برنامه ملی بازآفرینی شهری «امید» آغاز شد
با حضور و دستور رئیس جمهوری؛

برنامه ملی بازآفرینی شهری «امید» آغاز شد

تاریخ انتشار: 10 فوریه 2018 - اختصاصی, خواندني هاي برگزيده‌
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

برنامه ملی بازآفرینی شهری «امید» آغاز شد
برنامه ملی بازآفرینی شهری «امید» ، روز پنجشنبه با حضور و دستور رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس در سراسر کشور آغاز شد. در تهران منطقه ۱۷ شهرداری میزبان این مراسم بود.
به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط نوسازی شهر تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی و در نشست با حضور در وزارت راه و شهرسازی و از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با استان‌های منتخب بوشهر، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران،‌خراسان رضوی و اصفهان، دستور آغاز اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری را صادر کرد.
وی افزود: طرحی که امروز در پی آن هستیم برنامه اساسی دولت در حوزه مسکن است که برای سلامت جان مردم و به مفهوم دیگر به منظور آماده کردن مسکن برای خانه اولی ها و نیز نوسازی و بازآفرینی محلات فرسوده است.
وی با اشاره به مشکلات اجاره نشینی افزود: وظیفه بزرگ همه ماست که جوانانمان را هرچه زودتر خانه دار کنیم البته نمی خواهم بگویم از سال اول ازدواج حتما خانه دار شوند اما نگذاریم طولانی شود تا احساس آرامش پیدا کنند.
روحانی مسکن را برای مردم بسیار با اهمیت دانست و گفت: همه دولت ها طرح هایی برای ساخت مسکن داشته اند که برخی موفق و برخی ناموفق بوده اند ، همه تلاش کردند که راه حلی برای این مسئله بیابند اما تاکید می کنم که دولت خانه ساز خوبی نیست چنانکه تاجر و بنگاه دار خوبی هم نیست و جایی که بشود کارها را به مردم واگذار کرد؛ اگر این کار را به دولت بسپارند حتما ضرر می کنند پس باید کار را به مردم و بخش خصوصی واگذار کرد.
روحانی با تقدیر از زحمات دستگاه های اجرایی و همکاری های شهرداری ها و شورا از جمله شهرداری تهران، تصریح کرد: طرح ملی بازآفرینی شهری، طرح دولتی نیست بلکه برنامه آن، برنامه دولت دوازدهم است و دولت با دراختیار گذاشتن زمین، به اجرای این طرح کمک خواهد کرد.

سکونت ۴.۵ میلیون نفر در بافت فرسوده و حاشیه‌ تهران
در ادامه مقیمی استاندار تهران با بیان اینکه تهران ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد که ۴.۵ میلیون نفر در این بافت ساکن هستند، تصریح کرد: طرح بازآفرینی شهری یکی از مهمترین تصمیمات رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید بوده که در ارتباط با مقاوم‌سازی شهرها در برابر زلزله توجه به مسائل اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، عرصه اشتغال و ارتقای سطح زندگی مردم در این بافت‌ها است.
استاندار تهران گفت: ۶۶۰۰ هکتار از بافت فرسوده در شهرهای استان تهران و ۷۹۰۰ هکتار دیگر نیز در شهر تهران است که ۴.۵ میلیون نفر جمعیت در آن سکونت دارند.
به گفته وی یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار ساکن در این بافت‌ها هستند که ۶۵۰ هزار خانوار در شهرهای استان تهران و ۵۵۰ هزار در خود شهر تهران سکونت دارند و باید همه از جمله دولت و شهرداری باید کمک کنند. در قدم اول در شهر تهران ۸۰ هزار هکتار زمین برای ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی اختصاص خواهد یافت.

تمرکز ۷ درصد بافت فرسوده تهران در منطقه ۱۷
سیدرضا میرصادقی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره با ابراز تاسف از اینکه ۷ درصد از بافت فرسوده شهر تهران منطقه ۱۷ قرار دارد، گفت: خوشحالیم این طرح بزرگ که به نام طرح امید نامگذاری شده و منطقه ۱۷ به عنوان پایلوت در استان تهران درنظر گرفته شده است.

تبدیل بافت فرسوده منطقه ۱۷ به فضای امن با تحویل ۴۵۰ واحد مسکونی آماده
وی افزود: طرح‌هایی که اجرا خواهد شد، به منظور رفع نیازمندی محلات است و با توجه به شرایط ویژه‌ای که این طرح‌ها دارند، می‌توانند به عنوان تنخواه انجام نوسازی در بافت فرسوده باشد.
مدیرعامل سازمان نوسازی اظهار کرد: امروز نیازمندی محلی و محلات مجاور منطقه ۱۷ که شامل محلات مقدم، زمزم، بلورسازی با توجه به شرایط ویژه تامین و حدود ۴۵۰ واحد مسکونی در این زمین‌ها در مدت دو سال تحویل مردم داده خواهد شد.
میرصادقی خاطرنشان کرد: اواسط بهار آینده این پروژه در ملکی حدود ۱.۶هکتار اجرایی می شود و تعدادی از این قطعات را در سطح شهر به صورتی پایلوت کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: هفته گذشته نیز برای ارزیابی و شناسایی سرمایه‌گذاران فراخوان اعلام شد نحوه فروش آن پیش‌بینی شده و در توافقات آتی اعلام خواهد شد.

چاپ چاپ