تاریخ انتشار: 17 ژانویه 2019 - اخبار شوراها, خواندني هاي برگزيده‌

بررسی لایحه بودجه ۹۸ پس از تصویب برنامه سوم توسعه شهر تهران...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

بررسی لایحه بودجه ۹۸ پس از تصویب برنامه سوم توسعه شهر تهران
شهرنوشت: رئیس شورای اسلامی شهر تهران از بررسی بودجه ۹۸ شهرداری تهران پس از اتمام بررسی لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران و تصویب جزئیات آن در شورا خبر داد.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، محسن هاشمی پیش از یکصد و شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران که به صورت فوق العاده امروز برگزار می شود، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز نیز مانند سه جلسه گذشته ادامه بررسی مواد لایحه برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: در سه جلسه گذشته شورای شهر تهران ۵۶ ماده از لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران در دو فصل نظام مدیریت و خدمات کارآمد در حکمروایی شهری و شهر زیست‌پذیر مورد بررسی قرار گرفت.
رییس شورای شهر تهران ادامه داد: امروز نیز مابقی مواد لایحه برنامه ۵ ساله توسعه سوم شهر تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد که تلاش می‌کنیم در دو نوبت صبح و عصر لایحه را بررسی و تصویب کنیم. اجرای برنامه سوم توسعه شهر تهران از فرودین ۹۸ آغاز و تا سال ۱۴۰۲، به مدت پنج سال ادامه خواهد داشت.
رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: در صورتی که بررسی مواد لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران امروز به پایان برسد این مصوبه را برای تایید به فرمانداری و در نهایت پس از تصویب به شهرداری تهران ابلاغ خواهیم کرد.
هاشمی درباره بررسی لایحه بودجه ۹۸ توضیح داد: در این زمینه با شهرداری صحبت کردیم و پس از اتمام بررسی لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران، بررسی لایحه بودجه ۹۸ در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جزئیات بررسی برنامه سوم توسعه شهر تهران در صد و شانزدهمین جلسه شورای شهر
شهرنوشت: صد و شانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران امروز، چهارشنبه ۲۶ دی ماه به منظور بررسی لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران تشکیل شد.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، صد و شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران که به صورت فوق العاده به منظور بررسی احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران با بررسی ادامه ماده ۵۷ در روز گذشته به صورت نیمه باقی مانده بود، آغاز شد.
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این ماده پیشنهاد داد: در این تبصره انطباق طرح تفصیلی شهر تهران با لایه تراز صوتی شهر در حالی مطرح شده که برآیند پهنه بندی و لایه گذاری در اختیار شورای شهر تهران نیست و باید کمیسیون ماده ۵ در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در این خصوص تصمیم گیری کنند. بنابراین، ادبیات این تبصره باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: این تبصره را می توان با ادبیات دیگری نوشت. به عنوان مثال، ضوابط صوتی در محدوده اماکنی مانند بیمارستان ها لحاظ شود که از ایجاد آلودگی صوتی جلوگیری کند، اما اینکه ما در طرح تفصیلی یک لایه در این خصوص قرار دهیم، چنین چیزی امکان پذیر نیست. بنابراین، تبصره «ث» بند ۱۹ ماده ۵۷ مبنی بر انطباق طرح تفصیلی شهر تهران با لایه تراز صوتی شهر حذف شد.
در ادامه شهربانو امانی با اشاره به عنوان بند ۲۰ پیشنهاد تهیه برنامه عملیاتی ایمنی در حمل و نقل شهر تهران تا پایان سال اول برنامه را داد که به تصویب رسید.
در نهایت نیز کلیات ماده ۵۷ با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.
در ادامه جلسه، ماده ۵۸ مبنی بر اینکه شهرداری موظف است ضمن ممیزی به منظور توسعه انرژی های پاک و تجدیدپذیر با اولویت سیستم های تولید برق و حرارت خورشیدی نسبت به استفاده از روش های مستقیم تامین انرژی در ساختمان های شهرداری و فضاهای عمومی اقدام کند، مورد بررسی قرار گرفت.
در جریان بررسی این ماده، زهرا نژادبهرام پیشنهاد کرد بند ۴ که کاهش دو درصدی سالیانه برق مصرفی ساختمان های شهرداری و تامین ۲۰ درصدی برق مورد نیاز از محل انرژی تجدیدپذیر را مطرح می کرد حذف شود.
زهرا صدراعظم نوری در مخالفت با این پیشنهاد گفت: چون بخشی از بندها حذف شده بند بی معنی به نظر می آید و اعضا درخواست حذف می دهند این در حالی است که در ابتدای این بند آمده که «مطابق با مصوبه دولت».
وی با تاکید بر اینکه این بند در قانون دولت آمده است، تصریح کرد: در برخی از موارد به جای تاکید بر موضوعاتی آن ها را حذف می کنیم. این بند باید با اصلاح بماند.
در نهایت با ۱۰ رای موافق این بند حذف شد و ناهید خداکرمی بند دیگری را پیشنهاد کرد که با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید.
به گزارش شهرنوشت، کلیات ماده ۵۸ با ۱۷ رای موافق تصویب شد.
در ادامه جلسه، ماده ۵۹ بررسی شد. بر اساس این ماده شهرداری موظف است به منظور مدیریت منابع آب خام فضای سبز و خدمات مورد استفاده در کاهش مصرف آب نسبت به تدوین برنامه عملیاتی بهره برداری از آب خام تهران برای مصارف فضای سبز و خدمات شهری و همکاری و هماهنگی شرکت آب منطقه ای و آبفای استان تهران ظرف مدت ۶ ماه از زمان ابلاغ این برنامه اقدام و جهت تصویب به شورا ارسال کند.
شهربانو امانی در ابتدا پیشنهاد حذف کل این ماده را ارائه کرد که با ۱۳ رای مخالف به تصویب نرسید.
در ادامه بررسی محمد جواد حق شناس خواهان حذف بند ۶ در راستای کاهش مصرف آب و ارتقای مصرف شهروندان شد و گفت: در دستور کار قرار دادن کاهش مصرف آب در آموزش شهروندی بسیار مهم است، اما از آن جایی که همین مورد در ذیل ماده ۷۳ آمده است با تکرار مواجه خواهیم شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر افزود: در ماده ۷۳ موضوع آموزش شهروندی در حوزه ایمنی، بحران محیط زیست و استفاده از حمل و نقل عمومی تا پایان سال نخست مطرح شده است.
حق شناس تاکید کرد: بحث آب شاخه اصلی محیط زیست است و اگر خانم نوری موافق باشند این بند حذف شود و در ماده ۷۳ مطرح شود.
این پیشنهاد با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید و در نهایت کلیات ماده با ۱۷ رای موافق تصویب شد.

چاپ چاپ