تاریخ انتشار: 27 نوامبر 2018 - خواندني هاي برگزيده‌

تهران در انتظار حکم شهردار

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

۱۴ روز از مهلت قانونی وزارت کشور برای صدور حکم رسمی پیروز حناچی، شهردار منتخب تهران می‌گذرد. حناچی که حالا عنوان سرپرست شهرداری تهران را یدک می‌کشد، مدیر بی‌حاشیه‌ای است که پس از گذشت ۱۴ ماه از عمر شورای پنجم، روی کار آمده است. او البته اقبال محمد علی افشانی، شهردار سابق تهران را نداشته و به نظر می‌رسد، تقدیرش برای دریافت حکم، بیشتر به شهردار اسبق تهران یعنی محمد علی نجفی شبیه باشد!
هم‌اکنون، ۴ روز از مهلت قانونی ۱۰ روزه وزارت کشور می‌گذرد، اما خبری از ابلاغ حکم حناچی نیست. اگر این مهلت تمام شود، راه حل، شورای حل اختلاف خواهد بود! و هر آنچه در این شورا تصمیم‌گیری شود، ملاک عمل می‌شود.
با این‌همه پروسه صدور حکم که طولانی می‌شود، کم حاشیه‌ترین فرد هم به یکی از پر حاشیه ترین‌ها تبدیل می‌شود. خیلی‌ها تا دیروز حناچی را به عنوان یک فرد متخصص و کاملاً دانشگاهی می‌شناختند، اما معطلی در ابلاغ یک حکم رسمی، با وجود سابقه علمی و تخصصی او، راه را برای حاشیه سازی‌ها باز کرده است. عده‌ای سعی دارند تا با سیاسی کردن موضوع، به این تأخیر، برچسب سیاست زدگی بزنند.
برخی، مسائل خانوادگی را وسط می‌کشند و تعدادی بی‌خبر از همه جا، موارد دور و خارج از عرفی را به او نسبت می‌دهند. درحالیکه همه این موارد از سوی مقامات رسمی تا این لحظه تکذیب شده است. وزیر اطلاعات در جلسه‌ای که با رئیس شورای شهر تهران داشته به صراحت اعلام کرده که مشکلی در این زمینه وجود ندارد و حکم شهردار صادر خواهد شد. ظاهراً چندی پیش چند نفر از اعضای شورای شهر با همراهی رئیس شورا، کار رایزنی را آغاز کرده و قرار بر این بوده تا دیروز حکم حناچی صادر شود. حتی برخی از اعضا تأکید کرده بودند که استعلام‌هایشان مشخص کرده، پرونده حناچی بدون مشکل است و حکم او صادر می‌شود. محسن هاشمی، رئیس شورا هم در حاشیه مراسم کتابگردی گفته بود؛« موضوع فیصله نیافته اما اخبار روز به‌ روز مثبت‌تر می‌شود و امیدواریم هرچه زودتر حکم حناچی به عنوان شهردار تهران امضا شود.»
با این حال، همچنان اما و اگرهای زیادی در صدور این حکم وجود دارد. اگرچه تعطیلی‌های اخیر هم در این تأخیر بی‌تأثیر نبوده است. از طرفی برخی شورایی‌ها هم در زمانبندی این ۱۰ روز باهم اختلاف نظر دارند و با حساب و کتاب‌هایی سعی می‌کنند تا مهلت ابلاغ حکم را پس و پیش کنند. اما تازه‌ترین واکنش به وضعیت صدور حکم شهردار جدید تهران به اظهار نظرعلی اعطا، سخنگوی شورای شهر در حساب کاربری توییتر خود برمی‌گردد. او با اشاره به این تأخیر، رویکرد متفاوتی را در این زمینه باز می‌کند؛ «شواهد، قرائن و برخی مذاکرات نشان می‌دهد فرآیند صدور حکم شهردار منتخب توسط وزیر محترم کشور، با تنگناهایی روبه‌روست. به نظر می‌رسد حکم شهردار منتخب، به سرعت صادر نخواهد شد. پیگیری‌ها و مذاکرات در جریان است.»
پیش از این، شورایی‌ها سوم آذر را زمان ابلاغ حکم رسمی شهردار تهران اعلام کرده بودند، اما یک روز بعد، به امید صدور حکم در پنجم آذر یعنی دیروز نشستند.
درحالیکه در هر دو تاریخ، خبری از اعلام صدور حکم نشد. پیروز حناچی، حالا سرپرست شهرداری تهران هم هست و برای این سرپرستی، ۳ ماه فرصت دارد، اما کلانشهر تهران، در این چند ماه، نیاز به شهرداری دارد که هر چه زودتر آستین‌ها را برای کار بالا بزند.
بنابراین نگرانی جدی این است که چه زمانی فردی که بیشترین آرای شورای شهر را در بیش از دو هفته پیش بدست آورده، می‌تواند بدون دغدغه کار خودش را آغاز کند!!
حمیده امینی فرد
خبرنگار

چاپ چاپ