- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

«پنج بسته» برای بازگشت آرامش به بازارها

نوبخت اعلام کرد
«پنج بسته» برای بازگشت آرامش به بازارها

گروه اقتصادی – طراحی پنج بسته برای بازگشت آرامش به بازارهای چهارگانه و بستن بودجه سال ۹۸ با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، جدیدترین تدابیری است که سازمان برنامه و بودجه کشور در دست اجرا دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز میهمان تجار، تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران بود؛ فعالانی که در شرایط خاص حاکم بر بازارها انتظار تعامل در گره گشایی‌ها را دارند، انتظاری که نوبخت نیز در جریان صحبت‌های خود به آن پرداخت و درچرایی تشکیل این جلسه گفت: در این جلسه حضور یافته چون معتقد است پیش از اتخاذ هر تصمیم و صدور هر بخشنامه‌ای باید از نظرات بخش خصوصی استقبال شود.
محمدباقر نوبخت دراین نشست همچنان که انتظار می‌رفت محوریت سخنان خود را بر تدابیر در دست اقدام دولت در جهت بازگرداندن آرامش به بازارهای چهارگانه اعلام کرد. بخشی از سخنان او در تشریح آشفتگی‌های موجود در بازارها بود. اینکه به خاطر فقدان تسویه عرضه و تقاضا در این بازارها شاهد عدم تعادل در بازار پول و تأثیرات آن در بازار ارز هستیم. از سویی بازار سرمایه هم با اقبال مردم روبه‌رو شده وعملاً چالش‌های بازار سرریز شده پول را جبران می‌کند. بازار کالا هم به خاطر شرایط حاکم بر بازار پول، ارز و انباشت نقدینگی نیز دچار چالش است.
نوبخت افزود: سازمان برنامه و بودجه در کنار برنامه‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز دو بسته برای رفع مشکل واحدهای تولیدی در جهت غلبه بر تکانه‌های ارزی و اثرات آن بر کاهش تولید طراحی کرده است. بسته حمایتی دیگر به پیمانکاران اختصاص دارد تا مشکلات آنها حل و فصل شود یا به حداقل برسد. همچنین در جلسه‌ای که با رئیس جمهوری برگزار شد به‌دنبال اجرای پنج بسته سیاستی برای کنترل بازار ارز و تأمین معیشت مردم هستیم.
تصمیم دولت برای جبران کاهش قدرت خرید مردم، بخش دیگری از صحبت‌های نوبخت بود، آنجا که گفت بستن واقع بینانه بودجه، ایجاد ظرفیت‌های جدید و بهره‌مندی از خرد جمعی – کارشناسان دولتی و بخش خصوصی – برای بررسی همه جوانب مسأله به کار گرفته خواهد شد. نوبخت دراین نشست به شبهه‌ای هم که این روزها در رسانه‌ها بویژه شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوانی داشته پاسخ داد. اینکه افزایش نرخ ارز تدبیردولت برای پرداخت بدهی به بانک‌ها و تأمین حقوق کارمندان است. نوبخت به زبان اعداد و آمار به رد این شبهه پرداخت: درآمدهای دولت در شش ماهه اول سال ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان است درحالی که در بودجه کل کشور درآمدهای حاصل از مالیات، فروش نفت و فروش اوراق ۳۸۶ هزار میلیارد تومان مصوب شده است، بنابراین درآمدهای ۶ ماهه اول سال ۷۷ درصد از میزانی است که باید تحصیل می‌شد، از طرف دیگر از مابه التفاوت نرخ ارز عملاً دولت به درآمدی نرسید چون ارز دولتی صرف تأمین کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان شد؛ ارزهایی که در بازار ثانویه و آزاد عرضه نمی‌شود.
شافعی: همچنان درگیر توسعه نامتوازن هستیم
گفتنی است رئیس اتاق بازرگانی نیز در این نشست به جهت‌گیری نادرست سیاست‌های حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر اشاره کرد و گفت طرح‌های کمک به آسیب پذیرها در نهایت به نفع برخوردارها تمام می‌شود. غلامحسین شافعی، ریشه عدم توازن توسعه در کشور و نابرابری های استانی را تمایلات سیاسی و مرزبندی‌های ناشی از آن و تحت تأثیر قرار گرفتن برنامه‌های توسعه‌ای از افراد بانفوذ دانست و گفت: کشورهای فدرال و توسعه یافته با منطقه‌بندی و نگاه جدی به توسعه متوازن، تجربه موفقی را از سر گذرانده‌اند و مطالعات اتاق بازرگانی ایران هم که در اختیار وزارت کشور قرار گرفته نشان می‌دهد ما نیز با اتخاذ تدابیری از جمله توزیع متوازن منابع می‌توانیم به این مقصود برسیم.