تغییر شرایط انتخاب شهرداران پس از ۲۰ سال

تغییر شرایط انتخاب شهرداران پس از ۲۰ سال

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

تغییر شرایط انتخاب شهرداران پس از ۲۰ سال
شهرنوشت: آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار که ۲۰ سال از عمر آن می گذرد در جلسه اخیر هیات وزیران با پیشنهاد وزارت کشور اصلاح و تغییر کرد.
به گزارش شهرنوشت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران در جلسه ۲۵ آذر امسال، به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده ۸۲ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران -مصوب ۱۳۷۵- و اصلاحات بعدی آن، آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار را تصویب کرد.
بنا بر این گزارش، با توجه به تصمیم کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر شهرها مبنی بر تدوین شرایط تصدی سمت شهردار در لایحه اصلاح قانون تشکیلات،‌ وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، موضوع در کمیته تخصصی کمیسیون بررسی شد. با توجه به امکان تأمین نظر کمیسیون در این خصوص در قالب اصلاح آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار و باتوجه در نظر گرفتن ارزیابی و آسیب شناسی انتخاب و انتصاب شهرداران و با شناسایی ابهامات، ‌خلاء ها و برخی مغایرت‌ها متن جایگزین این آیین نامه تهیه شد.
در آیین نامه،‌ سعی شده است تا در حد امکان مشکلات و ایرادات آیین نامه مذکور مرتفع شود و خصوصیات فکری، ‌جسمی، سوابق، تجربیات و سایر الزاماتی که برای انجام وظایف و مسئولیت های سمت شهردار مورد نیاز است، ‌لحاظ شود تا افراد شایسته و توانمند جهت مدیریت شهری انتخاب شوند.
سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور هم در اینباره گفته است: بر اساس آیین نامه جدید کسانی را می‌توان به سمت شهردار انتخاب کرد که دارای شرایطی از جمله تابعیت جمهوری اسلامی ایران، داشتن حداقل ۳۰ سال سن، انجام خدمت وظیفه عمومی یا داشتن معافیت دائم در زمان صلح برای مردان، اعلام اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی و نداشتن محکومیت کیفری موثر باشند.
سخنگوی وزارت کشور گفت: در آیین نامه اجرایی جدید شروط نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان و دخانیات و داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط پیش بینی شده است.
سامانی با بیان اینکه شرایط سوابق اجرایی شهرداران بصورت مبسوط در ۶ بند و ۷ تبصره تشریح شده است، توضیح داد: ۳ سال سابقه مدیریت پایه یا ۵ سال سابقه کارشناسی در شهرداری برای شهرداری‌های شهرهای تا ۱۰ هزار نفر جمعیت، ۵ سال سابقه مدیریت پایه برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر، ۵ سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر، ۷ سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری های شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر، ۹ سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری های شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر جمعیت و ۹ سال سابقه مدیریت ارشد برای شهرداری های شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر جمعیت از شروط تعیین شهرداران است.
سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه ملاک تشخیص جمعیت هر شهر آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن است، اظهار کرد: طبق تبصره ماده ۴ این آیین نامه شهردار نباید هیچ‌گونه بدهی قطعی معوق نسبت به شهرداری که میخواهد تصدی آن را به عهده بگیرد داشته باشد.
به گفته سامانی؛ بر اساس آیین نامه اجرایی جدید، شهرداران باید از تاریخ اشتغال به کار تا زمانی که در این سمت انجام وظیفه می‌کنند در داخل محدوده آن شهر سکونت و اقامت داشته باشند، همچنین نحوه احراز سکونت شهردار و خانواده وی توسط وزارت کشور ابلاغ می‌شود.

چاپ چاپ