امضای ۱۶۹ قرارداد مشارکتی در شهرداری اصفهان
تاریخ انتشار: 19 ژوئن 2018 - اخبار شهرداری ها, اختصاصی

امضای ۱۶۹ قرارداد مشارکتی در شهرداری اصفهان

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان مطرح کرد:
امضای ۱۶۹ قرارداد مشارکتی در شهرداری اصفهان
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان گفت: مجموع کل قراردادهای مشارکتی شهرداری اصفهان از ابتدا تاکنون ۱۶۹ قرارداد بوده است.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهرام رییسی در دومین نشست از سلسله نشست های خبری “سه شنبه ها با رسانه ” که با شعار “پاسخگویی در مسیر امید” برگزار می شود، با بیان اینکه از این تعداد، ۱۴۱ قرارداد در حوزه ساختمان بوده است، اظهار داشت: در بخش قراردادهای مشارکتی حوزه ساختمان، آورده شهرداری، زمین و ارزش پروانه ساختمانی و آورده بخش خصوصی، منابع مالی بوده و تقسیمات بر اساس سهم الشرکه طرفین صورت گرفته است.
وی در خصوص ارزش ریالی قراردادها گفت: جمع کل مبلغ قراردادها نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد ریال شامل مجموع آورده شهرداری و سرمایه گذار است، البته برخی از این قراردادها در مراحل ابتدایی قرار دارد و همچنان اجرایی نشده است. اما سهم بسیار بالایی از این مشارکت ها مربوط به بخش ساختمان بوده و از این موضوع حکایت دارد که باید به سمت مشارکت های غیر ساختمانی حرکت کرد.
برنامه راهبردی سازمان سرمایه گذاری؛ مبنای حرکت در مسیر علمی
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه نخستین اقدام ما در سازمان، ارایه برنامه مبتنی بر آموزه های علمی بوده است، اذعان داشت: اعتقاد داریم بدون برنامه و راهبرد محکوم به شکست خواهیم بود. تدوین برنامه راهبردی سازمان از جمله نخستین مواردی بود که در ابتدای پذیرش مسئولیت در سازمان نسبت به آن اقدام کردیم و این برنامه از بطن یک برنامه کارشناسی مبتنی بر سه رویکرد ساختاری، توسعه ای و فرآیندی استخراج شده است.
وی تصریح کرد: تحلیل علمی طرح های سرمایه گذاری، اولین گام در برخورد با ایده هایی است که به دست ما می رسد؛ این تحلیل ها ممکن است از آغاز پروژه ها جلوگیری کرده و آمار سرمایه گذاری ها را کاهش دهد اما اولویت ما، نگاه علمی است و نه بالا بردن آمار؛ و هیچ پروژه ای را بدون مطالعات دقیق اولیه آغاز نمی کنیم.
وی ادامه داد: در موضوع توسعه، تمام فرصت های سرمایه گذاری شهر در ۶ محور تدوین شد. در مسائل فرهنگی نیز قرارداد تجهیز یک سالن سینما در منطقه ۱۵ منعقد شده که نشان دهنده اهمیت سرمایه گذاری در تمامی حوزه ها است. همچنین در حوزه‌های ورزشی و انرژی‌های خورشیدی نیز فراخوان‌های مشارکتی اعلام شده است.
سرمایه گذار، شریک ما است نه در مقابل ما
رییسی با بیان اینکه به اعتقاد ما هر نوع فعالیتی باید مبتنی بر مطالعات علمی و پ‍ژ‍وهشی باشد، گفت: بر همین اساس هیچ پروژه ای بدون انجام مطالعات لازم اجرا نمی شود. چرا که اگر یک سرمایه گذار متضرر شود شهرداری و به تبع آن مجموعه شهر و شهروندان متضرر می شوند. ما سرمایه گذار را به چشم شریک پروژه های شهری و از موضع برابر نگاه می کنیم نه این که او را در مقابل و یا پایین تر از خود ببینیم.
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری با تأکید بر این که موانع بسیار زیادی بر سر راه سرمایه گذاری در حوزه شهری وجود دارد، افزود: در سطح کلان کشور هم ابهاماتی در سرمایه ‌گذاری وجود دارد؛ اگر واقع بینانه نگاه کنیم هم اکنون فرش قرمزی جلوی پای سرمایه گذار پهن نیست که بخش مهمی از این مشکلات به فضای کسب و کار مربوط می‌شود. از سوی دیگر با وجود بی ثباتی مالی و اقتصادی نباید از سرمایه گذار توقع چندانی برای سرمایه گذاری داشت.
وی با بیان اینکه دولت ها نه تولیدکنندگان، نه بهره برداران و نه فروشندگان خوبی هستند، خاطرنشان ساخت: بر همین اساس امروز به شدت به مشارکت بخش خصوصی در اجرای برنامه ها و پروژه های مختلف شهری نیاز داریم. تمام نهادهای اجرایی کشور به این نتیجه رسیده اند که باید به بخش خصوصی بها داده و در حوزه سرمایه گذاری از اعمال سلیقه های شخصی جلوگیری کرد.
راه برای جذب سرمایه های مردمی باز است
رییسی تأکید کرد: وجود دستورالعمل و تدوین آیین نامه های مشخص از اعمال سلیقه های شخصی در جذب سرمایه گذار و فرار سرمایه ها جلوگیری می کند. بخشی از مشکلات در جذب سرمایه گذاران مربوط به سایر دستگاه های خدمات رسان است که در خصوص این موضوع پنجره واحد شهری، بهترین رویکرد است که مباحث مربوط به آن در مجلس نیز در حال پیگیری است و خواسته ما از نمایندگان مجلس، سرعت بخشیدن به این روند است.
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری در خصوص حجم بسیار زیاد نقدینگی در دست مردم و لزوم جذب این سرمایه ها، گفت: به زودی تمام فراخوان ها، پروژه ها و اطلاعات لازم در حوزه سرمایه گذاری به صورت شفاف در سایت این سازمان قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه در دو ماهه گذشته ۸ قرارداد به امضا رسیده است،‌ بیان داشت: تعدادی قرارداد نیز در اداره حقوقی شهرداری در حال بررسی است.
رییسی با اشاره به جذب سرمایه های خرد، گفت: پروژه ‌های شهری زیرساختی و نیازمند سرمایه‌ های سنگین است، با این وجود راه به روی جذب سرمایه‌ های کوچک مردم بسته نیست و این سرمایه ها می تواند در پروژه هایی مانند حمل و نقل، پسماندو انرژ‍ی های نو جذب شود.
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان با بیان این که هم اکنون بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت جهان را شهرنشینان تشکیل می دهند، اظهار کرد: پیش بینی می شود با رشد شتابان شهرنشینی این جمعیت تا سال ۲۰۵۰ به ۷۰ درصد و در قاره آسیا تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰ درصد افزایش یابد که این اتفاق دارای پیامدهای مثبت و منفی بسیاری است.
وی سهم بسیار بالای درآمد دولتی ناشی از منابع درآمد شهری را جنبه مثبت این تغییر و حاشیه نشینی و تبعات ناشی از آن را از جنبه های منفی آن عنوان کرد.
وی تصریح کرد: افزایش جمعیت شهرنشینی مدیریت شهری را با پیچیدگی ها و مشکلات بسیاری روبرو می کند که باید پاسخگوی این مشکلات، مبتنی بر نیازهای جمعیتی بود.
به گفته وی، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ جمعیت شهرنشین ایران از ۶۸ درصد به حدود ۷۴ درصد رسیده و افزایش انگیزه ها برای سرمایه گذاری را به دنبال داشته است. از سوی دیگر راهکارهای سنتی، پاسخگوی نیازهای سرمایه گذاران نیست و برای جذب این سرمایه گذاران، باید روش ها و خدمات متفاوت تری ارایه کرد.
وی تأکید کرد: امروزه وضعیت کشور و شهر به گونه ای است که هیچ راهی به جز استفاده از توانمندی های بخش خصوصی وجود ندارد.

چاپ چاپ