سنای لهستان از همکاری‌های علمی و فرهنگی تهران-ورشو حمایت می‌کند
تاریخ انتشار: 24 فوریه 2018 - اخبار, اخبار بین الملل, اخبار شهرداری ها

سنای لهستان از همکاری‌های علمی و فرهنگی تهران-ورشو حمایت می‌کند...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

سنای لهستان از همکاری‌های علمی و فرهنگی تهران-ورشو حمایت می‌کند
نایب رئیس مجلس سنای لهستان در نشست با شهردار تهران گفت: سنای لهستان از همکاری‌های علمی و فرهنگی تهران-ورشو حمایت می‌کند.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت از ورشو، محمد علی نجفی، شهردار تهران که به دعوت شهردار ورشو به لهستان سفر کرده، در دیدار با میخائو سورنسکی، نایب رئیس مجلس سنای این کشور، زمینه های توسعه همکاری ها میان دو پایتخت و دو کشور را مورد بررسی قرار داد.
سورنسکی که از چهره های متنفذ سیاسی در لهستان به شمار می رود، با اشاره به حضور بیش از ۱۲۱ هزار پناهجوی لهستانی در ایران همزمان با جنگ جهانی دوم گفت: ما مهمان نوازی ایرانی ها از پدران و مادران مان را فراموش نمی کنیم و همیشه تلاش کرده‌ایم قدردان ملت ایران باشیم. در تمام مراسم هایی که به یاد قربانیان لهستان و سربازانی که در جنگ از دست داده ایم برگزار می کنیم، از ایران و ایرانی ها هم یاد می کنیم. من به نمایندگی از ملت لهستان از ملت ایران قدردانی می کنم.

خواستار راه اندازی رشته زبان لهستانی در دانشگاه تهران هستیم
نایب رئیس مجلس سنای لهستان گفت: روابط ایران و لهستان در وضعیت مطلوبی است اما به اعتقاد من همچنان جای گسترش روابط میان دو کشور وجود دارد. دو حوزه علم و فرهنگ، حوزه هایی هستند که ظرفیت بالایی دارند و ما در مجلس سنا از هرگونه اقدامی که میان دو کشور و پایتخت های دو طرف برای افزایش ارتباطات علمی و فرهنگی میان مردم ایران و لهستان انجام شود، حمایت می کنیم.
سورنسکی ضمن تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به روابط دانشگاهی میان دو کشور، با اشاره به سابقه فعالیت های علمی نجفی در وزارت آموزش و پرورش و محیط‌های دانشگاهی، خواستار حمایت وی از راه اندازی رشته زبان لهستانی در دانشگاه تهران شد.

راه اندازی اتاق بازرگانی صنعتی لهستان و ایران
وی همچنین به پیگیری طرحی در سنای لهستان برای راه اندازی اتاق بازرگانی صنعتی لهستان و ایران اشاره کرد و افزود: من این طرح را تا نهایی شدن دنبال می کنم و معتقدم ایجاد چنین نهادی تقویت کننده روابط فعالان اقتصادی دو کشور خواهد بود.
میخائو سورنسکی تصریح کرد: حضور شما در ورشو به طور حتم می تواند در همکاری شوراهای شهر دو پایتخت نیز تاثیرگذار باشد. شوراهای شهر ورشو و تهران باید به سمت تقویت روابط و همکاری ها حرکت کنند که این سفر می تواند نقطه آغازی بر یک مسیر پربار باشد.
شهردار تهران نیز با اشاره به حضور لهستانی‌ها در ایران یادآور شد: میزبانی ایرانی ها از لهستانی ها در جنگ جهانی دوم یکی از روشن ترین و مثبت ترین نقاط تاریخ ایران بوده است. ایران و لهستان قبل از ورود مهاجران لهستانی نیز روابط خوب و پایداری داشته اند اما این واقعه باعث نزدیکی بیشتر مردم دو کشور شده است. خوشحالم که در سال های اخیر روابط دوجانبه بار دیگر تقویت شده است.
نجفی در ادامه سخنانش با نگاهی به وضعیت تجاری میان دو کشور ادامه داد: طی سال های اخیر، مبادلات تجاری میان ایران و لهستان از ۸۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. امیدواریم طی ۳ سال، سطح مبادلات جاری میان دو کشور به یک میلیارد دلار برسد. در ملاقات با فعالان بخش خصوصی از آن ها دعوت کردم برای سرمایه گذاری به ایران بیایند. شرایط برای سرمایه گذاری لهستانی ها در طرح های زیربنایی ایران و شهر تهران مهیاست. امیدوارم مشکلات بانکی و بیمه ای موجود نیز در سفر چند روز آینده رئیس بانک مرکزی لهستان به تهران برطرف شود.

همکاری میان دانشگاه ورشو و دانشگاه مشهد
شهردار تهران افزود: برای توسعه روابط ابتدا علاقه مندی لازم است که میان دو کشور وجود دارد. مرحله دوم عزم و اراده است که آن هم وجود دارد. مرحله سوم مرحله عملیاتی کردن برنامه هاست که اکنون باید روی این مرحله پافشاری کرد؛ موضوعی که به عزم دولت و مجالس دو کشور نیاز دارد.
نجفی با اشاره به خواسته نایب رئیس مجلس سنا برای پیگیری راه اندازی کرسی زبان لهستانی در دانشگاه تهران اذعان کرد: دانشگاه تهران با راه اندازی این رشته موافق است و در حال بررسی مراحل انجام کار است. قول می دهم در بازگشت به تهران پیگیری های لازم را انجام دهم تا این برنامه زودتر به سرانجام برسد.
شهردار تهران همچنین به همکاری میان دانشگاه ورشو و دانشگاه مشهد اشاره کرد و گفت: همکاری های دانشگاهی آغاز شده است اما این بخش به طور حتم نیازمند، نگاه ویژه است.
انتقال تجربیات حوزه های مختلف مدیریت شهری میان شهرداری تهران و شهرداری ورشو، تشریح ظرفیت های شهر تهران برای سرمایه گذاری خارجی و ضرورت تقویت تبادل گردشگر میان تهران و ورشو از جمله مهم‌ترین محورهای مذاکرات محمدعلی نجفی در ورشو بوده است.

چاپ چاپ