طراحی سیاست فرهنگی شهرداری تهران بر اساس «شهر انسان محور و اخلاق مدار در چشم انداز ۱۴۰۰»

طراحی سیاست فرهنگی شهرداری تهران بر اساس «شهر انسان محور و اخلاق مدار در چشم انداز ۱۴۰۰»...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

نشست صمیمی دکتر صالحی امیری قائم مقام و معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با کارکنان ستادی، سازمان ها و شرکت های زیرمجموعه حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ایوان شمس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سیدرضا صالحی امیری در جمع مدیران کل ستادی و مدیران عامل سازمان ها و شرکت های تابعه و کارکنان حوزه اجتماعی و فرهنگی ضمن تبیین رویکردهای جدید این حوزه، اظهار داشت: در نشست های آتی گفتگوهای دوسویه برای نزدیکی دیدگاه ها، دستیابی به گفتمان واحد و افزایش اشتراکات حوزه در بین مدیران و کارکنان برقرار می شود و تلاش می کنیم این نشست ها به صورت ماهیانه ادامه یابد.
وی حوزه فرهنگی را حوزه باورها دانست و تاکید کرد: در نظام فرهنگی مفهوم بایدها جایگاهی ندارد و ما را به مقصد نخواهد رساند. اگر بناست در کلانشهر تهران اتفاق مثبت رقم بخورد در بستر باورهای اجتماعی و فرهنگی شکل خواهد گرفت.
صالحی امیری با بیان اینکه شهرداری تهران دارای وظایف ذاتی تعریف شده در قالب ماموریت های ۱۴گانه است، افزود: این ماموریت ها در راستای توسعه دانش و هویت، فرهنگ عمومی، مشارکت مردمی، خانواده، سبک زندگی، توانمندسازی، سلامت، آموزش شهروندی، ورزش همگانی، اقتصاد شهر و … به درستی طراحی شده و می توان موارد دیگری را به آن اضافه کرد.
وی با تاکید بر لزوم تغییر رویکردها اظهار داشت: سیاست فرهنگی شهرداری تهران مبتنی بر شهر انسان محور و اخلاق مدار در چشم انداز ۱۴۰۰ تعریف می شود.
توجه به کرامت، معیشت و امنیت شغلی کارکنان بر اساس اتخاذ رویکرد اخلاق مداری از دیگر نکاتی بود که معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران به آنان اشاره کرد.
در ادامه سیدرضا مصطفوی سرپرست اداره کل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز به تشریح الزامات و ملاحظات تدوین برنامه و بودجه سال ۱۳۹۷ پرداخت و گفت: این برنامه ها نیازمند تغییر در بخش ساخت اجتماعی (مناسبات درون سازمانی شهرداری و برون سازمانی با شهروندان) و تغییر در ارزش ها (در حوزه فرهنگ شهری، نظم اجتماعی، سرمایه اجتماعی ) و چرخش به سمت ماموریت های اصلی شهرداری تهران است.
وی بر لزوم تدوین سیاست های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، ضرورت بازنگری در برنامه های فرهنگی و اجتماعی، لزوم بهره گیری از مطالعات و ارزیابی های پیشین و ضرورت تجدیدنظر در سازوکارهای تدوین برنامه حوزه فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.
مصطفوی با اشاره به درپیش گرفتن سیاست های تولیتی، حمایتی و رقابتی افزود: باید فعالیت های حوزه اجتماعی و فرهنگی را در قالب این سیاست ها دسته بندی کنیم. در سیاست تولیتی تمام مسئولیت از برنامه تا اجرا بر عهده شهرداری تهران است. در بخش حمایتی از ظرفیت های کانون ها و نهادها برای پیشبرد اهداف بهره می گیرد و در حوزه رقابتی، امور به کارآفرینان داوطلب فعالیت های فرهنگی اجتماعی سپرده می شود.
وی کارگروه های ۴گانه و تخصصی را شامل نیازسنجی و ارزیابی برنامه های پیشین، تدوین برنامه، تنظیم بودجه و تدوین شاخص ها و فرآیند اجرا برشمرد و افزود: برای تدوین بودجه ۱۳۹۷ حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اقداماتی چون تشکیل کارگروه و تدوین اولیه برنامه، بررسی و اصلاح برنامه ها، جمع بندی و نهایی سازی و بررسی و تصویب پیش بینی شده است.
در پایان این نشست، صالحی امیری با اعطای حکم، حجت الله ایوبی را به عنوان قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و محمد میرزایی را به عنوان سرپرست حوزه ریاست معرفی کرد.

چاپ چاپ