- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

۵ نامزد برای صندلی بهشت

فرآیند انتخاب شهردار تهران امروز در شورا انجام می شود
۵ نامزد برای صندلی بهشت

آخرین امید اعضای شورای شهر تهران و برخی چهره‌های اصلاح‌طلب مبنی بر ابقای محمدعلی افشانی، شهردار پایتخت عصر روز یکشنبه با رأی منفی بهارستان نشین‌ها در کمیسیون‌های اجتماعی و شوراها ناامید شد. لشکرکشی‌ها و لابی‌های قومیتی هم نتوانست نظر مجلسی‌ها را برای ماندن افشانی تغییر دهد و نمایندگان مردم در خانه ملت پشت مخالفان خود را به خاک مالیدند. با وجود تلاش دولت برای حرکت به سمت جوانگرایی، برخی همچنان تلاش می‌کردند نظر نمایندگان را برای ماندگاری افشانی با خود همسو کنند، اما پارلمانی‌ها برای استقبال از جوانگرایی و استفاده از تجربه‌های جدید در پست‌های مدیریتی عزم خود را جزم کردند و به طرح استفساریه تبصره یک اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان رأی مخالف دادند.
این طرح که روز یکشنبه در کمیسیون اجتماعی و شوراهای مجلس مورد بررسی قرار گرفت با مخالفت اکثریت اعضا مواجه شد و رفتن افشانی از بهشت را به قطعیت رساند. زهرا ساعی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره گفت: اعضای کمیسیون با استفساریه مستثنی شدن شهردار تهران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان موافقت نکردند چراکه معتقد بودند شخصی که در سیستم اداری بازنشسته اعلام شده نباید در پست‌های مدیریت اجرایی هم مشغول به‌کار باشد. وی افزود: این موضوع مرتبط به نهاد یا سازمان خاصی نیست بلکه در راستای چرخش مدیریتی و رعایت عدالت و حرکت به سمت جوانگرایی باید اجرایی شود به همین دلیل اکثر اعضا به این استفساریه رأی منفی دادند. بنابراین شهردار پایتخت ۲۶ آبان با تمام ضرب و زورهایی که برای ابقایش انجام شد باید از بهشت خداحافظی کند.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس پس از اعلام نظر قطعی این کمیسیون هم در توئیتر نوشت: «رأی قاطع کمیسیون اجتماعی در مخالفت با طرح استفساریه تبصره یک قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، دفاع از نهاد مقدس قانون و حفظ اعتبار و‌ شأن مجلس بود. اجر خادمان مردم ازجمله برادرمان آقای محمدعلی افشانی محفوظ است و قطعاً کشور از تجربیات ارزنده این مدیر توانمند استفاده خواهد کرد.» بر اساس اظهارات برخی چهره‌ها، تلاش‌ها برای ابقای شهردار ۵۹ ساله تا واپسین لحظات هم ادامه داشته تا جایی که محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به این رفتارهای زشت در توئیتر خود نوشت: «از ظهر امروز شاهد صحنه‌های عجیب و زننده‌ای در راهروهای مجلس هستیم، نوعی لشکرکشی خویشاوندی و قومیتی برای لابی با نمایندگان جهت استثنای شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان!»، اما بالاخره با تمام اما و اگرهای موجود در این مورد وضعیت شهر تهران از بلاتکلیفی تا حدودی خارج شد و وارد فاز انتخاب شهردار جدید می‌شود.
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران هم بعد از مشخص شدن وضعیت افشانی از ازسرگیری فرآیند انتخاب شهردار جدید تهران از روز سه‌شنبه، ۱۵ آبان خبر داد. تعیین وضعیت شهردار شورایی‌ها را بار دیگر وارد چالش انتخاب مدیریت شهری کرده چراکه اعضای شورا تا آخرین لحظه امید داشتند ورق به نفع‌شان برگردد و دومین شهردار انتخابی‌شان ابقا شود، اما اعلام نظر کمیسیون‌ها طی روز گذشته تیر خلاصی را زد و شورا باید طبق وعده‌ای که داده این بار شهردار پایتخت را در مدت زمان کوتاه تری نسبت به دوره قبل انتخاب کنند. در همین راستا مرتضی الویری، ضمن شفاف‌سازی در مورد رأی خود به افشانی در توئیتر نوشت: «امروز درکمیسیون شوراهای مجلس گفتم: با اینکه به آقای افشانی رأی نداده بودم، از اهمیت ثبات مدیریت شهری و اختیارات شوراها دفاع می‌کنم. باتوجه به تصمیم امروز کمیسیون‌های مجلس شهردار تهران را با بررسی دقیق و قبل از موعد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان انتخاب خواهیم کرد.»
در حالی که اعضای شورای شهر تهران اعلام ۵ گزینه نهایی تصدی شهرداری تهران را به تعویق انداخته بود، اما ناگفته پیداست کدام گزینه‌ها از اقبال خوبی در فهرست۳۰ نفره‌شان برخوردار هستند و شانس ورود به مرحله بعدی انتخاب شهردار را دارند. شنیده‌ها حاکی از آن است که در فهرست ۵ نفره مورد توافق شورایی‌ها نام عباس آخوندی، پیروز حناچی، علی اوسط هاشمی، کامل تقوی‌نژاد و محسن هاشمی می‌درخشد. اگرچه که حضور پسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنان با اما و اگرهایی همراه است، اما وی که بارها تمایل خود را برای تصدی پست شهرداری ابراز داشته گفته است با نظر اعضای شورا در لیست خواهم بود و ۴سال هم تا بازنشستگی وقت دارم. همچنین وی اشاره کرده است بر اساس استعلام دریافتی از سازمان امور استخدامی درباره بازنشستگی کاندیداها، اکثراً بیش از ۳ سال فرصت دارند و خود بنده نیز تا بازنشستگی ۴ سال فاصله دارم. رئیس شورای شهر تهران که چندین بار علاقه خود را برای جلوس بر صندلی شهرداری تهران نشان داده، اما تاکنون موفق به جلب نظر برخی از اعضای شورا درباره شهردار شدنش نشده و باید صبر کرد و دید با وجود حمایت برخی از چهره‌ها این بار می‌تواند به بهشت وارد شود یا خیر! مجتبی بدیعی، عضو ارشد حزب اتحاد، راهکار شهردار شدن هاشمی را نظرسنجی عمومی می‌داند و در همین خصوص گفته است اگر مردم نسبت به خروج محسن هاشمی از شورا برای شهردار شدن نظر مثبتی داشته باشند همه موظف به تمکین آن خواهیم بود.
قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی هم گفته است شورای شهر باید با استفاده از ظرفیت نیروی جوان و نخبه کشور به یک گزینه مناسب برای اداره پایتخت برسد و در این رابطه به سفارش هیچ حزب و گروهی هم توجه نکند.
الهه زارعی
خبرنگار