شهردار اصفهان میثاق نامه حقوق کودک را امضا کرد
همزمان با روز جهاني كودك؛

شهردار اصفهان میثاق نامه حقوق کودک را امضا کرد

تاریخ انتشار: 09 اکتبر 2018 - اخبار شهرداری ها, خواندني هاي برگزيده‌
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

دکتر نوروزی: در حوزه شهرسازی باید به نیاز کودکان و آینده آنان توجه کرد

شهردار اصفهان همزمان با روز جهانی کودک، در نشست هم اندیشی با سمن ها و تشکل های فعال حوزه کودک و نوجوان که در قالب سی و نهمین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی اصفهان فردا برگزار شد، حضور یافت.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، در این نشست میثاق نامه حقوق کودک توسط یکی از کودکان، قرائت شد و در پایان به امضای شهردار اصفهان رسید.
دکتر قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این نشست با تأکید بر عزم مدیریت شهری بر تحقق شهر دوستدار کودک، افزود: امیدواریم اصفهان به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک در جهان باشد.
وی ادامه داد: زمانی‌که از شهر دوستدار کودک صحبت می کنیم، منظور ارائه خدمات عادلانه از جمله امکانات آموزشی و طراحی درست در همه نقاط شهر برای کودکان است.
شهردار اصفهان با تاکید بر لزوم توجه به حقوق شهروندی کودک حتی در طراحی شهری افزود: در این زمینه باید به نیاز کودکان و آینده آنان توجه و با عدالت برخورد شود.
وی اضافه کرد: امروز بسیاری از اسناد حقوق بشر از جمله سند حمایت از حقوق کودکان مورد تأیید قرار گرفته و همگان ملزم به رعایت آن هستند؛ ایران نیز این کنوانسیون را با شرط آن‌که مواردی از این سند برخلاف موازین شرعی نباشد، پذیرفته و خود را ملزم به اجرای آن می‌داند.
به گفته وی، امروز ۱۹۳ کشور عضو این کنوانسیون هستند و در ایران ۱۶ مهر برابر با ۱۸ اکتبر به عنوان روز جهانی کودک شناخته می‌شود، این در حالی است که ۱۹۳ کشور در دنیا هر کدام یک روز را به عنوان روز جهانی کودک نامگذاری کردند و بنابراین هر روز در جهان روز کودک است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه در بسیاری از قوانین مصوب مجلس، حقوق کودک در کنار حقوق یک زن مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: یک زن از لحظه بارداری و دمیده شدن روح در جنین تا چندسالگی کودک حضانت او را برعهده دارد بنابراین اگر علاقه‌مند به دفاع از حقوق کودک هستیم باید به عنوان مثال به یک زن کارمند در طول سال چهار ماه مرخصی با حفظ سمت شغلی تعلق گیرد تا بتواند کانون خانواده را گرم و فرزندان خود را به درستی تربیت کند.
کودک، ابزار نیست، صاحب آینده کشور است
شهردار اصفهان با اشاره به انتخاب شهر اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک خاطرنشان کرد: این استاندارد باید در تمام نقاط شهر، شهرک‌ها و محله‌ها ایجاد شود؛ کودک باید در شهر خود احساس امنیت کند در این صورت است که سند تصویب شده در وزارت کشور به عنوان شهر دوستدار کودک تحقق می‌یابد.
شهردار اصفهان خطاب به سازمان های مردم نهاد حوزه کودک گفت: باید در زمینه حقوق کودک مطالبه داشته باشید. سمن‌های فعال در زمینه حقوق کودکان باید از شورای اسلامی شهر مطالبه داشته باشند و مصوبات لازم را از شورا دریافت کنند تا زمینه زندگی بهتر کودکان ارائه و ابزارها و امکانات مورد نیاز در اختیار قرار گیرد. همچنین اگر تصمیمی برای کودکان گرفته می‌شود، سمن‌ها نیز باید در این تصمیم‌گیری مشارکت داشته باشند.
وی اذعان داشت: کودک، ابزار نیست و نباید به کودک نگاه ابزاری داشت. باید به کودکان به عنوان صاحبان حق و آینده داران کشور توجه کرد تا توسعه کشور تضمین شود.
در پایان این جلسه شهردار اصفهان از بازسازی نمایشی شهرهای قدیم، مکتب خانه ها و دیگر اجزای آن دیدن و از فعالان حوزه نمایش کودک که با زبان کودکانه، شهر دوستدار را برای کودکان معرفی می کردند، تقدیر کرد.

چاپ چاپ