- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

مردم، شهر و مدیریت شهری را متعلق به خود بدانند

مردم، شهر و مدیریت شهری را متعلق به خود بدانند/ بیان مشکلات مردم و کمک به حل خواسته های آنها دو انتظار مدیریت شهری از شورایاران

شهردار منطقه۲۲، از آغاز مراحل تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران خبر داد و بر مشارکت فعال شهروندان و شورایاران در تدوین این برنامه و احصا مشکلات محلات به منظور انعکاس به مدیریت شهری شهر تهران تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲، علی نوذرپور شهردار منطقه در جمع شورایاران و هیات امنای محله صدرا با تبریک ایام الله دهه فجر، در سخنانی ضمن تاکید بر مشارکت مردم و شورایاران در اداره امور شهر، گفت: آن چیزی که در برنامه سوم پنج ساله در شهر داری مد نظر قرار دارد، این است که برنامه به صورت محله ای پیگیری شود و برنامه ریزی ها از بالا به پایین اتفاق نیفتد.

وی افزود: به دلیل آنکه شهر باید برای ساکنین آن ساخته و مدیریت شود، اگر خواسته ها و نیازهای مردم آن شهر به درستی احصا نشود و در تدوین برنامه ها مورد توجه قرار نگیرد، اجرای برنامه ها از سوی مدیریت شهری شهر، در عرصه های خرد و کلان جامعه نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت.

به گفته شهردار منطقه ۲۲، اگر برنامه ریزی ها به درستی انجام شود، خواسته های مردم در اولویت قرار خواهد داشت. منوط به اینکه خود مردم نیز علاقمند به مشارکت فعال در اداره شهر باشند.

نوذرپور تصریح کرد: دو انتظار جدی و اساسی که از شورای محلات می رود، این است که شورایاران محلات خواسته های مردم را به معنای واقعی احصا و به مدیریت شهری منعکس کنند. زمانی خواسته ها جنبه عمومی به خود می گیرد که هیات امنا محلات در سایه چارچوب ها و نظام های تعریف شده ای با مردم ارتباط برقرار کند. این ارتباط درست، منجر به دریافت خواسته ها و نیازها و در نهایت جمع بندی درست و اصولی آنها می شود و به عنوان شورای محله پس از بررسی های صورت گرفته به مدیریت شهری منطقه انتقال داده شود.

وی با بیان اینکه برنامه واقعی باید به صورت مشارکتی و مبتنی بر خواسته ها و نیازهای مردم باشند، اظهار کرد: قطع به یقین برنامه ریزی ها باید از محلات آغاز شود. اینکه به درستی احصا و انتقال داده شود، در اولویت برنامه ها قرار دارد.

شهردار منطقه ۲۲ با اشاره به نقش شورایاران در محلات، افزود: البته شوراها صرفا منعکس کننده خواسته ها و نقطه نظرات مردم نیستند هر چند انعکاس درست مشکلات شهروندان، می تواند تا حد زیادی به مدیریت شهری کمک کند. اگر مشارکت مردم نباشد، مدیریت شهری به تنهایی قادر به انجام این خواسته ها نخواهد بود.

به گفته نوذرپور اینکه ما در مردم انتظاراتی ایجاد کنیم و این انتظارات فارغ از توانایی ها و ظرفیت های مدیریت شهری باشد، چندان درست نیست. چون متناسب با ظرفیت ها، منابع و امکانات، درخواست های خود را مطرح نکرده ایم در نهایت باعث نارضایتی مردم می شود.
وی عنوان کرد: اینکه شوراها تنها وظیفه خود را بیان مشکلات مردم بدانند، چندان قابل قبول نیست. زمانی شوراها در جای واقعی خود قرار می گیرند که در برابر هر خواسته و مشکلی که از سوی آنها مطرح می شود راه کارهای لازم نیز در مورد آن موضوع خاص نیز بیان شود.

نوذرپور یادآور شد: مردم باید همانند خانه ای که در آن زندگی می کنند شهر را نیز متعلق خود بدانند و همان اندازه که تعلق خاطر به خانه خود دارند، نسبت به شهر و محله خود نیز احساس مسئولیت و وظیفه کنند. البته این تعصب و تعلق خاطر باید در تمامی زمینه ها باشد و شوراهای محلات مردم را علاقمند به مشارکت با مدیریت شهری کنند.

شهردار منطقه ۲۲ با تاکید بر لزوم مشارکت هر چه بیشتر شهروندان و کمک به مدیریت شهری در اجرای برنامه ها، خاطرنشان کرد: ما در مجموعه مدیریت شهری، به شوراهایی بیشتر علاقمندی نشان خواهیم داد که حضورشان مسئولانه و درگیرانه باشد. شورایارانی که مردم محلات خود را درگیر کرده و به صورت داوطلبانه کمک حال مدیریت شهری باشند. البته برخی از شهروندان خود را در اداره امور شهر مسئول می دانند و خود را ملزم به همکاری با مدیریت شهری می کنند اما متاسفانه برخی تنها زبان به شکایت و گله دارند حال آنکه شهرداری نه ظرفیت رسیدگی به تمامی کارها را دارد و نه توانایی آن را.

وی در پایان سخنان خود اضافه کرد: مشارکت بین مردم و مدیریت شهری باید دوسویه باشد و مردم با مدیریت شهری همگام و همراه باشند.