در شهر تهران دو برابر شهرهای مشابه زباله تولید می‌شود
تاریخ انتشار: 17 مارس 2018 - اخبار, اخبار شهرداری ها, اختصاصی

در شهر تهران دو برابر شهرهای مشابه زباله تولید می‌شود

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

در شهر تهران دو برابر شهرهای مشابه زباله تولید می‌شود
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: روزانه ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تن زباله در شهر تهران تولید می‌شود که معادل ۸۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه در بر دارد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، محسن هاشمی در جریان بازدید از محل دفن زباله آرادکوه در جمع خبرنگاران، گفت: خدمات شهری در اولویت فعالیت‌های شهرداری تهران قرار گرفته است و اولویت اول حوزه خدمات شهری نیز موضوع جمع‌آوری پسماند است.
وی ادامه‌ داد: در شهر تهران دو برابر شهرهای مشابه زباله تولید می‌شود که باید این روند اصلاح شود و به سمت الگوی مصرف صحیح حرکت کنیم.
هاشمی با بیان این که میزان زباله در جنوب تهران کمتر از شمال شهر تهران است، افزود: سرانه هر فرد در جنوب تهران ۸۰۰ گرم و در شمال تهران ۱۲۰۰ گرم است. به ‌این‌ ترتیب شمال شهر تهران زباله بیشتری را تولید می‌کنند.
وی اظهار کرد: به طور میانگین روزانه ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تن زباله در تهران تولید می‌شود که معادل ۸۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه در بر دارد.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه بالای زباله تولید شده در کلانشهر تهران اشاره کرد و یادآور شد: به همین دلیل یکی از اولویت‌های ما بر این است هزینه ناشی از تولید زباله را کاهش دهیم. در گذشته نیز زحمات زیادی کشیده شده است، اما نگاه ما این است که بتوانیم از زباله کسب درآمد کنیم.
رییس شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم آموزش شهروندان، تاکید کرد و افزود: جمع‌آوری زباله از مبداء و تفکیک آن از مسائل مهمی است که نیازمند فرهنگسازی و آموزش صحیح به شهروندان است.
وی ادامه‌ داد: می‌توان از همین زباله تولید شده ۵۰ مگاوات برق و ۳۰۰۰ تن کمپوست تولید کرد تا به ‌این‌ ترتیب بخشی از هزینه‌ها را جبران کنیم.
هاشمی با بیان این که می‌توان از زباله‌های تهران ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرد، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم تا با برنامه‌ریزی صحیح این امر محقق شود.
وی با اشاره به حضور خود در مجموعه آرادکوه، بیان‌ کرد: امروز به این دلیل در مجموعه آرادکوه حضور پیدا کردیم تا برای استقبال از بهار در میان این قشر زحمت کش حاضر باشیم و به آنها تبریک سال نو را بگوییم.

یزدانی: مسیر تهران تا فرودگاه امام خمینی(ره) درختکاری می‌شود
معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران از بهره‌گیری مجدد نخاله‌های ساختمانی به میزان ۱۵ هزار تن در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: به زودی طرح جنگلکاری ۳۰ کیلومتر از مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) عملیاتی خواهد شد.
مجتبی یزدانی با اشاره به این که تهران روزانه ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تن زباله تولید می‌کند، اظهار کرد: این میزان از زباله حجم بسیار زیادی است و ظرف سال‌های گذشته با وجود افزایش جمعیت تهران تلاش کرده‌ایم که حجم زباله تولیدی را ثابت نگه داریم.
وی افزود: از ۲۰ فروردین ماه دو منطقه به صورت پایلوت موضوع تفکیک از مبداء را عملیاتی خواهند کرد که اگر شهروندان در بحث زباله با ما همکاری کنند می‌توانیم تولید زباله را به نصف این میزان کاهش دهیم.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه‌ سخنان خود، افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در مدیریت شهری هر اتفاق مثبتی که بخواهد رخ دهد، نیازمند مشارکت مردم است.

بهره‌برداری مجدد از۱۵ هزار تن نخاله ساختمانی؛بزودی
وی با اشاره به نخاله‌های ساختمانی، خاطرنشان کرد: با وجود این که ساخت و سازها در تهران کاهش پیدا کرده است، اما ۴۳ هزار تن نخاله ساختمانی داریم که بخشی از آن مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد. برنامه ما این است که در آینده نزدیک ۱۵ هزار تن از نخاله‌های ساختمانی را مورد بهره‌برداری مجدد قرار دهیم.
یزدانی در ادامه‌ تاکید کرد: ۳۰۰ هزار جنگلکاری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. همچنین جنگلکاری در حاشیه فرودگاه امام خمینی(ره) خواهیم داشت که ۳۰۰ کیلومتر از این مسیر از میدان جهاد تا فرودگاه درختکاری خواهد بود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، افزود: شهرداری منطقه ۹ و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در این طرح همراهی خواهند داشت و تا دو هفته‌ آینده این طرح عملیاتی خواهد شد.همچنین آبیاری درختان غرس شده در این طرح به صورت قطره‌ای آبیاری خواهند شد.

چاپ چاپ