بهره برداری از پروژه های زودبازده برای تامین رضایت شهروندان
تاریخ انتشار: 19 ژوئن 2018 - اخبار شهرداری ها, اختصاصی

بهره برداری از پروژه های زودبازده برای تامین رضایت شهروندان...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

بهره برداری از پروژه های زودبازده برای تامین رضایت شهروندان
پروژه های عمرانی و تکمیل عملیات اجرایی آن ها در موعد مقرر یکی از اولویت های اساسی مدیریت شهری است و شاخصی برای ارزیابی عملکرد مدیریت شهری به شمار می آید.
در این میان اعتقاد مدیران شهری بر این است که ارتقای کیفیت زندگی و افزایش رضایتمندی شهروندان، باید سرلوحه فعالیت های عمرانی قرار گیرند. باتوجه به گسترش روزافزون شهر تهران، پروژه های عمرانی فراوانی از سوی شهرداری تهران، در دست طراحی و اجرا است. این پروژه ها، کــه روز به روز بر تعدادشان افزوده می گردد، مستلزم نظام مهندسی ویژه ای هستند. بسیاری از پروژه های در دست احداث شهرداری تهران، شاهد پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد بوده اند؛ از جمله پروژه احداث تقاطع بزرگراه امام رضا و آزادراه دولت آباد با پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۸۲ درصد و پروژه تقاطع غیرهمسطح شهر آفتاب با پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصد.
گفتگوی پیش رو، در رابطه با زمان بهره برداری از این پروژه ها با احسان نوش آبادی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران، صورت گرفته است.

هدف از احداث پروژه تقاطع غیرهمسطح آزادراه دولت آباد با بزرگراه امام رضا چه بوده است؟
این پروژه متشکل از پنج پل و یک زیرگذر به طول تقریبی ۱۹ کیلومتر و ۸۵۵ متر است و با هدف اصلاح هندسی بزرگراه امام رضا، اجرای بزرگراه دولت آباد و محور کمکی بسیج برای تبادل ترافیکی بزرگراه آزادگان به محور کمکی بسیج و امام رضا، ایجاد فضای مناسب منظره شهری در شرق تهران، تکمیل دسترسی های شرق کشور به تهران، صرفه جویی در مصرف سوخت، جلوگیری از تلاف وقت شهروندان، کاهش بار ترافیکی بزرگراه بسیج و محورهای منتهی به آن، جلوگیری از ترافیک ورودی از جنوب شرق تهران به داخل شهر و … احداث آن از سالهای گذشته آغاز شده است.

پیشرفت فیزیکی این پروژه هم اکنون نزدیک به ۸۳ درصد است؟ علت عدم تکمیل آن تا به حال را توضیح می دهید؟
باید بگویم در محل این پروژه معارضین ملکی وجود داشت که مانع اجرای پروژه بود. این معارضین ملکی شامل تعدادی گاراژ صنعتی، مغازه ها، املاک شخصی و … بوده است. با این حال در طی تعاملات چند سال گذشته، نسبت به خرید گاراژها اقدام شده و بخشی از آنها نیز در حال تملک شهرداری منطقه هستند. تا پایان شهریورماه ۹۷، این گاراژها به تملک شهرداری منطقه درخواهد آمد.

اگر این اتفاق بیفتد، پروژه چه زمانی آماده بهره برداری خواهد بود؟
در این صورت، تا پایان سال ۹۷ می توان پروژه را بهره برداری کرد. با توجه به مشکلات نقدینگی و معارضین ملکی، این پروژه طی سه ماهه اول سال پیشرفت چشمگیری نداشته و به ۸۳ درصد رسیده است. با این حال مشکل معارضین تاسیساتی حل شده است. در ضمن ترافیک این منطقه شامل ت ماشین های سنگین و برون شهری است و در سه یا چهار مرحله باید انحراف ترافیک در صورت گیرد که این اقدام هم مستلزم تملک بخشی از معارضین ملکی است. در آینده، این تقاطع این است که نقطه اتصالی با بزرگراه شهید شوشتری و رینگ کمربندی تهران خواهد بود.

پروژه غیرهمسطح شهر آفتاب شاهد پیشرفت فیزیکی ۵۲٫۴ بوده است. تصور می کنید، این پروژه چه زمانی آماده بهره برداری باشد؟
قبل از پاسخ به این سوال باید بگویم، این پروژه برای احداث دارای برخی مشکلات مانند معارضین آن منطقه بود. برای ادامه احداث این پروژه اتوبان تهران قم باید جا به جا شود اما جا به جا شدن این اتوبان مستلزم جا به جایی عوارضی تهران قم است. در این زمینه مکاتبات اولیه صورت گرفته و جلساتی با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشته ایم. قرار بر این است برنامه ای از این وزارتخانه به ما ارائه شود تا در یک بازه زمانی عوارضی تهران قم را جا به جا کنیم. زمینی نیز وجود دارد که جزو معارضین محسوب می شود و از طرف منطقه و مسئولین حرم مطهر امام قرار است این زمین را نیز جا به جا کنیم.

در حال حاضر می توان به شهر آفتاب دسترسی اولیه داشت؟
بله، نزدیک به ۶۰ درصد این پروژه شامل پل ها و منطقه اصلی که باید دسترسی به شهر آفتاب را تامین کند، ساخته شده و فعلا دسترسی اولیه به شهر آفتاب وجود دارد. ورودی به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب و خروجی از آن، در حال حاضر میسر است.

با این حال پروژه چه زمانی آماده بهره برداری صد در صدی است؟
فعلا تمرکز ما بر روی پروژه های زودبازده برای تامین رضایت شهروندان است مانند پروژه آرش اسفندیار یا امام علی ارتش. منتهی برنامه نهایی ما این است که در نیمه اول سال ۹۸ کل تقاطع غیر همسطح شهر آفتاب تکمیل شود.

چاپ چاپ