- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

آرامش حاکم بر حوزه مصرف بایستی به تولید هم تسری یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت معدن و تجارت دبیر شورای نظارت و کنترل بازار استان در جلسه روز یکشنبه این شورا مطرح نمود باید پذیرفت که در طول یک سال گذشته اقدامات دولت در حوزه ثبیت قیمتها اقدامات موثری بوده است.
سینا خسروی افزود تنها عملکردی که کسی نمی‌تواند موفقیت دولت در آن را مورد تردید قرار دهد، حوزه کنترل تورم است. مشخص است که موضوع نقدینگی که به پایه پولی مربوط است، به‌خوبی کنترل شده. اینکه نقدینگی سرگردان به مهار دولت درآمده گام بسیار مهمی است. در سالهای اخیر به کرّات دیده ایم که نقدینگی سرگردان هر دفعه به سمت بازار یک کالا سرازیر می شد و آرامش و تعادل در بازار را به هم می زد که خوشبختانه دولت در یکسال اخیر با اتخاذ سیاستهای اتقباضی جلوی این عدم تعادلها و تنش ها را گرفته است.
رئیس اداره تنظیم بازار سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمان در ادامه رکود حاکم بر بازار را بدیهی و از تبعات سیاست انقباضی متخذه توسط دولت و بانک مرکزی خواند و اعلام داشت برای گذشتن از ورطه رکود تورمی بایستی یکی از این دو عارضه را برای مدتی تحمل نمود. اینکه اولویت درست دولت کاهش تورم است از لحاظ منطق اقتصاد عارضه رکود را در کوتاه مدت تشدید می کند و این به معنای کاهش رشد و اشتغال خواهد بود. ضمن آنکه گامهای سخت تر کنترل تورم هنوز مانده است. از تورم ۳۵ به تورم ۲۵ رسیدن با کنترل نقدینگی و مهار پایه پولی ساده تر است اما کاهش از ۲۵ تا ۱۰‌درصد، ۱۰ برابر مشکل‌تر است، چرا که این بخش از تورم به ساختار اقتصاد، عدم‌بهره‌وری‌ها، بروکراسی حاکم و مسایلی از این دست مربوط است که به‌سادگی قابل‌کاهش و کنترل نیست. این مدرس اقتصاد دانشگاه دستاوردهای اقتصادی دولت در یکسال اخیر را قابل اعتنا توصیف کرده و معضل اصلی را عدم اطلاع رسانی در این خصوص دانست. وی مهم ترین دستاورد را ایجاد آرامش در حوزه مصرف دانسته و اظهار امیدواری کرد این آرامش که برخی آن را همردیف با رکود بازار نیز می دانند به زودی به بدنه تولید کشور نیز تسری یابد.
خسروی نرخ تورم نقطه به نقطه ۲۱ قلم کالای اساسی در استان کرمان در خرداد ماه ۹۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل را کمتر از ۳ درصد دانسته و اینکه دولت توانسته حدافل تورم کالاهای اساسی را در طول یکسال اخیر کنترل کند را دستاورد مهم دیگری برشمرد. این کارشناس اقتصادی درپایان گزارشی از تغیرات قیمت کالاهای اساسی و میانگین مصرف سالیانه این کالاها در استان کرمان در سالهای اخیر به جلسه ارائه کرد.