مغازه هست که جنس ایرانی می فروشند و در بالای سردر مغازه شان نوشته اند که در این مغازه فقط جنس ایرانی بفروش می رسد.
وی ادامه داد: شخصیت اول جهان اسلام برای اینکه این موضوع مهم را به ما یاد بدهد با سخنان خود به دنبال فرهنگ سازی این موضوع هستند. وقتی چند مغازه عادی کوچک می تواند انقدر دل ایشان را شاد کند، ما با ۱۳ فروشگاه بزرگ کوثر و دو تعاونی مصرف کارگری و کارمندی می توانیم چنین عمل کنیم. لذا از سازمان میادین خواهش کردیم روی این مسئله سرمایه گذاری کنند. آنها هم جلسه ای باحضور بهره بردارها تشکیل دادند و دیدیم بهره بردارها بیشتر مشتاق رخ دادن این اتفاق هستند و همه شان استقبال کردند. در ادامه چند قلم جنس خارجی از فروشگاه کوثر حذف شد و هیچ اتفاق بدی هم نیفتاد و حرف آقا هم اجرا شد.
وی با اشاره به اجرای طرح جشنواره خرید جنس ایرانی اظهار داشت: این طرح از سوی همکاران من ارائه شد و توانست در کشور سروصدای بسیاری ایجاد کند. هم نشاط فروشگاه ها بالا رفت و هم درآمد بیشتری کسب شد و افتخاری برای اصفهان شد.
جان نثاری افزود: ما موفقیت خودمان را در شهرداری اصفهان در این نمی دانیم که حدود هزار و چهارصد اقدام در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام گرفته، بلکه موفقیت کامل را نامه ای می دانم که مهندس مظفر برای یکی از سازمان های شهرداری نوشته است در چند خط. او نوشته است: طرح های احداث سالن های آمفی تئاتر روباز باغ بانوان صدف، احداث ساختمان پدافند غیرعامل، احداث مجموعه ورزشی مادر و کودک محتشم کاشانی، به علت عدم درج گواهی ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی دارای مشابه تولید داخل در طرح عودت داده می شود.
وی ادامه داد: دقت کنید که برای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی سه طرح عمرانی عودت داده شده است، نه اینکه خرید سه خودکار عودت داده شده باشد. او بعد در ادامه می گوید: شایان ذکر است، کلیه طرح هایی که از این پس فاقد این گواهی باشند عودت داده می شوند.
جان‌نثاری گفت: همه باید توجه کنیم که وقتی از صرفه‌جویی حرف می‌زنیم منظورمان اصلاً این نیست که کم مصرف کنیم. صرفه‌جویی یعنی بهینه و خوب مصرف کردن و ممکن است بهینه مصرف کردن حتی به معنی مصرف بیشتر هم باشد ولی باید به جا مصرف کنیم.
رئیس قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری اصفهان در مورد اقدامات این قرارگاه افزود: عدم خرید کالای خارجی، استفاده از موتور و پمپ‌های ایرانی برای آبیاری فضای سبز و استفاده در آبنماها از جمله اقدامات در حوزه خدمات شهری است. همچنین خوشبختانه هدیه دادن کالای ایرانی و به خصوص صنایع دستی اصفهان در مراسم‌ها و جشن‌های شهرداری به یک رویه تبدیل شده است و با این کار از اینکه مغازه‌داران میدان امام (ره) مجبور به فروش جنس خارجی و چینی شوند جلوگیری می‌شود.
وی با اشاره به استفاده از قطعات ایرانی در اتوبوس‌های شرکت واحد و لوازم بازی در پارک‌ها بیان داشت: مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان در این نشست حضور دارد و می‌تواند توضیح دهد که استفاده از قطعات خارجی در اتوبوس‌هایی که تعمیر شد بسیار اندک است و این اتوبوس‌ها از روز اول هم بهتر شد.
جان‌نثاری ادامه داد: در شهر اصفهان کسی نمی‌تواند ادعا کند که روشنایی‌اش از سال گذشته بیشتر نشده است، برق هم که گران شده ولی با این شرایط مصرف برق شهرداری کمتر شده است و این نشان می‌دهد که با استفاده از لامپ کم‌مصرف و … صرفه‌جویی صورت گرفته است.
رئیس قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری اصفهان تصریح کرد: ای کاش می‌شد در این جلسه در مورد اقدامات قرارگاه اقتصاد مقامتی در حوزه دانش‌بنیان، مدیریت انرژی و … هم توضیحاتی ارائه شود. بسیاری می‌گفتند اتمام پروژه‌ای مثل میدان استقلال که هزینه بسیاری هم برای آن انجام شده است سه سال به طول خواهد انجامید ولی می‌بینیم که این پروژه‌ در یک سال به اتمام رسید و این یعنی سرمایه مردم ۲ سال بلااستفاده در جایی نیفتاده است و این یعنی صرفه‌جویی. احداث پل‌های ۶ و ۷ پروژه استقلال از دانش‌بنیان‌ترین اقدامی است که در حوزه پل‌سازی در حال انجام در کشور است.
جان‌نثاری با بیان اینکه هیچ‌کدام از شرکت‌ها، مناطق و سازمان‌های شهرداری نیستند که در جهت اقتصاد مقاومتی گام برنداشته باشد اظهار داشت: کار کردن بر مبنای دانش‌بنیان بودن کار آدم‌های معمولی نیست. اگر می‌بینید این کار در شهرداری انجام شده به واسطه فراهم شدن بستر این کار توسط شهردار و رئیس شورای شهر است. شهردار اصفهان هم دانش این کار را دارد و هم تجربه آن را.
وی گفت: وقتی تفکر بسیجی حاکم باشد کار جلو می‌رود و رئیس شورای شهر اصفهان به عنوان یک بسیجی این تفکر را دارد و از اقدامات قرارگاه اقتصاد مقاومتی شهرداری اصفهان به خوبی حمایت کرد.
جان‌نثاری اضافه کرد: برای مثال اگر ماده ۱۹ که معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تأکید زیادی روی اجرایی شدن آن داشت، در حوزه اقتصاد مقاومتی اجرا شود، حدود ۳۰ درصد از مصرف انرژی در شهر اصفهان مدیریت می‌شود و مثال‌های دیگری نیز در مورد سایر معاونان شهرداری وجود دارد./