تاریخ انتشار: 12 دسامبر 2018 - اخبار شهرداری ها

۶۳۶ مورد تجهیزات هوشمند ترافیکی در اوایل دی ماه به شهر اضافه می شود...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

رویدادهای ترافیکی-فرهنگی اصفهان تشریح شد
۶۳۶ مورد تجهیزات هوشمند ترافیکی در اوایل دی ماه به شهر اضافه می شود
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: در اوایل دی ماه از ” ۶۳۶ مورد تجهیزات هوشمند ترافیکی به علاوه یک” بهره برداری می شود.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علیرضا صلواتی در شانزدهمین نشست خبری سه شنبه ها با رسانه از سلسله نشست‌های خبری مدیران شهری اصفهان که با شعار پاسخگویی در مسیر امید برگزار می شود، اظهار کرد: به مناسبت ۲۶ آذر روز حمل و نقل و رانندگان تا ۲۹ دی ماه روز هوای پاک، رویدادهای فرهنگی-ترافیکی متعددی با نام قصه آدم و هوا در شهر برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: خودروهای دودزا، تک سرنشین، سفرهای غیرضروری، خودروهای فاقد معاینه فنی و … قصه پرغصه ای را برای هوای اصفهان رقم زده است به همین دلیل عنوان قصه “آدم و هوا” برای برنامه های ترافیکی-فرهنگی در اصفهان انتخاب شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح کرد: این رویدادها با برگزاری نشست خبری آغاز می شود و با جشنواره ها، همایش، زنگ شهر، بازدیدهای شهری، افتتاحیه و میزگردها ادامه می یابد.
وی با بیان اینکه در موضوع زیرساخت ها ۷ محور را دنبال می کنیم، اظهار داشت: در محور اول ایستگاه های دوچرخه و پارک سوارهای شهری مورد توجه قرار می گیرد، این ایستگاه ها در گذشته نقاط ضعفی داشت که با مشارکت بخش خصوصی بازآفرینی شده و به شیوه و طراحی جدید فعالیت خواهند کرد. ۱۵ ایستگاه جدید دوچرخه در سطح شهر با طراحی و خدمات جدید راه اندازی می شوند. در طرح جدید، دوچرخه های معمولی، برقی، اسکوترهای برقی و دوچرخه های دو نفره به شهروندان عرضه می شوند و تلاش داریم پاسخگوی همه اقشار باشیم.
صلواتی تاکید کرد: همچنین ۵ ایستگاه مکانیزه کاملا هوشمند دوچرخه نیز به این ۱۵ ایستگاه اضافه می شود.
وی با بیان اینکه یکپارچه کردن سیستم حمل و نقل عمومی از جمله برنامه های حمل و نقل و ترافیک شهرداری است، افزود: برای افرادی که از سیستم حمل و نقل عمومی و دوچرخه استفاده می کنند تشویق هایی در نظر گرفته می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای طرح دیده بان آلودگی هوا، گفت: در این طرح هر شهروند اصفهانی دیده بان آلودگی هوا خواهد بود و بنا به اطلاعاتی که از طریق سامانه تلفنی ۱۳۷ در اختیار ما خواهد گذاشت، خودروهای متخلف توقیف می شوند.
وی بیان داشت: به عنوان مثال خودروهای با بار سنگین علاوه بر سرعت، دارای اضافه بار هم هستند که اضافه بارها به زیرساخت های شهری آسیب وارد می کند. حادثه اخیر سقوط بونکر سیمان به روی یک خودرو که جان یک شهروند را گرفت ناشی از همین سرعت و اضافه بار بود. در همین راستا با نصب سیستم هوشمند توزین در حال حرکت، که برای اولین بار در خیابان امام خمینی (ره) نصب می شود دیگر اجازه تردد به ماشین های دارای اضافه بار داده نمی شود.
صلواتی با اشاره به سیستم های هوشمند ترافیکی شهر، تاکید کرد: در اوایل دی ماه بهره برداری از ” ۶۳۶ تجهیزات هوشمند ترافیکی به علاوه یک” شامل دوربین های ثبت تخلف سرعت، نظارت تصویری، عبور از چراغ قرمز، عبور از مسیرهای ویژه بی آر تی،‌ تابلوهای اطلاع رسان ترافیکی و همچنین خودروی سیار ثبت تخلف برای رصد ۱۸ تخلف انجام می گیرد.
وی بیان داشت: تا پایان امسال نیز ۶ خودروی سیار ثبت تخلف در محدوده مناطق یک، سه، چهار، پنج، شش،‌ یازده و پانزده در سطح شهر فعال می شوند و امیدواریم با همکاری شهروندان عزیز از طریق این خودروها رفت و آمد و ترافیک در سطح شهر روان تر شود چراکه به عنوان مثال، در صورتیکه بتوانیم پارک های دوبل سطح شهر را جمع آوری کنیم حدود ۳۰ درصد به ظرفیت معابر شهری اضافه خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: همچنین از دی ماه عملیات حفاری تونل های خط دو قطار شهری آغاز می شود. البته فعالیت عمرانی ۴ ایستگاه آغاز شده و عملیات احداث دو ایستگاه دیگر نیز آغاز می شود.
وی گفت: به مناسبت روز حمل و نقل و روز هوای پاک، ۳۰ دستگاه اتوبوس کاملا بازسازی شده وارد ناوگان اتوبوسرانی شده و نرم افزار موقعیت یابی اتوبوس ها نیز به منظور رصد تردد اتوبوس ها راه اندازی می شود تا دیگر شاهد تخلفات زمانی از سوی رانندگان اتوبوس ها نباشیم. با اجرای این طرح بازرسان حذف و سیستم به صورت هوشمند رصد می شود.
صلواتی در ادامه با اشاره به طرح بفرمایید موتور برقی، متذکر شد: در این مسیر اتفاقات بدی مانند نوسانات قیمت دلار رخ داد. با این وجود با تأسیس اولین کارخانه تولید موتور برقی در شهرضا، فراخوانی در دی ماه برای پیش فروش و ارائه تسهیلات به شهروندان برای خرید این موتورها انجام می شود. علاوه بر این طرح موضوع جایگزینی موتورسیکلت های برقی و بنزینی، ادامه طرح “کلاه ایمنی و سرزندگی” و طرح سفرهای فیروزه ای نیز در دستور کار است.
وی بیان اینکه طرح “سفرهای فیروزه ای” نیز به مناسبت هفته حمل و نقل اجرا می شود، گفت: در طرح “سفرهای فیروزه ای” تقدیر از رانندگان نمونه تاکسی، ارائه بسته های حمایتی ویژه تاکسیرانی و تکریم تاکسیرانان اجرا می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: موضوع فرهنگ، جزء جدایی ناپذیر رفتارهای ترافیکی است. رفتار ترافیکی شهروندان نشان از توسعه مداری شهر دارد. در این راستا ۶ جشنواره شامل جشنواره عکس ترافوتو، جشنواره ترافیلم، تراطرح، جشنواره شعر تراطنز و جشنواره ترافیکاتور برگزار می شود و با توجه به برگزاری جشنواره فیلم اصفهان در ۶۰ ثانیه توسط شهرداری اصفهان و سایت آپارات، جشنواره ترافیلم یکی از بخش های ویژه جشنواره اصفهان در ۶۰ ثانیه خواهد بود تا شهروندان، زیبایی ها و نازیبایی های ترافیکی شهر اصفهان را نیز در ۶۰ ثانیه به تصویر بکشند.
وی تصریح کرد: طی این ۳۳ روز یعنی از ۲۶ آذر روز حمل و نقل و رانندگان تا ۲۹ دی ماه روز هوای پاک، در مناطق مختلف تیمی ۳۰ نفره به مدارس می روند و فعالیت های مختلف آموزشی و ترافیکی را برای حدود ۳۰ هزار دانش آموز انجام می دهند.
صلواتی تاکید کرد: در ۱۲ نقطه اصلی شهر اکیپ های اداره توسعه فرهنگ شهروندی مستقر شده و آموزش و توصیه های لازم ترافیکی را به شهروندان می دهند.
وی با اشاره به میزان استفاده کنندگان از مترو افزود: هم اکنون روزانه حدود ۶۵ هزار مسافر از مترو استفاده می کنند که امیدوارم با طرح هایی که اجرا می شود این میزان به یکصد هزار نفر در روز برسد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: قصد داریم طرح “سه شنبه های بدون خودرو” تنها به چهارباغ منحصر نشود. سعی می شود فعالیت های فرهنگی در مناطق و خیابان های مختلف اجرا شود و این پیام به شهروندان بخش های مختلف شهر برسد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اجرای طرح گفتمان ترافیک افزود: در این طرح بازدید میدانی و نشست تخصصی و گفتمانی با موضوع پروژه های شاخص حمل و نقل اصفهان از جمله بی آر تی، خیابان چهارباغ، مرکز کنترل، مرکز پایش آلودگی هوا و معاینه فنی با حضور دانشجویان رشته ترافیک، اعضای نظام مهندسی و کارشناسان ترافیک مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان برگزار می شود.
وی با بیان اینکه همایش آموزشی متصدیان پارکینگ های شهر به منظور بررسی مشکلات، نحوه ارائه خدمات بهتر و بررسی ظرفیت های ارتقاء کیفیت خدمات نیز برگزار می شود، ادامه داد: همچنین امضای تفاهم نامه بین شهرداری اصفهان و اداره کل حمل و نقل جاده ای استان اصفهان از دیگر برنامه های این ایام خواهد بود.
صلواتی از برگزاری نشست بررسی آلودگی هوا با حضور نمایندگان بخش های مختلف خبرداد و اظهار کرد: با وجودی که کمترین نقش در آلودگی هوا را شهرداری دارد، بیشترین مطالبه از شهرداری اصفهان است. به همین دلیل نشست شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر با مدیران دستگاه های مرتبط با آلودگی هوا از جمله پلیس راهور، اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و شورای ترافیک استان در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار می شود.
وی با اشاره به خاموش بودن تابلوهای سنجش آلودگی هوا، گفت: متولی این تابلوها سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان است، سعی می شود در بودجه های سال آینده شهر عددی برای نمایشگرهای محیط زیستی در نظر گرفته شود. اپلیکیشنی برای هوا طی روزهای آینده رونمایی می شود که از طریق آن شهروندان می توانند از میزان آلودگی هوا یا آلودگی های صوتی از طریق تلفن همراه خود مطلع شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان دریافت کارت معاینه فنی خودرو در راستای کاهش آلودگی هوای شهر را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان این اقدام را ابتدا از خود شروع کرد و اتوبوس ها و خودروهای شهرداری برای دریافت معاینه فنی اقدام کردند و سپس با مکاتبه ای دیگر نهادها را ترغیب کرد.
وی با بیان اینکه در سال جاری دو خط اتوبوس تندرو در سطح شهر عملیاتی خواهد شد، تاکید کرد: سعی کردیم تحریم و مشکلات مالی در روند انجام وظایف ما خللی وارد نکند. در این زمینه تا پایان امسال برای اولین بار ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خطوط تندرو و اتوبوسرانی عرضه می شود که در این راستا مجوزهای لازم دریافت شده و بر اساس آن درصدد هستیم برای نوسازی ناوگان و توسعه خطوط اقدام کنیم.
وی با اشاره به احداث حلقه حفاظتی شهر اصفهان گفت: پروژه حلقه حفاظتی شهر بسیار مهم است و از تردد خودروهای سنگین در شهر جلوگیری می کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطر نشان کرد: تا ۸ ماه آینده ادامه بلوار فرزانگان به سمت جاده فرودگاه به طول ۶.۵ کیلومتر بهره برداری می شود که با این اتفاق، بار آلودگی و تصادفات تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. همچنین رینگ حفاظتی از جاده اتوبان معلم تا بزرگراه دستجردی تکمیل و مشکلات ترافیکی را رفع خواهد کرد. طی هفته های آتی نیز تقاطع کارخانه قند کلنگ زنی می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تأکید کرد: بعد از دو سال انجام مطالعات توسط دانشگاه صنعتی طرح محدوده ترافیکی به نتیجه رسید و در شورای ترافیک استان مصوب شد. در این طرح برای ساکنان محدوده ترافیکی زوج و فرد تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شده است.
وی افزود: درآمد حاصل از اجرای طرح محدوده ترافیکی برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر و زیرساخت های آن هزینه خواهد شد اما با وجود الزام قانونی برای پرداخت سهم شهرداری، کمتر از یک درصد از این درآمد که در حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده است، به شهرداری اصفهان اختصاص پرداخت شده است.
صلواتی اضافه کرد: درصدد هستیم میدل باس ها و مینی بوس ها در خیابان های فرعی دارای عرض محدود ورود پیدا کنند، شهر محل پارکینگ خودروها نیست، با این وجود در کمال تاسف فرهنگ پارک در حاشیه خیابان ها در میان شهروندان جا افتاده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس آلاینده از چرخه خارج شده، ادامه داد: تا سال ۱۴۰۰ نیز سن ناوگان اتوبوسرانی را کاهش خواهیم داد.
صلواتی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۹۰۰ هزار خودرو در سطح شهر اصفهان تردد می کنند که ۲۰۰ هزار خودرو معاینه فنی ندارند، گفت: البته با الزامات موجود و بخشنامه شهرداری برای معاینه فنی خودروها آبان ماه امسال آمار مراجعه معاینه فنی نسبت به آبان ماه سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشته است و ۲۶۰۰ خودروی سنگین و غیرسنگین معاینه فنی گرفته اند.
وی با بیان اینکه در سطح شهر اصفهان ۸ مرکز معاینه فنی سبک و یک مرکز معاینه فنی سنگین وجود دارد که همه این مراکز مکانیزه هستند و امکان دخالت انسان در آن ها حداقل است، گفت: برای کنترل معاینه فنی با استفاده از دوربین های سطح شهر اقدامات لازم انجام شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه مصرف روزانه بنزین در شهر اصفهان بیش از ۲ میلیون لیتر است، گفت: بی شک اگر سیاست های فرادستی اعمال شود راحت تر می توان مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را کنترل کرد.
وی تصریح کرد: ارزان بودن خودرو و سوخت مهم ترین عامل تک سرنشینی خودروها است. البته این به معنای این نیست که معتقدیم بنزین باید گران شود اما متاسفانه هم اکنون ۷۰ درصد خودروهای در حال تردد شهر اصفهان تک سرنشین هستند.
صلواتی با بیان اینکه تعداد پارکینگ های شهر با مشارکت مردم تا حد معقول افزایش پیدا می کند، افزود: روزانه تنها ۷۰ درصد ظرفیت پارکینگ های طالقانی و حکیم تکمیل می شود و شهروندان بیشتر علاقه به انجام پارک دوبل دارند. در حال تعامل با برخی ادارات هستیم تا از ظرفیت پارکینگ های آنان استفاده شود.
وی با بیان اینکه پارکینگ میدان شهدا در کنار ایستگاه مترو در حال آزادسازی است، گفت: هدف یکپارچه کردن حمل و نقل است تا شهروند پس از پارک خودروی خود در این پارکینگ ها ادامه سفر خود را با مترو یا حمل و نقل عمومی طی کند. به همین دلیل اطراف طرح محدوده ترافیکی و مترو پارکینگ هایی احداث می شود. با این وجود سیاست ایجاد پارکینگ با توسعه فرهنگ حمل و نقل عمومی در تضاد است. از این رو به صورت محدود و حداقلی پارکینگ احداث می شود تا پارک های حاشیه ‌ای کاهش پیدا کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در خصوص ایجاد مسیرهای مخصوص دوچرخه افزود: هر جایی را خواستیم مسیرهای دوچرخه ایجاد کنیم با مقاومت هایی روبرو شدیم. از صد کیلومتر مسیر پیش بینی شده برای دوچرخه تنها ۵ کیلومتر آن در شهر اجرا شده که از برنامه پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۰ عقب هستیم.

چاپ چاپ