شهروندان بیش از۶۰ میلیارد تومان عوارض نوسازی به شهرداری بدهکارند
چهل و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان

شهروندان بیش از۶۰ میلیارد تومان عوارض نوسازی به شهرداری بدهکارند...

تاریخ انتشار: 19 ژوئن 2018 - اخبار, اخبار شهرداری ها, از سراسر ايران
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

چهل و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان

شهروندان بیش از۶۰ میلیارد تومان عوارض نوسازی به شهرداری بدهکارند

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان ،علی رسول زاده رئیس شورای اسلامی شهر در چهل و نهمین جلسه رسمی که با موضوع بررسی وضعیت درآمدی شهرداری برگزار گردید گفت: از موضوعات بسیار حائز اهمیت ما بحث درآمدی شهر است.از یک طرف رکود اقتصادی بسیار شدیدی که در کل مملکت داریم و از طرف دیگر تمام موانعی که برای دریافت پول ها و تعرفه هایی که مرتب با آرای دیوان عدالت صادر می شود.

رسول زاده با بیان اینکه :گردش پولی نداریم و شرکت های تولیدی با مشکلات گوناگون مواجه هستند افزود : بودجه جاری ضمن اینکه تغییری نکرده افزایش هم پیدا کرده است.ما بایستی برای مباحث درآمدی بویژه درآمد های پایدار از نظرات کارشناسی بهره ببریم و صرفا متکی به نظرات خودمان نباشیم.

رئیس شورای شهر در ادامه افزود : با دریافت نظرات کارشناسی مبتنی بر واقعیات می توانیم راه حل مناسبی جهت جلوگیری از اضافه شدن مشکلات پیداکنیم و مباحث درآمدی را از اولویت های کاری قرار دهیم.

عباس شافعی مدیردرآمد شهرداری کاشان در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت درآمدی شهرداری پرداخت و از بدهی بیش از ۶۰ میلیارد تومانی معوق نوسازی شهروندان به شهرداری خبر داد.

وی با اشاره به اعمال سیاست تشویقی که امسال شهرداری برای وصول معوقات درنظرگرفته است افزود: همزمان با توزیع فیش های نوسازی و اصناف امکان پرداخت اقساطی عوارض نوسازی فراهم شده است و با توجه به مصوبه شورا برای بخشودگی جرایم دیرکرد نوسازی و همچنین بخشودگی ۲۰ درصدی عوارض صنفی فرصت خوبی برای شهروندان فراهم شده که بدهی خود را پرداخت نمایند.

مدیر درآمدی شهرداری کاشان گفت: در سال ۹۷ نه تنها تعرفه عوارض شهرداری افزایشی نداشته است بلکه در بسیاری از کدهای عوارضی شاهد کاهش نیز بوده ایم که شهروندان می توانند این تعرفه عوارضی را از سایت شهرداری دریافت و قبل از مراجعه به شهرداری عوارض خود را محاسبه کنند. وی با تاکید بر لزوم شفاف سازی و نقش موثر آن در اعتماد سازی بین شهروندان و مدیریت شهری افزود: بزودی سامانه آنلاین محاسبه و پرداخت عوارض شهرداری راه اندازی می شود و هر شهروند خواهد توانست قبل از مراجعه به شهرداری از طریق وارد کردن کد نوسازی ملک خود وثبت تقاضای خود میزان عوارض و مبلغی که باید پرداخت نماید را مشاهده و به صورت آنلاین بدهی خود را پرداخت نماید.

کاهش هدفمند عوارض شهرداری

وی اظهارداشت: ما با حمایت اعضای شورا از سال قبل تلاش کردیم تا کاهش عوارض را هدفمند کنیم و بر اساس یک شیوه هماهنگ و برنامه ریزی شده کاهش عمومی عوارض را برای همه شهروندان اعمال کنیم.

شافعی با اشاره به روش های تشویقی متفاوتی که برای پرداخت بدهی شهروندان به شهرداری طراحی شده است افزود: براساس تفاهم نامه شهرداری با بانک شهر مقرر شده است کسانی که بابت عوارض به شهرداری بدهی دارند یا متقاضی دریافت خدمات از شهرداری هستند به میزان مبلغ بدهی خود به بانک شهر معرفی شود و وام قرض الحسنه با بازپرداخت ۲۴ ماهه دریافت نمایند.

وی با تاکید بر اینکه این روش نقش موثری در حمایت از شهروندان دارد گفت : با اجرای این طرح علاوه بر استفاده شهروندان از تسهیلات قرض الحسنه بدون بهره پیش بینی می شود رونق خوبی در صنعت ساختمان شهر ایجاد شود و موجب رشد نقدینگی شهرداری نیز خواهد شد.

مدیر درآمد شهرداری کاشان با تاکید بر اینکه کاشان تنها شهر غیر مرکز استان است که پس از تهران و تبریز این طرح را اجرا می کند افزود: بزودی جزئیات این طرح به شهروندان اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر درآمدی شهرداری کاشان در بخش دیگری از گزارش خود به شورای اسلامی شهر از چالش های پیش روی شهرداری در وصول درآمدها سخن گفت و افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از قانون های مترقی پس از انقلاب است ولی متاسفانه به دلایل مختلف ابهامات و بی نظمی هایی در پرداخت سهم عوارض شهرداری ها از محل این قانون وجود دارد و این موضوع باعث شده شهرداری ها نتوانند برنامه ریزی مشخصی در خصوص این منبع درآمدی پایدار داشته باشند.

وی یکی دیگر از چالش های شهرداری را احکام پیوسته دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال تعرفه عوارض شهرداری ها دانست و افزود: به نظر می رسد باید تعامل منطقی بین قضات دیوان و شهرداریها برقرار شود چرا که با این روند حداقل منابع درآمدی شهرداریها هم از دست خواهد رفت.

شافعی یکی دیگر از مشکلات شهرداری در حوزه درآمد را روند آرام برگزاری جلسات کمیسیون ماده پنج و کمیته کار این کمیسیون دانست و افزود: پیگیری شورای شهر در تشکیل منظم جلسات نقش موثری را در تعیین تکلیف بسیاری از پرونده های شهرداری و افزایش درآمدن خوهد داشت.

مدیر در آمد شهرداری کاشان چالش دیگر پیش روی شهرداری کاشان را پیش فروش کردن بخشی از منابع شهرداری در قالب فروش تراکم شناور عنوان کرد و افزود بالغ بر۲۰ میلیارد تومان تراکم شناور داریم که امسال از محل آنها درآمدی نصیب شهرداری نمی شود.

به گفته وی، ۱۰۰ فقره توافقات به ارزش تقریبی ۷۰ میلیارد تومان پیش از این انجام شده و در واقع منابع آن را شهرداری گرفته است ولی الان به جهت مشکلات قانونی و غیر قانونی بودن آن توافق نامه ها نمی تواند آنها را اجرا کرد.

شافعی، چالش آخر را مسدودی حساب های شهرداری عنوان کرد و افزود : مسدودی حسابها حیات هر بنگاه اقتصادی را با چالش جدی مواجه می کند که امیدواریم با درک درست مسئله از طرف مراجع مختلف بزودی این مشکل هم برطرف شود.

مدیر درآمدی شهرداری کاشان با تقدیر از حمایت و پشتیبانی خوب شورای اسلامی شهر گفت: تیم مدیریتی شهرداری تلاش می کند به پیش بینی های انجام شده در بودجه برسد و ما با تشکیل کمیته درآمدی به صورت مستمر تکالیف مناطق را پایش می کنیم تا به تعهدات بوجه ای پیش بینی شده برسیم اما آنچه که مسلم است در این مسیرحمایت مضاعف اعضای شورا را طلب می کنیم تا اتفاقات خوبی در پایان سال رقم بخورد.

چاپ چاپ