تعامل دو طرفه میراث فرهنگی و شهرداری عامل افزایش بهره مندی مردم می شود
هفتاد و سومین جلسه رسمی شورای شهر کاشان

تعامل دو طرفه میراث فرهنگی و شهرداری عامل افزایش بهره مندی مردم می شود...

تاریخ انتشار: 23 دسامبر 2018 - اخبار شوراها
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

هفتاد و سومین جلسه رسمی شورای شهر کاشان

۱/۱۰/۹۷

تعامل دو طرفه میراث فرهنگی و شهرداری عامل افزایش بهره مندی مردم می شود

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان، علی رسول زاده، رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، در هفتاد و سومین جلسه رسمی مورخ (۱/۱۰/۹۷) این شورا با تقدیر از بیان نظرات شهردار که به صورت فنی و خوب بیان کرد با اشاره به اهمیت ارتباط و همکاری دوطرفه شهرداری و میراث فرهنگی در بافت تاریخی و موضوعات گردشگری گفت: این تعامل دوطرفه بهتر و بیشتر در عمل به قطع و یقین بهره مندی مردم کاشان را از آن را به دنبال خواهند داشت.

به گفته وی، ما همیشه ادعای تمدن بیش از هفت هزار ساله ای را داریم که پیشینیان ما در بخشی از کره زمین به عنوان نخستین ساکنان شهرنشینی ایجاد کردند و با ساز و کار آن زندگی کردند و راضی بودند که اگر ناراضی بودند ما امروز نمی توانستیم پُز کاشان و عظمت آن را در دنیا بدهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، با تاکید بر اینکه رسالت ما حفظ و صیانت و نگهداری از میراث فرهنگی است گفت: ما باید ببینیم برای فرزندان و نسل آینده چه می خواهیم بکنیم.

رسول زاده، ایجاد زندگی راحت را برای ساکنان بافت های تاریخی همانطور که در بافت تاریخی یزد و دیگر شهرها ایجاد شده است تاکیدکرد و گفت: باید تدابیری اندیشیده شود که ساکنان ،خود مردم بومی و باانگیزه در بافت باشند.

وی با اشاره به خدمات بخش خصوصی و ایجاد برخی مراکز اقامتی و رستوران ها در بافت ضمن تقدیر از آنها گفت: باید ببینیم چند نفر از ساکنان بافت یا وراث آنها میل و رغبت به ادامه زندگی در بافت دارند؟

به گفته وی، چرا باید گردشگر خارجی از فضای سنتی و بومی بافت تاریخی و گردشگری در مراکز اقامتی و خدماتی آن لذت ببرد اما مردم خود ما از آن دوری کنند؟

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، آیتم های بسیار خوب سفر یزد بویژه تعامل سازنده و بالای میراث و شهرداری آنها در حفظ فضای سنتی و بومی بافت تاریخی شان را تاکیدکرد و گفت: ما انتقادی نداریم و ضمن سپاس فراوان از همه خدمات و زحمات میراث فرهنگی اما باید بگویم بیشترین خدمات را شهرداری و مردم انجام دادند.

رسول زاده، دغدغه پاسخگویی آنها به عنوان نمایندگان مردم در برابر چالش های میراث فرهنگی را تاکیدکرد و گفت: اگر ما می خواهیم با انجام یکسری ساز و کارها گردشگری داخلی و خارجی را توسعه دهیم و میراث و شهرداری مقابل هم قراربگیرند نتیجتا مردم به هر دو بدبین شوند.

وی،با تاکید موکد بر تقدیر از همه مدیران میراث فرهنگی از زمان قبلی و سایر بزرگواران تاکنون گفت: قبول کنید تا ما به سمت و سوی نگاه واقع بینانه در میراث نرویم موفق نخواهیم شد.

رسول زاده، تشکیل کارگروه تعاملی و هماهنگی مشترک میراث فرهنگی و شهرداری پیوست درخواست شهردارکاشان را تاکید کرد و گفت: من به عنوان داوطلب عضو این کارگروه توصیه می کنم میراث فرهنگی از تجارب اعضای شورا نیز که در معماری و شهرسازی تجارب و نظرات ارزشمندی دارند استفاده کند.

وی، طرح بحث موضوع به موضوع مسائل در این کارگروه را با دقت و توجه کافی یادآورشد و گفت: نتیجه تعامل خوب مجموعه میراث فرهنگی و شهرداری اینست که مردم در بافت تاریخی آن راحت و روان و بانشاط و پویا زندگی می کنند.

به گفته وی، ما نیز دوست داریم به این نقطه از موفقیت و همدلی و تعامل سازنده برسیم و ما به عنوان نمایندگان مردم این مساله مهم را از میراث و مسئوان بالادستی آن خواستار هستیم تا عملیاتی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، تصریح کرد: برای این مهم حتی اگر نیاز به سفر اصفهان و تهران باشد برای این کار بدون هیچ گونه ملاحظه کاری و خارج از ضوابط امادگی کامل داریم و وظیفه خود می دانیم.

رسول زاده، اظهارداشت: نباید کاشان، یک شهری که در دنیا قد علم کرده است گرفتار تنگ نظری هایی باشد که فرداروز علاوه بر اینکه مردم چوبش را بخورند انعکاس آن نیز در بیرون هم خوب نباشد.

وی تصریح کرد: یکپارچه شدن مدیریت شهری را یکی از راهکارهای تعامل سازنده در توسعه شهر دانست و مجدد بر تشکیل کارگروه مشترک میراث و شهرداری و طرح مباحث میراث فرهنگی از جمله بازار، بافت تاریخی و سیلک به صورت مورد به مورد همراه با ارائه راهکار و تدوین مصوبه را تاکیدکرد.

به گفته وی، اگر برای اجرای مصوبات و نظرات این کارگروه حتی راهکار جذب نظر تهران و اصفهان نیز لازم باشد ما ملاحضه کاری نداریم و بر حسب وظیفه قانونی و فراتر با تعامل آن آمادگی کامل پیگیری داریم و اگر باز انجام نشود همه مطالب را از طریق رسانه ها به مردم خواهیم گفت.

رسول زاده گفت: با توکل بخدا و امیدواری به درایت مدیریت جدید میراث فرهنگی کاشان مطمئن هستیم که بتوانیم در سایه همکاری و همدلی و تعامل آینده خوبی را برای شهرداری و میراث فرهنگی کاشان رقم بزنیم.

*ارائه بسته حمایتی بافت تاریخی

حسینعلی وکیل، نایب رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، در ادامه از ارائه طرح تخصصی بسته حمایتی بافت تاریخی شهر در کمیسیون عمران شورای شهر خبر داد و گفت: اقدامات مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در بافت تاریخی و نحوه همکاری و هماهنگی آنها در بافت در این بسته بحث و بررسی می شود.

وی، رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت تعاملات دو طرفه، ایجاد باب جدیدی در حوزه میراث معنوی و ارتقای سطح زندگی شهروندان در بافت بویژه از طریق توجه به میراث معنوی در شاخه آداب و رسوم، آیین ها و صنایع دستی را از دیگر موضوعات این بسته حمایتی برشمرد و گفت: لزوم تشکیل کمیته های مشترک همکاری دو نهاد شهرداری و میراث فرهنگی در سه محور گردشگری، صنایع دستی، آداب و رسوم و آیین ها به صورت مستمر از دیگر موارد مطروحه در این بسته است.

نایب رئیس شورا در ادامه مبحث آزادسازی سیلک را مهم ترین مبحث بین میراث و شهرداری دانست و گفت: متاسفانه در ۴۰ ساله اخیر نه میراث فرهنگی قدرتی بر ورود در این عرصه بر تملک داشت و نه سازمان راه و شهرسازی به عنوان تملک زمین بر آزادسازی املاک در عرصه و حریم هیچ مساعدتی نداشت.

*ضرر فرهنگی و اجتماعی حقوق مردم کاشان در تاخیر آزادسازی املاک سیلک

وکیل، با تاکید بر اینکه با تاخیر در آزادسازی ها هم از منظر فرهنگی و هم از منظر اجتماعی و حقوق مردم متضرر می شویم گفت: ما به معنای واقعی دچار مشکل هستیم علی رغم آنکه دولت در سایر استانها و شهرستان ها برای بافت های تاریخی سرمایه گذاری خوبی به کرده است اما کاشان همچنان مورد بی مهری و بی توجهی قرارگرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد: میراث با همکاری شهرداری و شورای شهر در این زمینه بتواند اقدامات اساسی و گام های بزرگتری در احقاق حقوق مردم و آزاد سازی سیلک بردارد.

*هندوانه یلدای پاسخگویی مشخص میراث فرهنگی برای سیلک کِی باز می شود/

مجید شمس، خزانه دار شورای اسلامی شهر کاشان، در هفتاد و سومین جلسه رسمی این شورا با تقدیر از زحمات مدیریت، کارشناسان و کارکنان اداره میراث فرهنگی کاشان ،شهردار و معاونین و مدیران مناطق شهری گفت: با توضیحات سایر اعضا مشخص شد که میراث کاشان برای ارتقا و رفع مشکلات آن در تعامل با شهرداری ،نیازمند نگاه بهتر و رفع مشکلات موجود بالادستی آن سازمان است.

وی با تاکید بر اینکه اگرچه میراث فرهنگی کشور و به تبع آن شهرستان نیز تابع قوانین و ضوابط و شرح وظایف خاص خودش میباشد گفت: در خصوص ابلاغیه اخیر محدوده سیلک چنانچه در بخشی از آن که از طرح خارج شده اگر نیاز به روشنگری و حتی ارایه لایحه و طرح در کمیسیون ماده پنج و در نهایت تعیین تکلیف میباشد و باید انجام شود را خواستار شدند .

شمس، با تاکید بر اینکه در مورد تجمیع و اصلاحاتی که در سه منطقه ی مرکزی شهر ، فین و راوند در بخش بافت تاریخی صورت گرفته و مصوبات آن آخذ و ابلاغ گردیده است ،چناچه نشست ها و جلسات مستمری را میطلبد تا ضمن بررسی لازم ، پاسخ نامه تند و تیز مرکز داده شود اظهار داشت :

چه معنی دارد وقتی جلسات و تصمیماتی برای بخشی از مشکلات و موضوع تعیین محدوده ،می گذارید و مشخص می کنید دوباره آنها این برخورد و نامه نگاری ها را برای کاشان دارند؟

وی با اشاره به اعلام حضور جناب آقای مونسان برای شرکت در جشن ملی «کاشان ، پایتخت نساجی سنتی» در آینده نزدیک ، خطاب به مدیریت میراث فرهنگی کاشان گفت: خلاصه گزارش و مشکلات موجود و درخواست های مردمی در بافت تاریخی را که حتی در مناطق غیر تاریخی و غیر ضروری نمی توانند آزادسازی و خدمات رسانی زندگی بهتر را داشته باشند به سمع و نظر وی برسانید تا برای آن چاره جویی و نتیجه گیری لازم به عمل آید .

به گفته وی،« این هندوانه بسته میراث فرهنگی برای مردم کاشان بویژه منطقه ی سیلک کی باز می شود» کجا و کی این مباحث عدیده بافت تاریخی، محور فین، بازار و سیلک را می خواهند مطرح ، پیگیری و راهگشایی کنند و به مردم پاسخ مشخش و روشن بدهند .

شمس، برگزاری نشست و طرح موردی مباحث خاص و مورد بحث فیما بین شهرداری و میراث فرهنگی کاشان با مدیران بالادستی سازمان را از مدیریت میراث کاشان خواستار شدند .

وی، با تاکید بر اقدامات شهرداری کاشان و بخش خصوصی در این ۳۰ ساله اخیر گفت: سازمان میراث فرهنگی میبایست هر گونه تمهید و مساعدت در روند بهسازی و توسعه ی این بخش را آماده سازی نمایند.

به گفته وی، ضمن احترام به تمام زحمات مجموعه میراث فرهنگی کاشان و کارشناسان آن ،سخنان وی نقد مخرب نبوده و بلکه دلسوزی برای شهر و شهروندان میباشد .

وی در پاسخ به بخشی از مطالب کارشناسان اداره میراث مبنی بر اینکه مدعی شدند: ما صرفا در چهار چوب قانون و ابلاغیه ها موارد را تایید و هیچ امضایی را دیگر نمیکنم اظهار داشت : در راستای خدمات به مردم و مباحث مدیریتی ،هنر مدیریت به این نوع نگاه شما نیست ، هنر آن است که یک کارشناس علی رغم مشکلات موجود راه حل و راهکاری را با حفظ چهار چوب مشخص حل و فصل و به مشکلات مردم رسیدگی کند ،و گرنه یک رایانه هم میتواند مدیریت تنها ضابطه ها را انجام دهد.

*میراث در کنار شهرداری تنها میراث داری نکند ،مشارکت مادی و معنوی هم داشته باشد/لزوم بازنگری و اصلاح قوانین معابر بافت

علی هاشمی طاهری،دیگر عضو شورای اسلامی شهر کاشان، با مثبت ارزیابی کردن تفویض برخی اختیارات استانی به میراث فرهنگی که هر چند کامل نیست گفت: میراث فرهنگی بیشترین ارتباط را با شهرداری دارد و بالتبع شهرداری به عنوان مدیریت شهری با ۴۰۰ نوع وظیفه با همه مردم بیشترین ارتباط را دارد بنابراین نیاز به تعامل بسیار نزدیک و صمیمانه دو طرفه دارد.

وی افزود: متاسفانه هرجا سخن از میراث می شود اینگونه حتی برای خود من علیرغم میل باطنی جاافتاده است که میراث فرهنگی مانع تراشی می کند .

به گفته وی، اگر شهرداری پرچمدار مرمت مناطق میراثی نشود هیچ فردی متقبل این کار با آن هزینه های گزاف نمی شود پس آیا فقط حفاظت شما کافی است بلکه نیاز به همراهی و مشارکت مالی شما نیز هست .

این عضو شورا،با اشاره به میدان دروازه دولت و احداث بازارچه سردار با هزینه شهرداری که فقط میراث ناظر است، نظر می دهد، کنترل می کند، میراث دار و حافظ است کافی نیست بلکه باید در کنار شهرداری مشارکت مالی کند.

هاشمی طاهری، در خصوص مشکلات عدم خدمات رسانی و ارائه خدمات امدادی به کوچه ای کم عرض محلات بافت تاریخی بویژه عدم ورود خودروهای امدادی گفت: آیا هیچ راهی وجود ندارد که قانون را برای ارائه این خدمات رسانی به شهروندان خم یا راهکاری ارائه کنید؟

وی،تصریح کرد: ما خیابان دوازده متری برای این معابر بافت نمی خواهیم بلکه اگر ایجاد عقب نشینی با متراژ یک تا دو متر دندانه ای نیز می توان ایجاد کرد آن را انجام داد تا مردم به راحتی در این بافت زندگی کنند و برای رساندن بیمار خود بدلیل مشکل ورود خودروی امدادی مجبور به حمل بیمار خود از پشت بام تا خیابان نشوند.

هاشمی طاهری، با اشاره به بازنگری و اصلاح قوانین که با لفط «دورزدن قانون» در بهسازی معابر کم عرض بافت تاریخی از میراث خواستارشد و گفت: خواسته ما مبنی بر تعامل و همکاری صمیمانه میراث و شهرداری فقط به خاطر راحتی مردم، انجام کار خوب و عدم ضربه به قوانین میراثی است.

*همکاری مجموعه میراث و شهرداری مستلزم درک متقابل است

علیرضا پورعسگری، رئیس کمیسیون اقتصادی و امور حقوقی شورای اسلامی شهر کاشان، با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی زحمات زیادی کشیده است گفت: ما در بازدید از شهر یزد تعامل خوب و بالای بین مجموعه میراث و شهرداری آنها دیدیم که این مستلزم درک متقابل دوطرفه از توقعات همدیگر است.

وی با اشاره به اینکه گاهی موانعی برای میراث و بالعکس برای شهرداری وجود دارد گفت:برای توسعه کاشان و مسائل حوزه های مختلف نیاز به تعامل و هماهنگی خوب ، شناسایی نقاط ضعف و توجه به نقاط قوت است.

به گفته وی، وجود ایده و نهضت کارآفرینی در بخش های مختلف می تواند اثرات خوبی برای تعامل دوطرفه ایجاد کند.پورعسگری گفت: ظرفیت جدید ایجادشده در کاشان که هر روز نیز توجه به آن بیشتر می شود هماهنگی میراث و شهرداری را می طلبد.

وی، با طرح سوال از وضعیت برگشت درآمد باغ فین از مسئولین میراث گفت: این مهم دغدغه مردم کاشان نیز می باشد که درآمد باغ فین به کجا برگشت می شود.

*لزوم تعامل سازنده میراث و شهرداری برای جلوگیری از مانع تراشی در توسعه شهر

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر کاشان، ارائه گزارش های متین میراث و شهرداری را در جای خود مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر تعاملات و همکاری بین شهرداری و میراث بگونه ای انعطاف پیدا نمی کند به شکلی خم شود که مشکلات مردم مرتفع شود.

دکتر علیرضا مفرح، با اشاره به سفر به شهر مرزی(هم مرز با سوریه) قاضی انتپ ترکیه و شرکت در مجمع شهرداران آسیاسی به نمایندگی از شهردار کاشان گفت: این شهر اداره میراث فرهنگی نداشت و شهرداری با انجام وظایف آن در کنار شهرسازی کار گردشگری را نیز زیر نظر ضوابط شهری دنبال انجام می داد و شهر را تبدیل به یک شهر بانشاط و سالم کرده بود.

وی، با تاکید بر تلاش شهرداری مناطق در مرمت اماکن میراث فرهنگی محلات مختلف از جمله مرمت آب انبارها، پیاده روسازی ها و دیواره سازی ها گفت: مدیریت میراث با تجربه خود تعامل و هماهنگی سازنده ای بین میراث و عوامل شهرداری را به نحو احسن برقرارکند تا دیگر زمزمه هایی مبنی بر اینکه برای توسعه شهر مانع تراشی می شود نباشد.

*افزایش حضور اتباع ساکن در بافت تاریخی و خروج سکنه اصلی آن

عفت پدرام فر، عضو شورای اسلامی شهر کاشان، با تقدیر از ارائه گزارش دقیق و کارشناسی معاونین شهرداری و کارشناسان میراث گفت: به عنوان یک شهروند می گویم استنباط از اداره میراث فرهنگی کاشان من اینست که تمام زحمات میراث در سال های گذشته برای حفظ و پاسداری از میراث کاشان بوده و بیشتر نقش حفاظتی و حفظ آثار را داشته است.

وی، اظهارداشت: اگر بنا باشد زندگی اجتماعی در بافت تاریخی شهر جریان داشته باشد باید رویه ای غیر از این استراتژی فعلی داشته باشیم.

به گفته وی، آن چیزی که همه ما ازآن احساس خطر می کنیم اینست که بافت تاریخی شهراز مردم اصلی و سکنه دوستدار واقعی آن خالی می شود و روز به روز حضور و سکنی پذیری اتباع را در این منطقه می بینیم که هیچ وقت دوستدار واقعی در حفظ آن نسبت به یک شهروند کاشانی نیستند.

پدرام فر، با تاکید بر پرسش این سوال از خود که چرا بافت از سکنه و ساکنین اصیل آن خالی و اتباع جایگزین آن می شود تصریح کرد: شاید یکی از دلایلی که بافت تاریخی از حضور مردم اصلی آن خالی و بدست اتباع سپرده می شود اینست که شرایط زندگی را برای آنها در این بافت سخت می کنیم.

شایان ذکر است: هفتد و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان با حضور مهران سرمدیان، رئیس اداره میراث فرهنگی و مجموعه معاونین و کارشناسان این اداره، شهردار کاشان و مهندس نعناکار معاون شهرسازی،مدیران مناطق یک و چهار شهرداری، مهندس هوشمندی نژاد(مدیرعامل شرکت عمران واحیا بافت فرسوده کاشان برگزارشد.

✅ کانال رسمی شورای شهرکاشان

چاپ چاپ