- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

ساخت پروژه تخصصی بوستان ایمنی در منطقه ۲۲ تهران

شهردار منطقه۲۲، از آغاز فاز مطالعاتی برای ساخت پروژه تخصصی بوستان ایمنی برای اولین بار در ایران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲، بوستان ایمنی با هدف احداث و ایجاد مکانی امن در هنگام و پس از وقوع زلزله، اسکان موقت مردم، احداث ساختمان ها و المان های آموزشی، آموزش مدیریت ریسک، آموزش مقابله با حادثه پس از وقوع، آموزش واکنش های اضطراری و ایجاد پایگاه پایه هسته ای برای واحدهای کمک منطقه ای در منطقه ۲۲، افتتاح خواهد شد.

طرح اولیه این پارک بر اساس مطالعات متمرکز بر کشورهای پر خطر و مناطق زلزله خیز جهان از جمله روسیه، چین، ژاپن، آمریکای شمالی و جنوبی طرح ریزی شده و در آن پیشگیری و مقابله با حوادث در قالب مدیریت ریسک، ایمنی و امنیتی دنبال می شود.

دکتر نوذرپور شهردار منطقه ۲۲، در این جلسه با بیان اینکه ایمنی در مقابله با حوادث یکی از موارد مهمی است که در شرایط وقوع حادثه متوجه انسان می شود، اظهار کرد: برنامه جامع ایمنی شهرهای ایران یکی از برنامه هایی است که در آن کلیه تدابیر لازم در زمان های بحرانی و اضطراری با در نظر گرفتن آخرین تجارب جهانی تدوین شده و با در نظر گرفتن موارد مطروحه در این برنامه، ۳۲ بلایای طبیعی و غیرطبیعی برای شهر تهران، شناسایی شده و نیاز به مکانی امن برای فرار از حوادث احتمالی بعد از حادثه ضروری به نظر می رسد.

وی افزود: فضای آموزشی پارک در زمینی به مساحت ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ مترمربع به صورت سرپوشیده و فضای باز آن نیز ۵ هزار مترمربع ساخته خواهد شد. با توجه به اینکه ۷۲ ساعت بعد از زمین لرزه و وقوع یک حادثه، زمان طلایی برای نجات جان شهروندان است، بخش آموزشی پارک به نسبت دیگر مکان های پارک حائز اهمیت خواهد بود. در سایت تخلیه ایمنی پارک نیز مواد و منابع ضروری و کمک های اولیه برای ۷۲ ساعت برای زنده ماندن جانمایی خواهد شد.

شهردار منطقه ۲۲، خاطرنشان کرد: در ابتدا و به منظور اجرای طرح در سطح منطقه، پارک رز در مجاورت بوستان جوانمردان و در محدوده درمانگاه بوستان جنگلی چیتگر در نظر گرفته شد. بوستان رز به دلیل محدودیت های ترافیکی و دسترسی های محدودی که داشت رد و محدود درمانگاه بوستان چیتگر به دلیل وجود سوله مدیریت بحران و درمانگاه و فضای اطراف آن، فضای مناسب اجرای طرح درنظر گرفته و در سه فاز اجرا خواهد شد.

به گفته نوذرپور، فاز اول احداث ساختمان و پلت فرم آموزشی، توسعه و بهسازی پارک با هدف آموزش و فضای باز پارک در حدود ۵ هکتار در فاز دوم و در فاز آخر نیز توسعه طرح در فضایی به مساحت ۱۲ هکتار انجام می شود.

شهردار منطقه۲۲، همچنین از برگزاری تورهای آموزشی برای شهروندان و دانش آموزان و شبیه سازی شرایط حادثه و زمان اضطراری، شبیه سازی زلزله به صورت سه بعدی در پارک ایمنی خبر داد . در همین ارتباط جلساتی نیز با سازمان مدیریت بحران و آتش نشانی تهران برگزار می شود.