چالش ها را به ظرفیت تبدیل کردیم.
شهردار منطقه ۱۳ در بازدید اعضای شورای شهر مطرح کرد:

چالش ها را به ظرفیت تبدیل کردیم.

تاریخ انتشار: 29 سپتامبر 2018 - اخبار شهرداری ها, اختصاصی
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شهردار منطقه۱۳ در بازدید اعضای کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران از منطقه گفت: تمام سعی ما این بوده که چالش ها را به ظرفیت تبدیل کنیم.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۳ ، زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، آرش میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، صدرالدین علیپور رئیس مرکز مدیریت محیط زیست شهرداری تهران با همراهی مرتضی رحمان زاده شهردار منطقه ۱۳ و معاونان وی به بازدیدی از منطقه، چالش ها، دستاوردها و پروژه های در حال احداث و آماده افتتاح پرداختند؛ بافت فرسوده، پلاک های تجمیعی، کانال های انحرافی آب، پایانه های مسافری، آخرین وضعیت پادگانها، سوله بازیافت، منطقه گردشگری سرخه حصار، وضعیت ترمینال شرق جدید ، بزرگراه شهید شوشتری و … از جمله این پروژه ها بود.

در پایان این بازدید، مرتضی رحمان زاده شهردار منطقه ۱۳ در نشست پایانی و در جمع بندی این بازدید گفت: بازدید بسیار سنگینی بود و از اعضای شورای شهر بابت حضور و همکاری در این بازدید تشکر می کنم.

وی افزود: ما بحث ۸۰ کیلومتری حریم را داریم که فضای مناسبی برای جبران کمبود سرانه هایی است که در طرح تفصیلی دیده شده و درآمد پایدار است.

شهردار منطقه ۱۳ به بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: ما در این حوزه مشکلات زیادی داریم و ضروری است که دولت و شهرداری تهران ورود کند. با این حال بافت فرسوده هم پتانسیل ویژه ای است برای بازیابی دوباره شهر که می توان از این منظر به آن نگاه کرد و الحمدالله همان طور که اعضای محترم شورای شهر در این بازدید دیدند، ما پروانه هایی را صادر کرده ایم و فضاهایی با ۱۸، ۹ و ۷ پلاک هم آماده شده اند برای آغاز کار.

وی با اشاره به پادگانهای نظامی گفت: بحث ساصد را داشتیم که ۱۸.۵هکتار را انجام دادیم و الان ۱۶هکتار مانده که در دستور کار ماست و بحث ویژه را از هیئت رئیس شهرداری و حوزه شهرسازی ورود می کنیم و انشاءالله در بازدید بعدی شما گزارشی از مقاومت کارکردی آن جا خواهیم داشت. انتقال این پادگانها قطعا در برنامه کاری ما است در این زمینه ورود جدی کردیم، اقدامات شروع شده و می تواند برای جبران کمبود سرانه ها ظرفیت بسیار مناسبی باشد.

شهردار منطقه ۱۳ با اشاره به پادگان دوشان تپه گفت: بخشی از این پادگان آزاد شده و علاوه بر پتانسیل هایی که در شرق تهران ایجاد کرده می تواند در مواقع بحران های ملی به عنوان فضای مطلوب مورد استفاده قرار گیرد. آزادسازی خیابان پنجم انجام شده. نیاز به کمک شورای شهر تهران داریم و از تدابیر شما استفاده می کنیم.

رحمان زاده به سه مسیل جاجرود، منوچهری و سرخه حصار اشاره کرد و گفت: می خواهیم از فضای اینجا برای کارهای فرهنگی و درآمدی و کمبود سرانه ها در شرق تهران انجام دهیم؛ متاسفانه مشکل آب و فاضلاب داریم و نیاز به کمک کمیسیون سلامت داریم. هم موضوعات ترافیکی و هم مدیریت شهری را می توانیم حل کنیم. اصلاح وضعیت در این سه مسیل هم جزو مطالبات اصلی ما و شهروندان است.

وی به بحث درآمدی در منطقه اشاره و ادامه داد: بر اساس آمار مقایسه ای، در شش ماهه اول سال ۹۶ که من شهردار منطقه نبودم ۴۴ درصد بوده و در شش ماهه دوم به ۱۳۴ درصد رسید که پیشرفت چشمگیری بود. در شش ماهه اول سال ۹۷ بحث درآمدی به ۱۲۹ درصد رسید و ما در همه مناطق جایگاه اول را در بحث درآمدی بدست آوردیم.

رحمان زاده افزود: ما کمیته درآمد را از دل ناحیه انجام دادیم و توانستیم از این طریق بحث درآمدی را به صورت کامل محقق کنیم و فرآیند نامه نگاری و کار اداری را در سیستم حذف کنیم.

وی گفت: ارتباط با شورایاری بسیار زیاد شده و به همه شهرداران ناحیه ابلاغ کردیم که روزهای یکشنبه و چهارشنبه از محلات بازدیدی داشته باشند و این کار به صورت روتین انجام می شود و خروجی آن بحث های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ است که بسیار کاهش یافته و تقدیرها افزایش داشته است. ضمن اینکه پاتوق های محلات را به صورت جدی فعال کردیم. بحث خودگردانی بوستان پیروزی را داشتیم. ۶ماه روی این پروژه کار کردیم و همیشه ذهنیتم این بود که بدون هزینه بوستان ها را مدیریت و اداره کنیم. هزینه نگهداری پارک ها در ماه تا ۶۵میلیون تومان و درآمد حاصل از آن ۸۰میلیون است که با این طرح در صورت تصویب می توان بوستان ها را خودگردان کرد.

شهردار منطقه ۱۳ به بدهی ها نیز اشاره کرد و گفت: موقعی که من مسئولیت شهرداری این منطقه را به عهده گرفتم میزان بدهی ها ۱۷۰ میلیارد تومان بود که این بدهی ها اکنون با وجود عملیات عمرانی که دارد به ۱۵۵ میلیارد کاهش یافته است.

رحمان زاده با اشاره به اینکه سوله مدیریت پسماند و آبرسانی را در طول مسیر توضیح دادم، گفت: در بحث بی آبی که همه ما نسبت به آن آگاهیم دو تا از قنات ها را که مشکل داشت با اعتبار سه میلیارد مجوز آن را از آقای یزدانی گرفتیم و الان از مناطق دارای آب شده و مخزنی را هم تعبیه کردیم برای ذخیره آب، ضمن اینکه آب آن به مناطق پایین دست هم می رود.

وی به آبگرفتی در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد و افزود: ما در سطح منطقه ۵۰ نقطه را داریم که دچار آبگرفتگی جدی بودند بویژه تقاطع پیروزی و اتوبان امام علی که بسیار جدی بود و رفع شد. بهسازی و لایروبی بزرگراه یاسینی و شهید دوران را داشتیم و همچنین مناسب سازی تردد برای شهروندان و بویژه معلولان و سالمندان را در دستور کار خود قرار داد که بر اساس گزارش معاونت حمل و نقل ترافیک ما رتبه برتر را در میان همه مناطق در این زمینه کسب کرده ایم.

شهردار منطقه اضافه کرد: سه میدان ما بازار میوه و تره بار نداشت. علیرغم اینکه بازارهای میوه و تره بار به لحاظ مساحت استاندارد مشخصی دارد ما توانستیم با رایزنی ها دو عرصه ۲۵۰ و ۳۵۰ متری را برای بازار محلی مشخص کند. دو تا آماده بهره برداری و یکی در حال ساخت است. ضمن اینکه تاسیس دو ایستگاه آتش نشانی را نیز به توافق رساندیم. در واقع سعی کردیم زیرساخت های مدیریت شهری را در سطح محلات به صورت کامل انجام دهیم.

وی رویکرد محله محوری را تاکید مدیریت شهری منطقه خواند و گفت: نوروز خوانی اولین بار در منطقه۱۳ انجام شد. جشن پرچم، عصر موسقی و زیست شبانه را در این زمینه طراحی کردیم.

رحمان زاده یکی دیگر از اقدامات ویژه شهرداری منطقه ۱۳ را زیست شبانه خواند و گفت: با مصوبه شورا و برای رفاه حال شهروندان در گام اول ۱۵ کانکس در سطح محلات قرار گرفت و آماده فعالیت است. اجرای کافه کتاب را در همین زمینه دیدیم و ایجاد اتوبوس نشاط را برای نشاط شهروندان منطقه بویژه در شرایط فعلی برنامه ریزی کردم.

شهردار منطقه۱۳ گفت: ما در بحث پاسخگویی به درخواست شهروندان و برف روبی نیز رتبه اول را در مناطق مختلف کسب کرده ایم.

رحمان زاده در بحث پارکینگ های مکانیزه گفت: کار بسیار بزرگی بوده. ما برای پارکینگ مکانیزه اجازه صدور سند نداریم. اما توانستیم پس از نشست های متعدد متقاعدشان کنیم که پروانه بع عنوان سند در ملک قرار بگیرد که کار بزرگی بود و مورد تقدیر شورای شهرداران قرار گرفت و به همه مناطقی که بافت های متراکم دارند ابلاغ شد. این می تواند مشکلات بسیاری را حل کند.

وی با اشاره به پروژه های در دست افتتاح افزود: در حوزه اجتماعی ۱۶ پروژه، در ترافیک ۸ پروژه، خدمات شهری ۲۱ پروژه، در بخش عمران ۲۷ و یک پرویژه در برنامه ریزی در مجموع ۳۷ پروژه بالغ بر ۴۶میلیارد تومان پروژه برای افتتاح داریم. البته از دو هفته قبل ما بحث بهره برداری را آغاز کردیم تا شهروندان از مزیت این پروژه ها بهره مند شوند.

رحمان زاده در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به درخواست ها و پیشنهادهای منطقه به انتقاد نسبت به پراکندگی ساختمان های مدیریت شهری در سطح منطقه گفت: ما بحث ساخت ساختمان مرکزی را داریم تا مردم نیز کمتر دچار مشکل شوند. ما تنها منطقه ای هستیم که حدود ۸ ساختمان داریم و به دلیل ریزدانه بودن در هر ساختمان یک معاونت قرار دارد.

وی با اشاره به ساماندهی خیابان دماوند به عنوان ورودی شرقی تهران گفت: فقدان طرح ویژه پتانسیل های اقتصادی، جداره سازی و فضای سبز از مهمترین نیازمندی هاست.

شهردار منطقه با اشاره به خیابان نیروی هوایی نیز گفت: کارهایش در اجرا در دست انجام است. در بحران ها، ظرف ۵دقیقه این خیابان قفل می شود چون منطقه ۱۳ به بالادست دسترسی ندارد. ما باید فضا را برای خیابان دماوند باز کنیم تا بحران جدی پیش نیاید.

شهردار منطقه ۱۳ به ظرفیت اتوبان شهید دوران نیز اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است که این اتوبان تبدیل به قطب ورزشی و گردشگری برای شهروندان شود. مانیاز به مصوبه داریم، اینجا فضای آماده برای قطب ورزشی است. اتوبان یاسینی می تواند بار این بزرگراه را برعهده بگیرد و اینجا استفاده های دیگری بشود.

رحمان زاده با اشاره به بازار شهرستانی نیز گفت: این بازار باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد. فاز دو این بازار هم برای اجرا، اعتبار میلیاردی می خواهد. این بازار در شأن شرق تهران نیست و باید برای بهینه سازی و اصلاح آن ورود جدی شود.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در انتهای این بازدید با بیان اینکه اقدامات خوبی در منطقه ۱۳ انجام گرفته، از مدیریت شهری منطقه تقدیر کرد.

چاپ چاپ