برای حل مسائل شهری به توانمندیهای دانشگاهیان ایمان داریم
رئیس شورای اسلامی شهر کاشان:

برای حل مسائل شهری به توانمندیهای دانشگاهیان ایمان داریم...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

رئیس شورای شهر کاشان گفت: مدیریت شهری ایمان و اعتقاد راسخ به توانمندی های اساتید و دانشگاهیان دارد و بایستی در اجرایی کردن حل مسائل پیش روی شهر از نظریات آنها استفاده شود.
به گزارش روابط عمومی شورای شهر کاشان، علی رسول زاده در بیست و هشتمین نشست رسمی شورا که با حضور ریاست و معاونین دانشگاه کاشان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاهیان در موضوع اقتصاد مقاومتی کار اساسی و زیربنایی انجام دهند تا به سمتی حرکت کنیم تا مباحثی چون میز صنعت، گردشگری، و کارآفرینی را به مرحله اجرا برسانیم.
وی با بیان اینکه روند ارتقاء دانشگاه کاشان در تمام زمینه ها کاملا مشهود است، افزود: شورای شهر آمادگی هرگونه همکاری با این دانشگاه را دارد تا با اختصاص زمان های مشخص و برگزاری جلسات مستمر مسائل مرتبط با توسعه شهر را جمع بندی و اجرایی کند و حتی متولی مرکز پژوهش های شورا باشد.
رسول زاده با تاکید بر کاربردی کردن کارهای دانشگاه ها به شکل پویا با صنعت و شهرداری گفت: اگر بخواهیم در جمهوری اسلامی ایران با شاخص های امام راحل و مقام معظم رهبری و الگوهای دین اسلام و روایات و احادیث حرکت کنیم بایستی الگوهای اقتصاد مقاومتی را با شعارزدایی برای رسیدن به یک نتیجه با ایمان دنبال کنیم.
رئیس شورای شهر کاشان تصریح کرد: همه سخن از انسجام مدیریت شهری میزنیم ولی در عمل به گونه دیگر هستیم پس باید هرمجموعه ای ابتدا خودش را اصلاح کند سپس بدنبال اصلاح جامعه باشد و اگراحساس نیاز به معنای واقعی شد کارگروه ها در رابطه با مسائل اساسی شهر تشکیل و تلاش های خود را نتیجه برساند.
رسول زاده در پایان تاکید کرد: در نقد و بررسی اوضاع و شرایط روز جامعه نترسیم و مسوولان از شنیدن آنها فرار نکنند و اجازه بدهیم دانشجویان حرف خود را بزنند ولی آموزش هم بدهیم که با احترام سخن بگویند شاید مطالبی بگویند که بهترازما متوجه یک موضوع شده باشند.
حسینعلی وکیل، نایب رئیس شورای شهر کاشان با بیان اینکه موفقیت های دانشگاه کاشان می تواند یک برند برای کاشان محسوب شود،افزود: دکتر عباس اکبری از اساتید دانشگاه کاشان بعد از چند قرن مجددا توانسته لعاب زرین فام را که توسط خاندان ابی طاهر تولید می شده و برند کاشان بوده است را مجددا کشف و تولید کند که افتخار بزرگی برای این شهر در جهان و ایران است و مدیریت شهری با تقدیر از این اتفاق نهایت حمایت خود را از توسعه این صنعت که جزوصنایع دستی می باشد را اعلام می کند.
وی با بیان اینکه موضوع صنایع دستی زمینه های ترویج و توسعه توریسم و اشتغالزایی را فراهم می کند ،افزود: خوشبختانه رشته صنایع دستی در دانشگاه کاشان فعال است و دراولویت شورا نیز این موضوع قرار دارد دراین رابطه کمیته ای برای احیاء صنایع دستی بویژه در بخش نساجی باهدف ارتقا حیات در بازار تاریخی کاشان ورونق اشتغال تشکیل شده است وکیل تصریح کرد در بحث آموزش شهروندی یک توافقنامه ای بین سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری و دانشگاه کاشان منعقد شده است تا با تدوین جزوه آموزشی توسط مرکز کاشان شناسی میراث فرهنگی حوزه فرهنگی کاشان را در سه شاخه آثار کالبدی، میراث معنوی و صنایع دستی را به دانش آموزان معرفی کرده و از ابتدای سال آینده ضمن انتقال جزوات به معلمان ابتدایی از طریق آموزش های ضمن خدمت اجرای طرح انشاالله با همکاری آموزش وپرورش شروع خواهدشددهد.
رئیس کمیسیون عمرانی و فنی شورا گفت: آثار تاریخی کاشان شهره جهانی دارند ولی نقطه ضعف آنان عدم مقاوم سازی در برابر زلزله است که باید از لحاظ علمی و آکادمیک با تربیت متخصصین و کارشناسان راهکارهایی در مقاوم کردن این بناهای ارزشمند انجام دهیم.
وکیل باپیشنهاد ایجاد رشته مقاوم سازی بناهای تاریخی در دانشگاه کاشان گفت: ایران نیز مانند بسیاری ازنقاط جهان درمبحث مقاوم سازی آثار تاریخی ضعیف است و تنها چند کشور معدود مانند ایتالیا و مجارستان اقداماتی در این زمینه انجام داده اند پس باید قدم های اساسی برای رفع دغدغه ها و نگرانی های موجود دراین زمینه به صورت تخصصی در دانشگاه کاشان صورت گیرد و شورای شهر در این زمینه هرگونه همکاری انجام می دهد.
مجید شمس، رئیس کمیسون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در این نشست اظهارکرد: گزارشات ارائه شده از عملکرد دانشگاه کاشان مایه مباهات این شهرستان است و مباحث مطرح شده توسط این نهاد علمی و آموزشی نسبت به قبل به مرحله کاربردی و عملگرایی رسیده است.
وی افزود: با نگاهی به گزارشی از مجموعه دانشگاه کاشان به عنوان یک نهاد فرهنگی و علمی مشخص می شود رتبه این دانشگاه قبل از ریاست “عباس زراعت” در کشور ۲۴ بوده و امروز به رتبه ۱۰ رسیده است و ازموفقیت های این دانشگاه مانند رتبه یک کشور در بخش پژوهش و بهره وری، رتبه دو نانو کشور و بخش سرمایه گذاری و جذب خیرین به سادگی نمی توان گذشت.
شمس تاکید کرد: شهرداری باید در بخش های انرژی، حقوقی، خانه فرهنگ، بام سبز یک پیوند ناگسستنی را بین مدیریت شهری و دانشگاه کاشان ایجاد کند زیرا زمانی شهری پویا خواهیم داشت که خدماتی به مردم ارائه شود که با علم و آموزش توأمان باشد.
عفت پدرام فر، رئیس کمیسیون انرژی،آب و محیط زیست شورا گفت: اتخاذ تصمیم بر اینکه پایان نامه ها و پژوهش های دانشجویان دانشگاه کاشان کاربردی و اجرایی شود باعث خوشحالی است و نباید اجازه دهیم که وقت و هزینه دانشجویان منجر به دسته بندی پایان نامه ها در قفسه های کتابخانه شود.
وی با بیان اینکه مباحث انرژی برای کاشان حائز اهمیت است، افزود: اکثر شهرهای ایران کمیسیونی به نام محیط زیست و انرژی ندارند ولی کاشان بدلیل موقعیت اقلیمی و شرایطش که با کم آبی و بحران های زیست محیطی مواجه است و تاکید بر قوانین دستیابی به انرژی پاک تصمیم ایجاد این کمیسیون را در دو سال قبل اتخاذ کرده است.
وی گفت: طرح بام سبز به شهرداری ها ابلاغ شده است و بر اساس قانون اصلاح الگوی مصرف و ماده ۱۸ آن شهرداری ها می توانند از تمام ظرفیت ها و الزامات خود در زمینه بهینه سازی مصرف انرژِی استفاده کند.
پدرام فر،مشارکت دانشگاه و شهرداری را در فرهنگ سازی و آموزش در حوزه مصرف انرژی مهم دانست و گفت: باید به مباحث سرمایش و گرمایش در اقلیم کاشان توجه شود و شورای شهر از دانشگاهیان و اساتید و نخبگان برای استفاده از طرح هاو ایده های آنها برای اجرایی کردنش توسط شهرداری حمایت می کند.
علی هاشمی طاهری، عضو شورای شهر کاشان در این نشست اظهار کرد: دانشگاه باید یک پای ثابت مسائل شهری در حوزه های مختلف باشد زیرا دانشگاه علم حل مشکلات را دارد ولی حلقه گمشده اش تبدیل این علم به مرحله اقدام و عمل است.
وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرموند یک پایان نامه باید یک مشکل کشور را حل کند باید هر پایان نامه در کاشان یک مشکل این شهر را حل کند پس باید بررسی کنیم که آیا توانسته ایم از پایان نامه ها در ارتباط دانشگاه با صنعت، شهرداری و مسائل مختلف شهر استفاده کنیم یا در کتابخانه ها گرد و خاک می خورد؟
هاشمی طاهری با بیان اینکه بزرگترین مشکل کاشان کم آبی و نشست بیابان است، افزود: باید از تجربیات وعلم اساتید و نخبگان سه دانشگاه بزرگ کاشان در حل مشکلات شهر اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی و مذهبی استفاده کنیم.
مصطفی کردمیل، عضو شورای شهر کاشان نیز در این نشست اظهار کرد: سکان ترقی و تکامل شهر در دست دانشگاهیان است و هر چه شما حرکت کنید جامعه ملزم به حرکت سریعتر بدنبالتان خواهند بود.
کردمیل با بیان اینکه دانشگاه طرح های خود را در مورد انرژی به شورا ارائه دهد، گفت:موفقیت های دانشگاه کاشان موجب غرور و شادی شهروندان است و باید اطلاع رسانی درباره این دستاوردها در شهر بویژه برای افراد و طبقاتی که خارج از مسائل علمی فعالیت می کنند بیشتر شود .
علیرضا مفرح، رئیس کمیسون خدمات شهری شورا در این نشست اظهار کرد: مباحثی هم چون انرژی پاک و طرح بام سبز خانه ها در ابتدای شورای دوره پنجم مورد بحث و گفت گو قرار گرفت ولی در حمایت نشد اما با تشکیل کارگروهی با مشارکت دانشگاهیان و اساتید با مدیریت شهری می توان پیگیری های لازم را انجام داد.
مفرح با بیان اینکه تعامل و همفکری در جامعه در برگزاری این جلسات رقم می خورد، گفت: درباره آموزش ضمن خدمت کارکنان شهرداری و شورا از طریق دانشگاه پیگیری شود تا این افراد مباحثی را در رابطه با حوزه شهروندی و مدیریت شهری فرا گیرند.

سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان در این نشست با تاکید بر همکاری با دانشگاه در حوزه های مختلف گفت: کاشان قطب گردشگری و صنعت توریسم قلمداد می شود و توسعه اقتصاد شهری مبتنی بر این صنعت متمرکز کنیم بر این اساس کاشان باید زیبایی هایش بیش از گذشته باشد و تمام جذابیت های آن معطوف به بناها و بافت تاریخی نباشد.
وی با اشاره به اینکه باید پروژه هایی رابرای نسل آینده ایجاد کنیم، افزود: بنای شاخص معاصر در کاشان نداریم ولی برای میراث آینده بدنبال ایجاد بنایی در قالب موزه، گالری و سالن همایش های تخصصی هستیم که این پروژه ها در جهان به نام تالارشهر شناخته می شوند.
وی درادامه با بیان اینکه کاشان از لحاظ موزه و نمایشگاه فقیر و نیازمند این بناها است، تصریح کرد: سازمان زیباسازی شهرداری کاشان همراه با مشاورینی در حال بررسی برای مکان یابی تالار شهر هستند و برای اجرای آن بدنبال برگزاری مسابقه ها و فراخوانی در سطح ملی و بین المللی نیازمند کمک دانشگاه کاشان هستیم.

ابریشمی راد خاطرنشان کرد: شهر کاشان نیازمند ارتقا کیفیت بصری است و فضاهای شهری به ویژه فضاهای عمومی معابر باید زیباتر باشد و برای تحقق این موضوع نیازمند یک طراحی شهری هستیم و از یک مشاور مادر که دارای جوایزی زیادی در بخش های معماری است دعوت به همکاری کرده ایم.
شهردار کاشان گفت: محورهای طراحی شهری توسط مشاور مادر مشخص شده است تا پنج گروه از دانشجویان دانشگاه های کاشان که ترجیحا بومی و در رشته های طراحی شهری، برنامه ریزی شهری، معماری و هنر فعال هستند روی این پنج محورکه دو مورد از آن محورتاریخی و در بافت قدیمی شهر کار کنند.
ابریشمی راد خاطرنشان کرد: باکمک دانشگاه این دانشجویان در قالب تیم هایی در گام اول نازیبایی ها را در محورهای تعیین شده را شناسایی کرده تا بعد با اصلاح آن وارد طراح شهری شویم.

همچنین عباس زراعت،رئیس دانشگاه کاشان در این نشست با ارائه گزارشی از دستاوردها وفعالیت های این دانشگاه اظهار کرد:ماموریت دانشگاه کاشان کمک به شهر است و باید از پتانسیل های این نهاد علمی و آموزشی برای توسعه یک شهر پایدار و ایجاد رفاه برای نسل امروز استفاده شود.
وی گفت:قرار گرفتن دانشگاه کاشان در بین ۱۰ دانشگاه برتر کشور به معنای برخورداری ظرفیت های بالای این نهاد علمی است که بدنبال ارتقاء این جایگاه و دستاوردهای خود در تمام زمینه ها هستیم.
وی تصریح کرد: دانشگاه کاشان در رشته های مختلف مانند معماری، و برخورداری از مراکزی چون کاشان شناسی و پژوهشکده های تحقیقاتی فعالیت می کند و به آنها ماموریت داده شده است که به مسائل شهری کاشان توجه ویژه ای داشته باشند.
زراعت خاطرنشان کرد: پس از اعتراضات اخیر در کشور دانشگاه کاشان با تشکیل یک تیمی از اساتید و نخبگان دانشگاه در رشته های روانشناختی، حقوق، جامعه شناسی با افراد بازداشت شده در اتفاقات کاشان مصاحبه کردند تا با تحلیل این وقایع علاوه بر کمک به شورای تامین شهرستان برای بررسی دلایل ایجاد این رخداد در زمان صدور حکم قاضی اثر بخش باشند.

چاپ چاپ