با حضور وزیر فرهنگ در سبزوار: دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران افتتاح شد
به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار:

با حضور وزیر فرهنگ در سبزوار: دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران افتتاح شد...

تاریخ انتشار: 24 ژوئن 2014 - اخبار, اخبار شهرداری ها, از سراسر ايران
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

با حضور دکتر جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیرخانه کنگره بین المللی سربداران در دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار افتتاح و رسما کار خود را اغاز کرد.
،در مراسم افتتاح دبیرخانه این کنگره که در تالار دانشکده نفت دانشگاه حکیم سبزوار برگزار شد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تاریخچه حکومت سربداران اشاره کرد و گفت: با پس از یکصد و بیست سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، جنبشی مردمی در باشتین و سبزوار خراسان علیه ستم و تعدی فرمان‌روایان مغول و عاملان آنان رخ داد که مهم‌ترین ویژگی‌های این حکومت عبارت از تنفر و انزجار از عنصر مغولی و تثبیت ایدئولوژی تشیع امامی بود.

دکتر جنتی با بیان اینکه قیام سربداران با آن که جنبشی محلی بود و مدت زیادی دوام نیافت، اما در تاریخ ایران اهمیتی خاص دارد، افزود: در پی این قیام و با نیرو گرفتن از پیروزی‌های آن بود که در نقاط دیگر نیز مردم روستاها سرکشی آغاز کردند. استقرار دولت مرعشیان در مازندران را باید یکی از بارزترین پی آمدهای حکومت سربداران دانست.

وی در ادامه گفت: امرای سربداران در اداره حکومت با یکدیگر اختلاف بسیار داشتند و بسیاری از آنان با توطئه یاران خود را از پای درآمدند. با این همه در مدت کوتاه حکومت ایشان، آبادانی بسیار صورت گرفت و خرابی‌های حمله مغول تا حد زیادی جبران شد. امیران سربدار در پی بهتر کردن زندگی روستائیان و طبقه محروم شهر بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که این رویداد مهم تاریخی به عنوان میراث معنوی ثبت شود و زمینه نهادینه سازی این فرهنگ ارزشمند در تمامی حوزه ها فراهم شود .

وی در بخشی دیگر از سخنانش سبزوار را مهد عالمان بزرگانی همچون حکیم سبزواری و ابوالفضل بیهقی عنوان کرد و گفت: بر آن شدیم تا در آستانه هفتصد مین سالگرد قیام سربداران کنگره بین المللی انرا در سبزوار که خواستگاه این قیام شیعی است برگزار نمائیم سرزمینی که هنوز روحیه ظلم ستیزی آزادخواهی و جوانمردی آن احساس می شود و آرمان عدالت طلبی مردمانش همچون دیگر مردمان ایران اسلامی برقرار است.

دکتر حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم و دبیر کنگره بین المللی سربداران نیز گفت: طرح کنگره در ۷ بخش مجزا تدوین شده است که شامل بخش‌های علمی، پژوهشی، هنری و آئینی، فرهنگ و ادب، تولیدات هنری، برنامه‌های جانبی و اجلاسیه و آئین کنگره است.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری یکی از اتفاقات مهم در کنگره سربداران را در نظر گرفتن “جایزه ملی” در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، کامپیوتر، فیزیک، ریاضی، شیمی معرفی کرد و گفت: در پی آن هستیم جشنواره دوسالانه قیام سربداران همانند جشنواره خوارزمی، که به صورت سالانه در تمامی عرصه‌ها برگزار می‌شود، با اخذ مجوز رسمی این کنگره بنیانگذاری و هر دوسالانه در کشور برگزار شود.

رونمایی از نشان کنگره بین المللی سربداران و عکس تندیس میدان سربداران سبزوار با حضور وزیر فرهنگ از دیگر برنامه های این مراسم بود.

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.