تجلیل از نام آوران در روز مرودشت
به گزارش روابط عمومی شهرداری مرودشت

تجلیل از نام آوران در روز مرودشت

تاریخ انتشار: 27 می 2017 - اخبار, اخبار شهرداری ها
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

تجلیل از نام آوران در روز مرودشت

به گزارش روابط عمومی شهرداری مرودشت، آیین بزرگداشت روز مرودشت با حضور جمعی از مسئولان و مردم مرودشت در سالن اجتماعات حضرت ولیعصر(عج) مجموعه فرهنگیان برگزار گردید.
در ابتدا حجت‌الاسلام ‌و المسلمین قنبرعلی احمدی امام جمعه مرودشت بیان داشت: شهر مرودشت با وجود ظرفیت انسانی بالا، از وجود استعدادهای انسانی متنوع درزمینه های مختلف هنر، ورزش، حماسه سازی و علمی برخوردار است.
وی وجود ۱۲۰۰ شهید و علماء و نخبگان و چهره‌های برجسته در سطح استان و کشور را از ظرفیت‌های انسانی شهرستان مرودشت دانست و عنوان کرد: بهترین برنامه‌ها از صداوسیما در خصوص مرودشت تهیه و پخش می‌شود و این شهر دارای ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی است.
احمدی به حماسه ۱۴ شهید مرودشتی در ۴ خرداد به‌عنوان یکی از عوامل نامگذاری ۴ خرداد به‌عنوان روز مرودشت اشاره و اظهار داشت: برای دستیابی به عزت، سربلندی و ماندگاری، صبر و استقامت و تقید به نماز، ضروری است و دفاع مقدس در سایه صبر و استقامت و نماز شکل‌گرفته است و با وجود اینکه چند سال از جنگ می‌گذرد، هنوز یاد و خاطره شهداء عامل پیشبرد زندگی ما در مسیر الهی است و خواهد بود.
وی به دیدار اخیر مقام معظم رهبری و هنرمندان اشاره و بیان داشت: مراقب باشید که فرهنگ جهاد و شهادت از زندگی شما حذف نشود چراکه حیات و سرزندگی در سایه فرهنگ ایثار و مقاومت عینیت می‌یابد.
احمدی سنگرهای دفاع مقدس را کانون وحدت و همدلی دانست و تصریح کرد: باید همه تلاش کنند و از ظرفیت عظیمی که در این شهرستان وجود دارد حراست و مراقبت کنند و پیشرفت شهر نیازمند وحدت، همدلی و رفاقت است.
وی ادامه داد: گرچه شهرنشینی مرودشت ۸۰ سال قدمت دارد اما دومین شهرستان استان است و این امر به سبب آن است که سفره این شهرستان برای همه پهن و آغوش آن نیز به روی همه باز است و مردم این شهر، سخاوتمند و مهمان نوازند.
احمدی انحصارطلبی را نفی کرد و گفت: در شهرستان باید از وجود همه استفاده شود و من در این شهرستان جوانان مبتکر و خلاقی سراغ دارم که اگر فضا برای آن‌ها باز شود، این شهرستان به‌عنوان یک شهرستان نمونه در همه عرصه‌ها می‌تواند خود را نشان دهد.
وی ابراز داشت: روز مرودشت باید آغازی برای حرکت‌های بزرگ و گام‌های بلند باشد و مسئولان باید از تمامی ظرفیت‌هایی که در این شهرستان وجود دارد استفاده کنند.

مهندس سید منصور جعفری شهردار مرودشت نیز به مناسبت ۴ خرداد ماه و گرامیداشت روز مرودشت ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از حضور گرم و صمیمی مدعوین، سالروز آزاد سازی خرمشهر و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و حضور حماسی مردم در انتخابات را تبریک عرض نمود. وی در ادامه بیان داشت: چهارم خرداد به نام روز مرودشت «برکت، ایثار، مقاومت» سومین سال متوالی است که گرامی داشته می شود و علت نامگذاری این روز و سه مشخصه برکت، ایثار، مقاومت را به ترتیب:
۱-برکت: به علت زمین های حاصلخیز و وجود سه سد مخزنی با گنجایش ۱۲۰۰ میلیارد متر مکعب آب و تولید محصولات استراتژیک گندم و ذرت و تولید ۲۵% غذای استان
۲- ایثار: بواسطه حضور رزمندگان و ایثارگران بی شمار در جبهه های نبرد و تقدیم ۱۲۰۰ شهید گلگون کفن و ۱۳۰ آزاده که موجب مباهات این شهر است.

۳- مقاومت: رشادت های رزمندگان مرودشتی تحت عنوان گردان امام محمد باقر(ع) در خرداد ۶۷ در پاسخ به تک دشمن که دلاورمندانه ایستادگی کردند و دشمن را به عقب راندند.
شهردار مرودشت همچنین هدف از تشکیل این روز را توجه به هویت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، تاریخی و ایجاد تعلق خاطر به این داشته ها و بالا بردن میزان مشارکت مردم در توسعه همه جانبه شهر دانست.
مهندس جعفری در ایراد سخنان خود همچنین به مقایسه شهرمرودشت در گذشته و حال از لحاظ توسعه کالبدی و عملکردی و تجربه رشد جمعیت پرداخت که آن را باعث آگاه سازی هرچه تمام تر مردم از وضعیت شهر خود در گذشته و حال دانست و گفت به عنوان مثال شهر مرودشت از لحاظ عملکردی با توجه به فاصله نزدیک با شیراز و همجواری با مجموعه فعالیتهای صنعتی و خدماتی و دشت حاصلخیز و قرار گرفتن در کنار آثار تاریخی بعداز شیراز، دومین مرکز خدماتی شهری قلمداد می گردد.
مهندس جعفری اشاره ای نیز به مشکلات موجود در شهر از لحاظ شهرسازی داشت و گفت:

۱- گستردگی شهر به علت پدیده مهاجرت

۲- داشتن بیش از ۱۷۶هکتار بافت فرسوده شهری که سرانه خدمات آنها در حد بسیار پایین است

۳- پدیده حاشیه نشینی بعلت رشد بسیار زیاد مهاجرت وبروز مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی در شهر

۴-عدم توجه به نماسازی و منظرشهری

مهندس جعفری علی رغم وجود مشکلات یاد شده همچنین اضافه کرد که باید بکوشیم که مرودشت را با دارا بودن ظرفیتهای اقتصادی،کشاورزی، گردشگری وحمل و نقل موجود با برنامه ریزی، شهری تبدیل به شهری با مولفه های نوین شهرسازی همراه با رفاه و آسایش و بالندگی برای شهروندان نماییم.
وی گفت: شهر مرودشت با داشتن حدود ۸ هزار واحد تجاری درون شهری و داشتن بیش از ۷۰ موسسه مالی و بیش از۱۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی سالانه، دومین شهر صنعتی استان و از شریانهای اقتصادی ایران است.
وی اضافه کرد: مرودشت ۴۰ درصد حمل و نقل جاده ای کشور به واسطه تولیدات صنعتی و کشاورزی و خدماتی برای خود رقم می زند.
مهندس جعفری همچنین گفت: با توجه به اینکه ما در ایران اولین هدف گردشگری دنیا هستیم چنانچه از ظرفیتهای این صنعت بدرستی بهره ببریم خیلی از مشکلات اقتصادی و اشتغال ما حل خواهد گردید.
وی مهمترین اصل در استفاده از این ظرفیتها را داشتن برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دانست.
سید منصور جعفری شهردار مرودشت همچنین با اشاره به تفکر سیستمی در ارتباط معقول و موثر و علمی بین ظرفیتها گفت: با ایجاد این تفکر می توان بیشترین بهره برداری را از لحاظ این ظرفیتها داشته باشیم.
همچنین باید بپذیریم که میزان مشارکت مردم در توسعه و عمران و در زمینه های فرهنگی و اجتماعی شهر بسیار پایین است و چنانچه این روند ادامه یابد نمی توان انتظار موفقیت را داشت.
وی در پایان سخنان خود خطاب به مردم شریف مرودشت گفت: ما معتقدیم که مرودشتی می تواند و باید بهترینها را داشته باشد. چون مردمانی سخت کوش داریم.
وی گفت: شهروندان عزیز، شهرخوب ساختنی است نه یافتنی. وظیفه شهرداری افزایش رفاه شهروندان است و در این زمینه گامهای موثری برداشته شده که شامل موارد زیر است:
– اولین اقدام، افزایش سرانه بودجه بوده است که نسبت به سالهای قبل افزایش چشمگیری داشته است.
– ایجاد معاونت فرهنگی،گردشگری، اجتماعی
– تدوین و تدریس کتاب تماشا
– افزایش سرانه فضای فضای سبز و سه پارک در دست اجرا
– تنظیم سه تفاهم نامه فرهنگی با ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ناحیه مقاومت بسیج
– افزایش سرانه ورزشی از طریق احداث زمین چمن فوتسال مصنوعی
– راه اندازی تور مرودشت گردی

– پیگیری ساخت موزه مردم شناسی
– فعالیت های عمرانی گسترده در سطح شهر
– افزایش سرانه بودجه شهرداری و استمرار آن در جهت داشتن شهری سالم و با نشاط
– تشکیل هیات عالی سرمایه گذاری و دعوت از آنان و انشاالله بزودی احداث هتل در شهر
مهندس جعفری در پایان سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از حضور عزیزان و زحمات تمامی مجموعه شهرداری اعلام کرد: روز گرامیداشت مرودشت در سال های آتی بصورت مردمی و متفاوت نسبت به سالهای گذشته و با تشکیل دبیرخانه صورت خواهد پذیرفت.
در ادامه مراسم علی اکبر نجیب زاده، فرماندار شهرستان، مرودشت را به لحاظ ظرفیت ها شهری کم نظیر عنوان کرد و این روز را تبریک گفت.
فرماندار مرودشت با بیان اینکه وجود مجموعه جهانی تخت جمشید به تنهایی برای بی نظیر نامیدن مرودشت کافی است، رونق صنعت و کشاورزی حتی در زمان خشکسالی را از دلایل خاص بودن مرودشت دانست.
وی در پایان به مشارکت ۷۸ درصدی مرودشتی ها در انتخابات اشاره و از حضور حماسی مردم تشکر کرد.
همچنین شهرام صالحی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان با اشاره به برخورداری شهرستان مرودشت از تمام ظرفیت های موجود و ممکن گفت: به نظر می رسد شهرستان مرودشت به استثنای نفت -که آن هم با داشتن صنعت پتروشیمی، در دسترس است- از تمامی موهبت های الهی برخوردار است.
وی با تأکید بر لزوم اعتنا به قابلیت های موجود، پیشینه تاریخی و تمدنی مرودشت را بی نظیر دانست و قابلیت های فرهنگی و هنری جوانان این شهر را ستود.
صالحی به نشانه احترام به هنرمندان، وقت در نظر گرفته شده برای خویش را در اختیار سمیرا رفیعی، نویسنده کتاب “یک گره سبز دیگر” قرار داد تا پیرامون اثر خویش توضیحاتی را به حاضرین ارائه نماید.
سمیرا رفیعی نویسنده کتاب و نفر دوم جشنواره خوارزمی کشور، با اشاره به توانمندی هنرمندان مرودشتی، خواستار اعتماد بیشتر مسئولین به جوانان شد.
پخش کلیپ ویژه روز مرودشت و نماهنگ “شاهدان بصیر” ساخته عبدالصمد سلیمانی، هنرمند مرودشتی و کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت از دیگر قسمت های برنامه بود.
اجرای موسیقی توسط بابک و فرشید قلیزاده، از هنرمندان نوجوان مرودشتی، اجرای سرود مرودشت توسط گروه سرود دانش آموزی، رونمایی از کتاب “یک گره سبز دیگر” از قسمت های دیگر این برنامه بود که مورد استقبال فراروان حاضرین قرار گرفت. در پایان این مراسم چند تن از نام آوران شهر با اهدا لوح تقدیر و تندیس همایش، مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

چاپ چاپ