محرم وصفر منشاء حیات وتمدن اسلامی ما است
رییس شورای اسلامی شهرکاشان:

محرم وصفر منشاء حیات وتمدن اسلامی ما است

تاریخ انتشار: 16 سپتامبر 2018 - اخبار, اخبار شهرداری ها, از سراسر ايران
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

رییس شورای اسلامی شهرکاشان تطابق آداب و رفتار و گفتار هیات دارها را با فرهنگ حسینی تاکیدکرد و گفت: امروز احتیاج به مدیریت دینی، اخلاقی و صبوری داریم، چکشی نباید برخورد کنیم.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان، علی رسول زاده، در پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر کاشان که با موضوع «بررسی و شناسایی مشکلات و چالش های ایام ماه محرم و راهکارهای تبیین و ترویج فرهنگ عاشورا» برگزارشد گفت: امروز بیش از هر زمانی احتیاج به تحمل، صبوری، بردباری، مدیریت دینی و اخلاقی در مسیر خدمت و هیات داری داریم و نمی توانیم با مسائل چکشی برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت حماسه عاشورا در تبیین اهداف نهضت حسینی و قیام عاشورا گفت: شور و شعور حسینی در کنار هم سازنده و تاثیرگذاراست.

به گفته وی، اکنون که فضای مجازی و آثار سوء برنامه های غیراخلاقی و فاسد آن بزرگترین دغدغه فرهنگی و ابزاری پیشرفته و قابل نفوذ در تخریب دین و شعائر اسلامی است ارائه راهکارهای تبیین فرهنگ عاشورا در مقابل این ابزار و از همین راه بهترین فرصت افزایش بصیرت و معرفت است.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان مدیریت در ارائه محتوای منابر و روضه ها را با مدیریت حوزه ها تاکیدکرد کرد و گفت: تلاش ما اینست که با برگزاری جلسات آسیب شناسی عزاداری محرم حتی یک قدم بتوانیم محتوای فرهنگ عزاداری و سوگواری را اصلاح و ارتقا بخشیم.

رسول زاده،انجام کارهای عالمانه و صحیح با استفاده از منابع و ظرفیت های فرهنگی و ساماندهی برنامه های موجود را خواستارشد و گفت: همان طور که امام بزرگوار فرمودند«اسلام را محرم وصفرزنده نگهداشته است»

محرم وصفر منشاء حیات وتمدن اسلامی ما است.

وی با اشاره به اینکه ما هراقدامی درزمینه تقویت شعائرآسمانی و اسلامی به خصوص شعائرعاشورای بزرگ حسینی درعظمت وبزرگواری آقااباعبدالله الحسین (ع) انجام دهیم کم خواهدبود گفت: اربعین حسینی واجتماع بزرگ بیش از ۲۰ میلیونی جهان اسلام که مایه شگفتی همگان شده است یکی ازدستاوردهای نهادینه و فرهنگ سازی شده ظرفیت بزرگ محرم است.

به گفته وی، آسیب شناسی مراسم سوگواری و عزاداری فعالیت بیش از ۷۰۰هیئت رسمی وشاید حدود ۱۰۰۰هیئت در کاشان وتوانمندی های آن در کاشانی که به شهرهیئتها معروف است درراستای افزایش بهره مندی از ایام محرم وصفربه خصوص دهه اول ضروری است.

رسول زاده، توجه به خدمات مدیریت شهری در این ایام و جلوگیری از تنگناها و مشکلات ومحدودیتها را خواستارشد و گفت: برای چاره اندیشی به جای گزارش و کلی گویی و کمک کردن مستقیم به هیئات ها شرح وظایف سازمانها ونهادها وارگانهای مسئول و مرتبط و عهده دار برنامه ها را بهتر و بیبشتر در هم افزایی و تعامل و مشارکت بین بخشی ساماندهی کنیم.

وی، نقش شورای شهر وشهرداری را به عنوان یکی از مجموعه های بزرگی که بیشترین کار به دوش آنها بویژه از طریق سازمان های خدمات شهری ،زیباسازی و سایر مجموعه های شهرداری است یادآورشد و گفت: کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، سازمان فرهنگی ورزشی، سازمان زیباسازی و رسانه کاشانه از ظرفیت های همکاری و مشارکت فرصت محرم برشمرد.

رسول زاده توجه به جوانان و تعامل با این نسل در هیات ها را خواستارشد و گفت: هر چه بهتر و بیشتر با نسل جوان ارتباط برقرارکنیم بهتر می توانیم از این ظرفیت در هئیات مذهبی در ترویج شعائرحسینی استفاده کنیم.

وی در پایان با اشاره به روز ۱۷شهریور که نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامی شد گفت: محرم و صفر همواره این ملت و دولت و نظام را در برابر دشمنان حفظ و بیمه کرده است.

*ضعف و کمبود محتوا دردو مبحث برائت از مشکرین و شناخت مبانی دینی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کاشان نیز در ادامه با تقدیر از برگزاری این جلسه و ارائه موارد خوب و تشکر از زحمات همه دست اندرکارانی که برای برگزاری مراسم ایام محرم تلاش می کنند گفت: برگزاری مراسم بصورت سنتی و آیینی از جمله آئینهای عاشورایی مثل سقاخانی باید مورد توجه قرارگیرد.

حسینعلی وکیل، با تاکید بر اینکه ما در آیین های عاشورایی غیر از سینه زنی و زنجیر زنی مراسم سنتی داریم که اجرای آن می تواند تاثیرات عمیقی در جوانان داشته باشد باید احیا شود.

وی تداوم برگزاری سوگواره هنر در ساحت عاشورا را که چند سالی است توسط شهرداری برگزارمی شود را خواستارشد و گفت: از طریق هنر می توان دامنه حضور جوانان و پوشش بیشتری از مردم در سطح شهر را با فرهنگ عاشورا آشنا و فلسفه قیام حسینی را بهتر برای آنها تبیین کرد.

به گفته وی، برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری کاشانی ها در بازار به عنوان محل تجمع عزاداری و مراسم آیینی در طول قرن ها در حال برگزاری است که نباید خدشه ای بر آن وارد کنیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کاشان،با تاکید بر اینکه آیین عزاداری تاسوعا وعاشورای حسینی داخل بازار در محرم ریشه در تاریخ مردم این شهر دارد گفت: استمراراجرای این آیین عزاداری آموزنده و خوب باید حفظ شود.

وکیل، در خصوص توزیع نذورات اطعام به عنوان حرکت عدالت طلبانه و ضد فقر که توسط ثروتمندان بدون منت انجام می شود گفت: یکی از موثرترین و بهترین هزینه ها اطعام افراد هیات بدون تحقیر و با عزت است.

وی، افتخار و تبرک مردم به استفاده از اطعام هیئات مذهبی را تاکیدکرد و گفت: باید ارزش بیشتری به این حرکت داد وهمه را بر آن تشویق کرد.

به گفته وی، اطعام هیات مذهبی بهترین روش و محترمانه ترین روش در پذیرایی از مستحق ترین افراد است که با عزت و افتخار انجام می شود.

وکیل، با انتقاد از برخی هزینه ها که بار آموزشی و محتوایی نیز ندارد گفت: متاسفانه ما در مبحث برائت از مشکرین و شناخت مبانی دینی ضعف و کمبود محتوا داریم.

*همه رشد و تعالی و آبروی ما ازمنبر و روضه و مجالس سیدالشهدا است

علیرضا پورعسگری، رئیس کمیسیون اقتصادی،برنامه و بودجه و امرو حقوقی شورای اسلامی شهر کاشان نیز بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری سه ویژگی مهم برای مدیریت و مسوولیت فرهنگی در عزاداری سیدالشهدا و هیئات و دسته جات را یادآورشد و گفت: این سه مولفه شامل برقراری پیوند عاطفی مستحکم نسبت به امام و خاندان پیامبر چون رابطه عاطفی، ایجاد دید واضح و روشن نسبت به حادثه عاشورا و معرفت نسبت به معارف دین است.

وی با تاکید بر اینکه اگر رشدی کردیم از برکت مجالس سیدالشهدا و در مساجد و حسینیه ها بوده است گفت:کاشان از قدیم الایام همیشه سبقه مذهبی با برگزاری مجالس سوگواری سیدالشهدا و حضور افراد برجسته کشوری از شخصیت های حوزه دینی، ذاکرین اهل بیت(ع) ،روحانیت و دانشمندان حوزه دینی داشته و دارد.

به گفته وی، البته اکنون بعضی سخنرانان به گونه ای وارد مباحث سکولاریسم شدند که در مورد آنها و همچنین به ذاکرین اهل بیت(ع) توجه و حساسیت ویژه ضروری است.

پورعسگری، افزایش فهم،شعور، درک، ایمان، بصیرت و معرفت را با تاثیر انتخاب خوب منبری ها و مداحان و خطابه و مداحی آنها را درخواست کرد و گفت: چند سالی است که بعضی هیئات ها درگیر مباحث روز شدند و باید آنها را در این مسیر با همفکری و راهنمای مسوولین هدایت کرد تا عزاداری ها از خلوص بیشتر برخوردارشود و از خطا، اشتباه و آسیب ها دور بماند.

وی در خصوص ایستگاه های صلواتی نیز تذکرداد کسی با زدن ایستگاه صلواتی مخالف نیست بلکه مخالفت با استقرار این ایستگاه ها در اماکنی که عامل ایجاد مزاحمت یا ترافیک شهری می شود و همچنین نکات بهداشتی را نیز در توزیع چای و نذورات رعایت نمی کند وجود دارد.

*لزوم قانونمندشدن تشکیل هیئت امنای هیئات

دکترعلیرضا مفرح، عضو شورای اسلامی شهر کاشان نیز با تاکید بر استفاده فراوان و بهینه از فرصتها و ظرفیت های ماه محرم قانونمندشدن تشکیل هیئت امنای هیئات را ضروری دانست و گفت: افرادی را که شخصیت اخلاقی و موجه در شان هیات داری ندارند و نمی توانند الگو باشند در هیات استفاده نکنیم تا به جاذبه هیات لطمه ای نخورد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت فعالیتهای اجتماعی فرهنگی هیئات مذهبی می تواند نقش تاثیرگذاری بر جوانان و ترک منکرات اخلاقی آن بگذارد گفت:

هدایت جوانان و ترک منکرات اخلاقی آنها از دستاوردهای خوب محرم و هیئات مذهبی است که حتی علاوه بر محرم این روحیه دینداری و اخلاق حسینی آنها را برای همیشه و در طول سال متحول و هدایت می کند.

*لزوم برخورد با انحرافات در هیئات مذهبی

علی هاشمی طاهری دیگر عضو شورای اسلامی شهر کاشان نیز برخورد با انحرافات هیئت را تاکید کرد و گفت: امام شناسی و خداشناسی از جمله مباحث لازم و ضروری است که می تواند حتی برای گردشگران و بازدید آنها از آیین های عزاداری مطرح شود.

وی استفاده حداکثری از شرکت در مجالس سوگواری حسینی را خواستارشد و گفت: استفاده از شهر حماسی، تبیین مبانی انقلاب اسلامی، فرهنگ ایثار و مقاومت و شهادت و استفاده از سخنرانان با محتوا آنگونه که یک جوان را متحول کند از دیگر شاخصه های لازم برای عزاداری است.

به گفته وی،هیات ها بدلیل عدم جذابیت سخنرانان و مباحث آنها مداح محور شده و نتوانسته اثرگذاری لازم را داشته باش.هاشمی طاهری، مخالفت با برقراری ایستگاه های صلواتی را نقدکرد و گفت:ایستگاه های صلواتی عامل جذب نسل جوان و نوجوان و شور حسینی و انجام اقدامات و فعالیت هایی عاشقانه از جمله نصب پرچم ها و ساهپوش کردن شهر است که فقط و فقط خاص نسل آنها است و دیگران نمی توانند آن را انجام دهند.

وی جلوگیری از ورود خرافات در دین را تاکیدکرد و گفت: در رعایت دین نباید تعارف و ملاحظه یکدیگر را داشته باشیم و برای آسیب ها علاوه بر راهکار ضمانت اجرایی داشته باشیم.

به گفته وی، بهتر بود موارد این جلسه ابتدا در کمیسیون فرهنگی اجتماعی پخته و آماده می شد و خروجی آن اینجا در قالب این جلسه همراه ارائه راهکارها نهایی و عملیاتی می شد.

حضور بانوان و نقش تاثیرگذار اجتماعی آنها در این خصوص مغفول مانده است

عفت پدرام فر، دیگر عضو شورای اسلامی شهر کاشان نیز با اشاره به اینکه موضوع شناسایی چالشها خوب است ولی نباید به شناسایی ختم شود و راهکارها ارائه شود گفت: چالش و مشکلات اجرایی و فرهنگی هر کدام جداگانه با مسوولان مرتبط با آن شناسایی و ارائه راهکار شود.

وی، با تاکید بر اینکه تمام امور هیئات مذهبی در رمضان و محرم بصورت خودجوش و مردمی بدون یک ریال هزینه دولتی به عنوان ظرفیت بزرگ فرهنگی برگزار می شود گفت: در این نشست حضور بانوان و نقش تاثیرگذار اجتماعی آنها در اجرای بهتر مراسم و فرهنگ سازی مباحث اجتماعی و اخلاقی خانواده و اجتماع مغفول ماند.

به گفته وی،در واقع تعداد جلسات مذهبی که بانوان دارند کمترازجلسات آقایان نیست و حتی موثرتراست و در هیچ شهری مثل کاشان وجود خانمها نمی تواند به این اندازه در محلات تاثیرگذارباشد.

وی با انتقاد از اینکه نتوانستیم به شکل صحیح خوراک فرهنگی در ماه محرم بدهیم، برنامه ریزی کنیم و استفاده ببریم گفت: حتی نتوانستیم به مبلغین آموزش و برنامه بدهیم.

به گفته وی، درصورتیکه مسوول هیات را آموزش دهیم و به جای امر و نهی وظایف آنها و نقش تاثیرگذارشان در هیات را تبیین کنیم در استفاده از ظرفیت فرهنگی مذهبی محرم موفق خواهیم بود.

پدرام فر توسعه اخلاق اجتماعی، مباحث محیط زیست، مدیریت انرژی و مهارتهای زندگی را با کمک اثرگذارو نقش چند برابری بانوان بیش از مردان دانست و گفت: همیاری و همکاری بانوان مبلغه در جلسات مذهبی کمک شایانی به توسعه مباحث اخلاقی و استفاده از ظرفیت محرم در هدایت بانوان و نقش آنها در خانوده و جامعه دارد.

وی گفت: برگزاری جلسات بانوان با حضور مبلغان و ظرفیت آن در محلات باتوجه به اینکه بانوان مربی و مادران تربیت خانواده و جامعه هستند می تواند نقش چشمگیری در استفاده از ظرفیت محرم داشته باشد.

چاپ چاپ