تحقق مدیریت مشارکتی با استفاده از نظام پیشنهادها در شهرداری اصفهان
تاریخ انتشار: 19 اکتبر 2018 - اخبار, اخبار شهرداری ها

تحقق مدیریت مشارکتی با استفاده از نظام پیشنهادها در شهرداری اصفهان...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

توسعه مشارکت شهروندان روی میز مدیریت شهری
تحقق مدیریت مشارکتی با استفاده از نظام پیشنهادها در شهرداری اصفهان
اجلاس کمیته نظام پیشنهادهای شهرداری اصفهان با حضور جمعی از مدیران شهرداری برگزار شد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان،‌ اجلاس کمیته نظام پیشنهادهای شهرداری اصفهان با حضور دکتر بهروز ارباب شیرانی نایب رییس کمیته عالی نظام های پیشنهادی شهرداری و معاون شهردار، قورچانی دبیر کمیته عالی نظام های پیشنهادی شهرداری اصفهان و مدیر مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان، دکتر فریدون فراهانی دکترای طراحی شهری، اعضای کمیته های نظام پیشنهادهای شهرداری اصفهان و جمعی از نمایندگان و اعضای این کمیته در سازمان ها و مناطق ١۵ گانه شهرداری اصفهان برگزار شد.
نایب رییس کمیته عالی نظام های پیشنهادی شهرداری در این جلسه با بیان اینکه در شهرداری، به دلیل گسترده بودن مخاطبان و دامنه کارها مسائل زیادی وجود دارد، اظهار کرد: به عنوان مثال مسئله ترافیک در کلانشهرها همواره وجود داشته و هرکاری نیز لازم بوده در این راستا صورت گرفته اما همچنان این معضل وجود دارد. بنابراین به نظر می آید برای حل این مسائل باید به دنبال پیداکردن راهکارهای جدید و سریع باشیم.
بهروز ارباب شیرانی تصریح کرد: نظام پیشنهادها با دو هدف کلی فراهم آوردن فرصتی برای مشارکت فکری کارمندان درون سازمان و برخورداری از منافع مادی و معنوی و ارتقاء ارزش های سازمانی و انسانی و نیز استفاده از هوش، استعداد و خلاقیت افراد در راستای اهداف سازمان و شهرداری فعالیت می کند.
وی نظام پیشنهادات را تحقق مدیریت مشارکتی ذکر کرد و افزود: این مشارکت یک مفهوم تاریخی و برخوردار از یک سابقه دینی است. همانگونه که در قرآن نیز به مشورت و شورا اهمیت داده شده است. سابقه علمی مدیریت مشارکتی به پیش از انقلاب صنعتی بازمی گردد. نظام مشارکتی کمک می کند منابع انسانی و سرمایه انسانی محقق شود.

نایب رییس کمیته عالی نظام های پیشنهادی شهرداری اصفهان ادامه داد: با نظام پیش بینی شده در شهرداری اصفهان پیشنهادها به صورت نظام مند در قالب طرح و ایده ارائه می شود تا یک مجموعه همفکر و هم اندیش به وجود بیاید.
وی با بیان اینکه این فرصت و امکان ارزشمندی است که با حمایت های شهردار اصفهان عملی شده است، اضافه کرد: در ادبیات و دانش مدیریت، مفهومی به نام واسطه دانش وجود دارد که افراد صاحب دانش را به افراد خواهان دانش متصل می کند. این جایگاه در شهرداری اصفهان بر عهده مدیریت خلاقیت و نوآوری است. اعضای کمیته نظام پیشنهادات نیز رابطین شورای عالی فناوری می شوند تا هر جا ایده، روش، سیستم، سامانه، نرم افزار و فناوری جدید بود را برای بهتر انجام شدن کارها و بهبود فرآیندها معرفی کنند.
ارباب شیرانی گفت: نظام پیشنهادات در صورت خوب اجرا شدن زمینه را برای ایده های خلاقانه و نوآورانه به منظور حل مسائل شهرداری و شهر فراهم می کند. یکی از ثمرات ادغام تفکر تحلیلی و خلاقیت این است که ظرفیت را برای اجرای کارها و ایده های گروهی ایجاد می کند که این موضوع انگیزه مضاعف برای مخاطب به همراه می آورد و مشارکت او را جلب می کند.
تحقق نظام مشارکتی با همراهی شهروندان
مدیر مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از نظام پیشنهادهای شهرداری اصفهان، اظهار کرد: بزرگترین هدف این نظام، جلب مشارکت است. شهرداری ها به عنوان عمومی ترین بخش نهادهای کشور بیشترین ارتباط را با مردم داشته و روی زندگی آنان اثر گذار هستند، مردم نیز بیشترین تاثیرگذاری را روی نهاد شهرداری دارند. به همین دلیل تحقق نظام مشارکتی با همراهی شهروندان فراهم می شود.
محمدحسین قورچانی بهبود مستمر فرآیندهای سازمانی، بهبود فرهنگ سازمانی، جذب و تشکیل شبکه خلاق در شهرداری و بیرون از آن و ‌کسب منافع اقتصادی و درآمدهای پایدار را از جمله اهداف نظام پیشنهادهای شهرداری ذکر کرد و افزود: از بهمن ماه سال گذشته نظام پیشنهادات به مدیریت مرکز خلاقیت و نوآوری سپرده شد.

وی ادامه داد: طی این مدت و در ساختار جدید حدود ۳۰ کمیته تشکیل و ۱۳۳۰ پیشنهاد را با کمک کمیته های مختلف مورد بررسی قرار دادیم، علاوه بر این ارتباطات بهتر و آسیب شناسی های دقیق از طریق دریافت پیشنهادها صورت گرفت.
دبیر کمیته عالی نظام های پیشنهادی شهرداری با بیان اینکه چرخه نظام پیشنهادهای فعلی شامل تولید، بررسی، اجرا و پاداش می شود، گفت: در بخش دریافت، پیشنهادها باید ثبت شود زیرا در غیر این صورت نمی توان مسئولیتی در قبال آن قبول کرد. این خواسته شهروندان نیز هست تا با کد رهگیری قابلیت پیگیری پیشنهاد خود را داشته باشند.
وی تاکید کرد: در پایان سال جشنواره برترین نظام پیشنهادها برگزار و از پیشنهاد دهندگان برتر تقدیر می شود.
ارتباط حسی مردم با شهرها کمرنگ شده است
دکتر فریدون فراهانی، کارشناس طراحی شهری نیز در این اجلاس اظهار کرد: شهرهای کشور از خلاقیت و نوآوری دور شده است. در کمال تاسف تعریف ما از شهرها تنها بر اساس الگوی جمعیتی و مساحتی است. بر همین اساس روستاهای ما نیز تمایل به شهر شدن دارند در صورتیکه برند شهر ارتباطی به جمعیت، مساحت یا تعداد بناها و خدمات عمومی و ظاهری ندارد بلکه این کیفیت زندگی و نوع رابطه سرشار از معنایی است که شهروندان با شهر برقرار می کنند.
این کارشناس طراحی شهری ادامه داد: اگر شهر فرآیندی در پیش گیرد که ما رابطه درستی با محیط نداشته باشیم ضرر آن شهر بیش از منفعتش است. در شهرها باید انسان با بناها، طبیعت، معماری و دیگران ارتباط موثر داشته و صرفا رفع نیازهای فیزیکی مدنظر نباشد.
وی با بیان اینکه شهروندان روی محیط تاثیر گذاشته و از آن تاثیر می پذیرند، تصریح کرد: شهروندان در نهایت علاقه دارند روی محیط خود تاثیر داشته و نقش خودشان را به خوبی ایفا کنند. این نقش می تواند از کوچکترین موارد تا اهداف بالا را شامل شود.
دکتر فراهانی گفت: شهرها کیفیت ظاهری خود را از دست داده اند. تعامل مردم با شهر و در بستر آن مسئله کوچکی نیست و زمان آن رسیده که به صورت جدی تری به این مسئله توجه شود. هم اکنون ما در دنیایی با انفجار تصاویر زندگی می کنیم. در حال حاضر هر فردی می تواند عکسی را به اشتراک بگذارد بنابراین دیده شدن شهر با مناظر بسیار خوب اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در گذشته مردم در فضاهای شهری زندگی پویاتری داشته و ارتباط حسی بسیار قوی با آن برقرار می کرده اند. در حال حاضر شهرها تنها محل عبور بوده که همین موضوع به مشکلات زیادی دامن زده و مشارکت مردم را برای فعالیت بیشتر و ارائه پیشنهادات بهتر برای اداره شهر کم می کند.
این کارشناس طراحی شهری با بیان اینکه انسان شهری با ایجاد موازنه میان درون و برون به کمال می رسد، تاکید کرد: در صورتیکه رابطه خوبی با خودمان و بیرون نداشته باشیم این توازن ایجاد نمی شود. هر میزان شهر ضعیف تر شود روح و انگیزه اجتماعی نیز تضعیف می شود. باید اجازه دهیم شهروندان نیز در تقویت روح اجتماعی مشارکت بیشتری داشته باشند زیرا اگر شهروندان سهمی از این موضوع نداشته باشند از روح شهر جدا می شوند و به زیست صرفا مکانیکی روی می آورند.
وی بیان داشت: هنرمندان، فلاسفه، اندیشمندان، ورزشکاران و افراد دارای اعتبار، بخشی از طبقه خلاق هستند که با دیدن زیبایی های شهر آن‌را ستایش و با دیدن آشفتگی، پریشانی و مدیریت یک سویه شهر اعتراض می کنند. باید این اعتراض ها را بشنویم. در نظام پیشنهادها انتقادات نیز بخشی از پیشنهاد است که آسیب ها را برای ارائه راهکار شناسایی می کند.
فراهانی، با بیان اینکه شهروندان رکن اصلی شهر بوده و باید سهمی بیش از یک شهروند منفعل داشته باشند، اضافه کرد: ایده ها می توانند در نیازهای شهر نقش داشته و از نظر اقتصادی به شهر کمک کنند. مدیریت شهری باید خطر پذیر باشد. دانشگاه نیز باید رابطه بیشتری با مدیریت شهری داشته باشد و با نگاه دغدغه مند مسائل شهر را دنبال کنند.
نظام پیشنهادهای شهرداری محل دریافت ایده و نظرات خلاقانه شهروندان
مسئول نظام پیشنهادهای شهرداری اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: مجموعه نظام پیشنهادات قرار است اقدامات بزرگی انجام دهد چرا که اینجا محل دریافت ایده و نظرات شهروندان است، ایده و پیشنهاد حکایت از دغدغه و نگرانی افراد دارد که با فکر و اندیشه همراه است. یکی از سختی‌ های کار در نظام پیشنهادات این است که وقتی شهروند با تمام شوق طرحی را مطرح می ‌کند باید برای بررسی آن اندیشه و پیشنهاد، وقت بگذاریم و این وظیفه ما است.
آزاده وسیلی افزود: اگر می‌ خواهیم به سمت شهر خلاق پیش رویم باید تغییراتی در نظام شهری داشته باشیم، بی‌ شک اگر مردم بازتاب و بازخورد خوبی از نظام پیشنهادات ببینند اتفاقات خوبی را در آینده شاهد خواهیم بود، البته شهرداری باید پشتیبان خوبی در این مسیر باشد.

وی ادامه داد: کمیته نظام پیشنهادات شهرداری اصفهان در قالب ۲۳۵ نفر تشکیل شده که مدیریت‌ های مناطق و سازمان ‌ها در این مجموعه حضور فعال دارند.
گفتنی است رونمایی از آیین نامه نظام پیشنهادهای شهرداری اصفهان نیز در این اجلاس صورت گرفت.
اهدا احکام برگزیدگان نظام پیشنهادها، احکام سازمان ها و مناطق شهرداری و تقدیر از مدیران قبلی که مسئولیت نظام پیشنهادها را بر عهده داشتند از دیگر بخش های این اجلاس بود که با حضور معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان، مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان و سایر مدیران شهرداری انجام شد.

چاپ چاپ