تاریخ انتشار: 30 دسامبر 2018 - خواندني هاي برگزيده‌

نشست تخصصی ایمنی در برابر زلزله با رویکرد تاب آوری شهری و ارائه الگوهای عملی مدیریت بحران ۱۱ دی برگز...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

سرپرست مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از برگزاری نشست تخصصی “ایمنی در برابر زلزله با رویکرد تاب آوری شهری و ارائه الگوهای عملی مدیریت بحران” از سوی این مرکز با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مجید عبدالهی با بیان خبر فوق افزود: این نشست با حضور اساتید و متخصصان حوزه بحران، ۳۱نفر از شهرداران که عمدتاً دارای سابقه وقوع حوادث بزرگ در شهرهای تحت مدیریت آنها وجود داشته و ۲۲نفر از مدیران و کارشناس شهرداری های مناطق تهران سه شنبه ۱۱دی ماه در پایگاه مدیریت بحران منطقه ۶ شهرداری تهران واقع در بوستان لاله برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این نشست به مناسبت ۵دی “روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی” برگزار می شود، افزود: محورهای برگزاری این نشست مدیریت بحران اجتماع محور و انتقال تجربیات عملی با رویکرد تاب آوری شهری است.

عبدالهی در ادامه با اشاره به حوادثی مثل زمین لرزه های ۵ دی ۱۳۸۲ بم و ۲۱آبان ۱۳۹۶ سرپل ذهاب تصریح کرد: این حوادث به ما یادآوری کند که باید آمادگی مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی را داشته باشیم و نیز مهر تأییدی است بر احتمال وقوع حوادثی از این دست که آمادگی بیش از پیش مردم و مسئولین را برای مدیریت و کنترل آثار و پیامدهای بلایای طبیعی طلب می نماید.

وی با بیان اینکه تجارب حاصل از بحران های گذشته نشان داده است که دولت ها به تنهایی در مقابله با بحران ها به صورت کامل موفق نبوده اند و برای انجام عملیات موفق امداد و نجات و کاهش خسارات و تلفات، مشارکت مردم و گروه های مختلف در مدیریت بحران بسیار مؤثر است، گفت: در سالهای اخیر در یک تغییر رویکرد شاهد حرکت از مدیریت بحران متمرکز به سمت مدیریت بحران اجتماع محور بوده و نگاه آسیب پذیری، جای خود را به مفهوم تاب آوری داده است.

عبدالهی افزود: تاب آوری نه تنها بر راه حل های کالبدی نظیر زیرساخت ها و ساختمان ها تاکید دارد بلکه با نگاهی وسیع بر قابلیت سازی در سیستم های اجتماعی، اقتصادی و سازمانی شهر تأکید فراوان دارد. در این دیدگاه تأکید بر موضوع مشارکت مردمی و تقویت جوامع در برابر مخاطرات طبیعی است.

وی در خاتمه با بیان اینکه تقویت آمادگی و افزایش تاب آوری شهرها و روستاها بیش از پیش باید مورد توجه مدیران شهری و روستایی کشور قرار گیرد، گفت: لازم است مدیران ضمن ایجاد و تقویت زیرساخت های مناسب شهری و روستایی، نظارت موثری بر ساخت وسازها داشته باشند و با استفاده از فناوریهای نوین و دانش پایه و کاربست ایده های خلاقانه به کاهش اثرات بلایای طبیعی و آسیب های احتمالی کمک نمایند و در این مسیر برگزاری چنین نشست هایی و حضور نخبگان و افراد اثرگذار این حوزه در رسانه ها نقش بسیار مهمی در ترویج این موضوعات جدید خواهد داشت.

چاپ چاپ