در اجرای طرح های ترافیکی از کار سلیقه ای پرهیز شود
رییس شورای اسلامی شهر کاشان:

در اجرای طرح های ترافیکی از کار سلیقه ای پرهیز شود

تاریخ انتشار: 29 نوامبر 2018 - اخبار شهرداری ها, اخبار شوراها
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

شصت و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان

بررسی موارد و مشکلات جاری ترافیکی شهر کاشان

رییس شورای اسلامی شهر کاشان گفت: در اجرای طرح های ترافیکی با پرهیز از کار سلیقه ای و روزمره اقدامات کارشناسانه، علمی، فنی، حساب شده و بر اساس مدل های روز انجام شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان، علی رسول زاده، در بخش دوم شصت و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان مورخ ششم آذر نود و هفت، ، با موضوع بررسی موارد و مشکلات جاری ترافیکی شهر کاشان گفت: اگر می خواهیم شهر خوب، توسعه یافته و دارای امنیت و آرامش برای شهروندان داشته باشیم برای اجرای طرح های ترافیکی باید به مسائل کارشنلسی و فنی آن دقت نظر و توجه کرد.

وی، توجه به پیاده روها بویژه در بافت قدیم شهر را تاکیدکرد و افزود: توجه به گسترش وسایل نقلیه عمومی از دیگر مسائلی است که باید در کوتاه و میان مدت مورد توجه قرارگیرد.

به گفته وی، در معیاری که کاشان با ۱۰۵۰۰ هکتار عبور و مرور تدبیر و برنامه ریزی ویژه تردد آسان تر و با صرفه تر وسایل نقلیه را می طلبد.

رییس شورای اسلامی شهر کاشان، ارائه پیشنهادات کارشناسی کوتاه مدت مشاور مترا به شورا در رفع معضلات ترافیکی شهر را خواستارشد و گفت: ترافیک نقاط پرتردد شهر و مرکز شهر بویژه چهارراه آیت الله کاشانی که تمام مراکز خدماتی بهداشتی درمانی، بیمارستانی ، مطب ها و مراکز خرید در آن وجود دارد برنامه ای درازمدت و تدبیر اساسی را می طلبد.

*توجه ویژه به توریستی بودن کاشان برای رفع معضل ترافیک در مرکز شهر

حسینعلی وکیل، نایب رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، با تقدیر از کارشناسان شرکت مشاور مترا و زحمات علمی و کارشناسانه،تخصصی و فنی آنها که با جدیت انجام می شود گفت: تلاش آنها نشان می دهد که نتایج مطالعات خوب پیش می رود.

وی با تاکید بر اینکه کاشان یک شهر توریستی و گردشگری است است:توجه ویژه ای برای رفع معضل ترافیک در محدوده مرکز شهر را می طلبد.

به گفته وی، در کاشان برای اجرا و توجیهات طرح های ترافیکی نباید فقط به قوانین آن که مثلاً برای بعضی‌ از طرح ها با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر به بالا است اهمیت داده شود، بلکه باید بر اساس وضعیت و موقعیت امروز کاشان طرح های ترافیکی اجرا شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، با اشاره به اینکه احداث مترو نیز بدلیل وجود شبکه فاضلاب شهری و اجرای شبکه تقویت آب در مرکز شهر کار را بسیار سخت کرده است گفت: اگرچه بعضی طرح ها را به خاطر وجود جمعیت زیر ۵۰۰ هزار نفر اجرا نمی کنند باید توجه داشت که کاشان در رده کلان شهرها است.

وکیل، با تقدیر از انجام مطالعات خوب دو طرح جامع حمل و نقل و ترافیک از سوی شرکت مشاور مترا گفت: شهروندان با اجرای این دو طرح از نتایج خوبی بهره مند می شوند.

وی ، ارایه راهکار کوتاه مدت از سوی مشاور مترا برای ترافیک محور قطب راوندی تا میدان شهید منتظری و محور شهید رجایی را خواستار شد و گفت: بررسی و مطالعات جهت ارایه راهکار برای این محورها ضروری است.

*اجرای طرح های ترافیکی با توجه به آثار اجتماعی ارزیابی مدبرانه را می طلبد

مصطفی کردمیل، عضو دیگر شورا نیز با تقدیر از زحمات و توضیحات خوب، فنی و آمار جامع کارشناسان شورای مترا گفت: اجرای طرح های ترافیکی آثار اجتماعی دارد به عنوان مثال مسدود کردن یک مسیر و هدایت ترافیک آن به محور به دیگر خود آثار و عوارضی دارد.

وی صحبت و بررسی در مورد مسایل ترافیکی شهر را نیاز به ساعت ها وقت دانست و گفت: موتورسواران نیز در کاشان مبحثی جدا و چالشی است که باید برای تدبیر مدبرانه صورت گیرد.

*ارایه مسکن اورژانسی برای بیماری ترافیک کاشان

دکتر علیرضا مفرح، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورا نیز ارایه گزارش فنی و مفصل و جامع کارشناسان مشاور مترا را قابل تقدیر دانست و گفت: نتایج مطالعات و ارزیابی آن به دست مسوولین برسد و در اجرای طرح ها سلیقه ای عمل نشود.

وی ارایه مسکن اورژانسی برای بیماری ترافیک کاشان را از این شورا خواستار شد و گفت: توزیع ناعادلانه امکانات در یک منطقه و تجمع مراکز درمانی، تجاری و خدماتی در مرکز شهر را از عوامل ترافیک برشمرد.

به گفته وی، حتی بعضی از موارد ترافیک مرکز شهر بواسطه دسترسی به مراکز خرید ، پاساژها و منتهی به بازار فصلی و مقطعی بوده است که باید رفع معضل ترافیک آن بصورت در مطالعات اورژانسی شورا مترا بدون تصمیم عجولانه سنجیده و تدبیر شود.

مفرح، با اشاره به اینکه متاسفانه خیابان های کاشان کم عرض و بحث استفاده از خط ویژه اتوبوس و استقرار ایستگاه های آن کمبود فضا را دارد و کار را با مشکل روبرو کرده است.

*ضرورت حداقل درمان مقطعی و فوری درد ترافیک شهر

سید مهدی ناظم رضوی عضو شورای اسلامی شهر کاشان، با اشاره به اینکه ارایه گزارش مطالعاتی کارشناس مشاور مترا کامل و جامع بود گفت: همه درد را بیان کردند اما درمان درد چیست؟

وی با تاکید بر اینکه یک درمان حداقل مقطعی و فوری برای رفع و معضلات ترافیک لازم است تدبیر شود افزود: این شورا در اجرای طرح های مشاور مترا به مسایل زیست محیطی و پیاده روها توجه بیشتر داشته باشد و در مورد آن تدبیر شود.

*طرح های مطالعاتی ترافیکی با تغییرات مدیریتی بایگانی نشود

علی هاشمی طاهری، عضو شورای اسلامی شهر کاشان نیز با تشکر از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کاشان، دکتر توکلی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و مشاورین شرکت مترا گفت: بررسی و اجرای طرح های مطالعاتی ترافیکی مشاورین مترا بویژه طرح مطالعات جامع ترافیک با اتمام کار یک دوره شورا بایگانی نشود که البته این معضل در کل کشور وجود دارد و با تغییرات مدیریتی همه طرح ها در ادامه کار بایگانی می شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ چیزی غیرممکن نیست گفت: متاسفانه عرضه و تقاضا در تمام حوزه ها و عرصه های کشور همخوانی و سازگاری ندارد چگونه می توان مدام برای ترافیک تدبیر و چاره اندیشی کرد و طرح مطالعاتی اجرا کرد در حالیکه کارخانه های خودروسازی به تولیدات خود و افزایش آن ادامه می دهند.

به گفته وی،معضل موتورسواران نیز در کاشان از دیگر معضلات ترافیکی کاشان است که با توجه به دلایل سهل الوصول و سریع السیر بودن تردد آن، خرید آسان تر و کم هزینه تر آن نسبت به سایر وسایل نقلیه، عدم نیاز به پارکینگ و سوخت کمتر آن به فراوانی در این شهرستان استفاده می شود.

این عضو شورا اظهارداشت: نمی توان گفت موتور وسیله نقلیه بدی است اما باید با توجه به راحت استفاده کردن آن و مشکلات تردد آن در ترافیک شهر یک راهکار ویژه و چاره اندیشی مدبرانه برای موتورسواران شهر به عنوان مثال خط ویژه تردد آنها تدبیرکرد.

هاشمی طاهری، با تاکید بر اینکه هر طرح اجرایی باید یک طرح مکمل داشته باشد گفت: اولویت ترین اقدام ممکن برای رفع معضل ترافیک موتورسواران فرهنگ سازی است.

وی استفاده حداقلی از وسایل تک سرنشین در سطح شهر، تردد برای مسیرهای کوتاه با پیاده روی و عدم استفاده از خودرو را از دیگر راهکارهای فرهنگ سازی برای رفع ترافیک دانست و گفت: البته خود مسوولین باید در موارد فرهنگ سازی طلایه دار و برای سایر شهروندان الگوب اشند.

به گفته وی، موضوعات فرهنگ سازی می تواند از طریق آموزش روابط عمومی شهرداری، سازمان فرهنگی ورزشی و امام جماعت مساجد به شهروندان با گستره وسیع جمعیتی انجام شود.

هاشمی طاهری، اجرای طرح تفصیلی شهر را نیز با توجه به نظر کارشناسان بر مبنای طرح ترافیکی شهر تاکیدکرد و گفت: مشاورین شرکت مترا بررسی کنند که چه طرح های زودبازده و کاربردی ترافیکی می تواند در بعضی از شریان های اصلی شهر کارگشا و اثرگذار باشد.

شایان ذکر است: شصت و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان، با موضوع بررسی موارد و مشکلات جاری ترافیکی شهر کاشان با حضور حمیدرضا بخشنده فر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، مهندس مرادی مدیر طراحی و مطالعات ترافیک، دکتر توکلی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ، سرهنگ سید علیرضا رحیمی رئیس پلیس راهور، سمانه رحیمی مهندس مشاور مترا ،سید کمال سید حسین مهندس مشاور مترا و محمد هنرمند کارشناس حقوقی شورا و شهرداری برگزارشد.

✅ کانال رسمی شورای شهرکاشان

چاپ چاپ