- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

توصیه‌های ایمنی به شهروندان در صورت بروز سیلاب

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با اشاره به بارش باران اظهار داشت: شهروندان در هنگام بارندگی و جاری شدن سیلاب نکات ایمنی را برای امنیت هر چه بیشتر خود و خانواده در نظر بگیرند.

سید جلال ملکی در گفت‌‎وگو با خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی «شهر فردا» با اشاره به بارش‌های اخیر در کشور و بخصوص شهر تهران اظهار کرد: در تهران حادثه خاصی گزارش نشده، فقط چند مورد آبگرفتگی در معابر که بیشتر در منازل بوده گزارش شده است اما به دلیل اینکه فقط حوادثی که منجر به فوت و مصدومیت می شود پیگیری و اقدام می شود این موارد در دستور کار نبوده است.

ملکی با تاکید بر اینکه در فصل بهار، بارندگی و رگبارهای شدید وجود دارد، تصریح کرد: این بارندگی در چند دقیقه می تواند ایجاد سیلاب و روان آب کند بنابراین شهروندان آمادگی لازم را برای مواجهه با سیلاب داشته باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به باز بودن زیر درب منازل شهروندان زیر دربها را ببندند یا اگر در منزل انباری وجود دارد زیر درب آنها بسته شود، آبشور و کفشورهایی که در پایین ترین طبقات منازل قرار دارد در هنگام بارندگی حتما چک شود که دریچه ها باز باشد.

ملکی با اشاره به اینکه خانه های قدیمی دارای ناودانهایی است که این ناودانها مسئولیت هدایت آب از سطح پشت بام به پایین را داشته است، افزود: به مرور در فصل پاییز و زمستان که وزش باد بسیار است خار و خاشاک دریچه های این ناودانها را مسدود می کرده و از جاری شدن آب به سطح زمین جلوگیری می شد و جمع شدن آب روی بام منجر به ریزش سقف و یا حتی تخریب دیوارها هم می‌شود بنابراین شهروندان پیش از وقوع سیل و آبگرفتگی این دریچه ها را باز کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه در فصل بارندگی مواقعی وجود دارد که هوا کاملا آفتابی است و در چند لحظه احتمال تغییر اقلیم و بارش باران وجود دارد و شهروندان برای آخر هفته در کنار مسیل ها، کانال ها، سیلاب‌ها و دره ها به گردش و تفریح می پردازند؛ یاد آور شد: ترجیحا شهروندان سعی کنند از لبه کانالها، دره ها و مسیل ها فاصله گرفته چون احتمال سقوط می رود، از رفتن به کنار تپه ها، کوهها و در کنار دکلهای برق قرار بپرهیزند، چون احتمال صاعقه وجود دارد.

وی با توجه به اینکه برخی از شهروندان جایی را پیدا نمی‌کنند و در برخی موارد مشاهده شده است که شهروندان در بستر خشک رودخانه اتراق کرده اند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فصل بهار است با چند دقیقه باران شدید همان رودخانه خشک تبدیل به رود پر آب شده است و موج شدید آب موجب جابجایی سنگ های بزرگ شده است بنابراین در کنار این مسیرها قرار نگیرند زیرا در هنگام بارش شدید باران فرصت برای جمع آوری وسایل و فرزندان و یافتن ماشین وجود نخواهد داشت بنابراین باید مراقب باشند تا اتفاق ناگواری رخ ندهد.

ملکی افزود: آبراهه ها و کانال مخصوص هدایت آب و کنترل سیل طراحی شده اند و وظیفه هدایت آب را به خارج از شهر بر عهده دارند و تعبیه شده است برای سیل و آبهایی که بعدا در سطح شهر راه می افتد به خارج از شهر هدایت کند.

وی با اشاره به اینکه در اطراف این کانالها، حفاظ و نرده وجود دارد اظهار کرد: خیلی از این کانالها روی سطح آنها به دلیل تردد خودرو پوشیده شده و خودرو تردد می کند اما جایی که به هر دلیلی باز است کناره‌ها و اطرافش بسته است و اگر کسی از روی این نرده ها رد شود و حادثه رخ دهد مقصر خود شخص است.