به بهانه برگزاری نخستین جلسه توجیهی پروژه عظیم سرمایه گذاری میدان مسجد جامع لار‎
تاریخ انتشار: 18 اکتبر 2018 - اخبار, اخبار شهرداری ها

به بهانه برگزاری نخستین جلسه توجیهی پروژه عظیم سرمایه گذاری میدان مسجد جامع لار‎...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

ساعت ۱۰ صبح جمعه ۲۰ مهرماه به راه می افتم و مقصدم سالن شورای اسلامی شهر لار است. قرار است جلسه ای به مناسبت بزرگ ترین رویداد تجاری شهر لار در این سالن برگزار شود. مقدمات این جلسه از یک هفته پیش توسط روابط عمومی شهرداری لار تدارک دیده شده بود. از طراحی و نصب بنر گرفته تا فراخوان در نشریات و سایت ها و فضای مجازی. عموما کار تبلیغات و فراخوان بسیار نفس گیر و زمان بر است و این مهم، نیاز به صرف وقت فراوان و هماهنگی های زیادی دارد که بحمدلله به همت روابط عمومی شهرداری به خوبی انجام گرفته بود.

وارد سالن می شوم. صندلی های سالن تقریبا پر شده است. چهره های آشنایی توجهم را به خود جلب می کند. شهردار و معاونت محترم، اعضای محترم شورای اسلامی شهر لار، طراحان، شهرسازان، مهندسان و سرمایه گذارانی از لار، خور و … که به امید خدا قرار است این اتفاق مهم به همت آنان رقم بخورد تا شاهد پیشرفت بزرگی در سطح شهر به خصوص شهر قدیم باشیم.

می نشینم و سعی می کنم تمام حواسم را به این سالن و سخنرانی هایش جلب کنم. مراسم آغازین با تلاوت قرآن و سرود ملی شروع می شود. سید کامران علوی به عنوان مجری برنامه پشت میکروفون قرار می گیرد و بعد از خوشامدگویی های معمول، برنامه به مسیر اصلی خود که مدت ها منتظرش بودیم به پیش می رود.

سخنران آغاز برنامه محمدرضا قنبرنژاد شهردار لار است و سخنرانان بعدی رحیم بیژنی رییس شورای اسلامی شهر لار و عبدالله محبی رییس کمیسیون سرمایه گذاری شورا است که هر کدام از این سخنرانان بر این باورند که با انجام و اتمام این پروژه شاهد تحولات زیادی در شهر قدیم و به طور کلی در سطح شهرستان خواهیم بود که می تواند در اشتغال جوانان سهم بسزایی را ایفا کند. این مسئولین معتقدند که با پایان یافتن این پروژه بزرگ، شهر قدیم می تواند به جایگاه اصلی خود که سال ها از آن دور مانده برسد.

سخنران بعدی دکتر رامین خورسند طراح این پروژه بزرگ است که به تفصیل در مورد این رویداد به سخنرانی می پردازد. این طراح جوان اشاره می کند که تصمیم به اجرای این پروژه و اخذ مجوزهای آن از سال ۹۴ شروع شده است. این پروژه که با عنوان «میدان مسجد جامع لار به عنوان نگین فرهنگی اجتماعی آیینی لار در افق سال ۱۴۰۰» از آن یاد می شود، می تواند افق تازه ای را فراروی همشهریان فهیم قرار دهد. این پروژه چهار کارکرد متفاوت دارد که شامل تجاری، تفریحی، فرهنگی، فضای سبز و پارکینگ است. ایشان به طراحی خاص این محیط که سعی بر آن شده تا خاطره تاریخی این میدان حفظ شود و در این طراحی به المان های سنتی و بومی منطقه لارستان توجه ویژه ای شده اشاره می کند. دکتر خورسند می گوید با توجه به اینکه در این محدوده از شهر از نظر امکانات فرهنگی و تفریحی در حد بسیار پایین قرار دارد از این رو در طراحی این میدان سعی بر ایجاد فضاهای تفریحی و فرهنگی خاص نیز شده است. سخنران بعدی نیز دکتر موسوی مشاور مالی پروژه های اوراق مشارکت شهرداری شیراز و مدیریت بازاریابی و فروش بود که در زمینه مسایل مالی و اقتصادی این پروژه توضیحاتی را به حاضرین ارائه نمودند و به سؤالات حاضرین جواب دادند و این جلسه نیز تقریبا ساعت یازده و چهل و پنج دقیقه به اتمام رسید. بعد از اتمام جلسه نیز مسئولین و سرمایه گذاران جلسه کوتاهی با هم داشتند و در زمینه این پروژه بزرگ به بحث و تبادل نظر پرداختند.

و اما سخن آخر:

با توجه به اینکه شهر قدیم لار جایگاهی ویژه و خاص در تاریخ، تجارت، فرهنگ و اقتصاد لارستان دارد؛ بنابراین مستلزم توجه و نگرش خاص به این قسمت از شهر می باشد که میدان مسجد جامع لار می تواند نقطه عطفی در تاریخ چند هزار ساله آن باشد و چه بسا یادگاری از این برهه تاریخ باشد برای نسل های آینده. مرکز تاریخی تجاری لار با تاریخ پرفراز و نشیبش، حوادث گوناگونی را در طول اعصار و قرون به چشم خود دیده و با همت زنان و مردانش جانی دوباره گرفته و اکنون نوبت آن رسیده که به حق دیرینه خود که همانا پیشرفت است؛ برسد. روزگاری لار شهر کوچکی بود در دامان قلعه اژدهاپیکر و امروز به جرأت می توان گفت بزرگ ترین قطب تجاری و اقتصادی جنوب فارس به شمار می آید به دلیل پیشرو بودن مردمش در امر تجارت. سرزمینی که تلاش کرده تا در کنار حفظ سنت ها و ریشه های فرهنگی و تاریخی خود، کیفیت زندگی شهروندانش را نیز بالا ببرد. این ویژگی های شهر لار در کنار سازه های زیبا و منحصر به فرد تاریخی همچون بازار قیصریه و کاروانسراهایش، خصوصیت فرهنگی – تاریخی و سوغاتی بی نظیرش که کام هر رهگذری را شیرین می کند، مسئولین شهری را بر این داشت که توجه ویژه تری به شهر قدیم داشته باشند. بنابراین پروژه بزرگ میدان مسجد جامع لار همچون نگینی بر پیشانی لارستان کهن است که هر سرمایه گذاری می تواند با آسودگی خاطر به سرمایه گذاری در این نقطه از شهر اقدام نماید و آینده را از آن خود کند. باید به این باور رسید که موفقیت، یک نقطه نیست بلکه جریانی است پیوسته که باید از همین امروز شروع کرد و به اهداف اندیشید زیرا اتفاق خوب، خود به خود نمی افتد بلکه باید شرایط را برای رسیدن به اهداف از همین امروز مهیا ساخت.

به امید آینده ای روشن و رو به پیشرفت برای زادگاهمان «لارستان».

محبوبه وحیدیان- کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی

چاپ چاپ