جنبش ملی تولید محتوای بومی ایرانی اسلامی در عرصه روابط عمومی
تاریخ انتشار: 03 جولای 2014 - اخبار

جنبش ملی تولید محتوای بومی ایرانی اسلامی در عرصه روابط عمومی...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

از استاد دکتر حمید صبری
تدوینگر دایره المعارف روابط عمومی ایران
رشد و توسعه روز افزون جوامع انسانی در عصر فعلی و جهش علمی و شگفت انگیزی که طی دهه گذشته در عرصه های مختلف از جمله در ارتباطات و فناوری های مربوط به اطلاعات . رسانه ها و روابط عمومی ها روی داده سبب پیدایش مفاهیم و مضامینی جدید گردیده است که نقش حیاتی و تعیین کننده در توسعه و پیشرفت جوامع بشری دارند. تحولات شگرف و عظیم در این گستره موجب شد تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات وسیع و گسترده تولید شده میان مردم در اقصی نقاط عالم و چهار گوشه جهان منتشر و جابجا گردد. و این حرکت شتابان و بالنده و جهش روزافزون تحولات شگرفی را در عرصه های علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و …. بوجود آورد به گونه ای که بر سبک زندگی آحاد بشری نیز تاثیرات جانانه ای را گذاشت. امروزه با توجه به نیاز انسانها به محتواهای گوناگون و تعریف شده علمی که مطابقت با فرهنگ و بوم مناطق جغرافیایی مختلف داشته باشد ضروری است . ایجاب می کند تلاش مضاعفی در عرصه تولید محتوای بومی بویژه در ایران سرافراز اسلامی با اکسیر ناب ایرانی و اسلامی که نوعی بهره گیری از فرهنگ بی نظیر این مرز و بوم می باشد ضرورتی انکار ناپذیر می باشد و لذا در سال فرهنگ و اقتصاد و تولید ملی و مدیریت جهادی که از سوی رهبری فرزانه عنوان و یکی از دغده های معظم له مقوله تولید محتوا و بومی سازی است. جنبش ملی تولید محتوای بومی ایرانی اسلامی در عرصه روابط عمومی ایران مقتدر و اسلامی جهت حضور و قرار گرفتن در قله رفیع افق ۱۴۰۴ و تحقق چشم انداز پیشرفت و توسعه ایران. به همه اندیشوران و صاحب نظران و دانشمندان علم و هنر و صنعت روابط عمومی پیشنهادی می نمایم و خود حقیر که از آغازگران این جنبش ملی و راه علمی هستم و چندین محتوا و تعریف جدید که شاید اولینی بار در جهان اتفاق می افتد برای فتح این معبر علمی و پژوهشی تقدیم علاقمندان می نمایم . مسلما توفیق در این نهضت و جنبش ملی تولید محتوا بر اساس بوم و فرهنگ ایرانی اسلامی تلاش و حرکت و مدیریت جهادی دانشمندان و صاحب نظران حوزه روابط عمومی را می طلبد آنچه در تولید محتوا بیشتر اهمیت دارد مقوله بومی سازی است یک فرایند است که طی آن یک محصول برای کار در یک محیط خاص آماده می شود لذا به نظر می رسد بومی سازی محصول الزاما به این معنا نیست که یک محصول خارجی را طوری تغییر دهیم که بشود از آن در داخل کشور استفاده کرد. از طرفی بومی سازی صرفا تغییر نوشته های یک محصول نیست که با ترجمه آن برنامه بومی شده باشد. در واقع بومی سازی یک پروسه زمان برو پیچیده است و به طرز شگفت آوری با جهانی سازی مرتبط است بنابراین بومی سازی یعنی شکل گیری در یک بستر فرهنگی و تاریخی و تجربی جامعه ای خاص است به گونه ای که نتیجه این فرآیند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. جان کلان بومی سازی به معنی تغییر اساسی دریک روند فعالیت و هموارسازی آن فعالیت با اهداف و الزامات محلی و منطقه ای نیز می باشد خوشبختانه بسیاری از صاحب نظران از پزرچمداران پر تلاش این جبهه اند و در چند سال اخیر کار های شایسته ای را انجام داده اند.
که جای تقدیر از همه آن عزیزان و اساتید بزرگوار است با این مقدمه تعاریف جدید و بیان تولید محتوای کار و انجام شده در حوزه روابط عمومی توسط اینجانب اشاره خواهم کرد به موارد زیر :
۱ـ مهندسی روابط عمومی
۲ـ سواد روابط عمومی
۳ـ بومی سازی روابط عمومی
۴ـ نهایتا در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای دام عزه از پروژه ملی و بزرگ دایره المعارف روابط عمومی ایران را که در سال فرهنگ شاهد تدوین و نشر آن در کشور عزیزمان خواهیم شد به عزیزان علاقمند تقدیم خواهم کرد . تا چه قبول افتد و چه در نظر آید. و این موارد را تقدیم می کنم به شهدای گرانقدر عرصه روابط عمومی ایران که خون پاکشان را جهت آبیاری درخت انقلاب اسلامی نثار حضرت دوست کردند.
۱ ـ مهندسی روابط عمومی ایران
دهه چهارم انقلاب اسلامی دهه مهندسی مجدد در تمامی عرصه های سیاسی اجتماعی ـ اقتصادی و فرهنگی و ارتباطی و فناوری های و در یک کلام مهندسی مجدد علمی و معرفتی و بویژه در حوزه ارتباطات و روابط عمومی اصل مهندسی روابط عمومی از ضرورت هاست.
مهندسی روابط عمومی عبارتست از طراحی ، نوسازی و بازسازی اساسی و باز تعریف سیستم روابط عمومی کشور بگونه ای که نقطه مطلوب و هدف نهایی در همه اجزا و ابعاد آن لحاظ شده و نمایان گردد. ما وقتی از مهندسی روابط عمومی سخن به میان می آوریم واژ ه هایی چون کارکرد ساختار ، اهداف ، نیازها به ذهن ما متبادر می شود و غرض ما بدنبال تامین نیازی از نیازهای جامعه ایم. و بالطبع از دل اهداف کارکردها بیرون می آیند و متناسب با کارکردها ساختارها درست می شوند لذا در بحث مهندسی روابط عمومی می بایست هم کارکردها را مشخص کنیم و هم ساختارهای متناسب با آن ها را شکل دهیم و تعریف نماییم.برای مهندسی روابط عمومی نقطه عزیمت ها مشخص است و قرارگاه هایی هم داریم اما نخست می طلبد که ما نقطه آرمانی و مبانی آن را شناسایی می کنیم وضعیت فعلی روابط عمومی یعنی نیم قرن گذشته هم کامل مشخص است و با توجه به امکانات و محدودیت های موجود در روابط عمومی مطلوب که هدف ماست را تعیین نماییم.اولین وا های که در مقوله مهندسی روابط عمومی محور است و مورد توجه قرار باید بگیرد واژه سیستم است سیستم را می توان یک کل تشکیل شده از یک دسته سیستم عوامل و اجرا که زیر سیستم هستند و براساس یک طراحی طبیعی و یا ایجاد شده ( مصنوعی ) هم از لحاظ ساختاری و هم از نظر کارکردی برای دستیابی به هدف های کل سیستم با هم وابسته و در مراوده دائم هستند در نظر گرفت در حقیقت سیستم مجموعه ای از اجزاء به هم وابسته است که آن اجزا در راه رسیدن به هدف معینی با هم هماهنگ شده اند و به شکل یک مجموعه یکپارچه دارای ویژگی و توانایی هایی هستند که از جمع ویژگی ها و توانایی های انفرادی اجزای آن متفاوت است.بنابراین هرگاه که موضوع مهندسی روابط عمومی مطرح می شود جایگاه اجزای سیستم تعامل آنها با یکدیگر و در جهت هدف حرکت دادن آنها موضوعیت دارد.
برای اینکه همه اعضاء و سپاهیان قرارگاه اصلی روابط عمومی و مجموعه های مربوط به آنان به اعتبار کارکردهایشان در جهت روابط عمومی مطلوب سمت و سو بگیرد در بادی امر می بایست نقشه مهندسی روابط عمومی در کشورمان ترسیم شود تهیه این نقشه بعهده کیست و کدام نهاد و سازمان متولی ترسیم این نقشه می تواند باشد که بالطبع صاحب نظران موسسات ، انجمن ها ، و سازمانهای وابسته به صفت روابط عمومی در خط مقدم ترسیم هستند و برای ترسیم نقشه مهندسی روابط عمومی شکل گیری اتاق فکر که در آن همه سازمان ها ، موسسات و انجمن ها و دانشمندان و عالمان این حوزه گردهم آیند و خروجی آن همین نقشه راه باشد. وقتی نقشه مهندسی آماده شد مسلما با نگاهی فنی و تخصصی به آن می توان متوجه شد :
۱ـ چه کارهایی باید انجام شود

۲ـ چه کسانی باید این کارها را انجام دهند.

۳ـ چگونه باید آن کارها انجام شود.

بنابراین اول کارکردها را مشخص می کنیم و اینکه چه کارهایی با چه اولویتی و توسط چه ساختارهایی باید انجام پذیرد.
در مهندسی روابط عمومی می بایست اضافات آلودگی ها را از چهره روابط عمومی پالایش کنیم و با نوآوری ، بالندگی به آن توجه نماییم اینجا ضروری می دانم چند عامل را که می تواند در توانمندی و توانایی و موفقیت ما تاثیر گذار باشد عرض کنیم از جمله :
۱ـ مقوله خودباوری که مسلما با شناخت داشته ها توانمندی ها و توانایی ها یمان و مطالعه گذشته و بررسی هویت تاریخی خودمان بیشتر می شود
۲ـ مقوله عشق و باید بدانیم که جامعه انسانی بدون عشق نه میدانی می شود و نه حرکتی می کند نه ادامه می یابد چرا که اگر عشق را از این مهندسی کنار بگذاریم از انسانیت چیزی باقی نمی ماند
۳ـ آرمان ، انسان ، جامعه بدون آرمان نه مفهومی دارد و نه حرکتی شکل می گیرد و نه انگیزه ای بوجود می آید جامعه انسان بدون یک جامعه و انسان سرگشته و مرده است.
آنچه اهمیت دارد در بحث مهندسی روابط عمومی بحث بومی سازی است.بومی سازی روابط عمومی را در کشورمان یک ضرورت یک نیاز می دانم و می بایست بومی سازی ما بر اساس نیازهای محلی ، قومی ، فرهنگی و اجتماعی و متناسب با اعتقادات و باورهای دینی مان باشد تعریف الگوهای روابط عمومی ایرانی اسلامی (بومی ) در مهندسی روابط عمومی یک اصل است روابط عمومی ها در این شرایط می توانند پویاتر ، اثرگذارتر باشند بنابراین ما اصل بومی سازی را در مهندسی روابط عمومی یک اصل انکار ناپذیر می دانیم و می توانیم در دو گرایش تئوری پردازی و عمل حرکت خود را به سوی مطلوب و هدف ادامه دهیم.
لذا می طلبد صاحب نظران ، اساتید ، کارشناسان و همه علاقمندان دارای فکر ، تجربه و علم در حوزه روابط عمومی ایران اسلامی برای بومی سازی وارد عرصه تلاش شوند و سعی کنند مفاهیم جدید و منطبق با بوم و فرهنگ و اعتقادات ایرانی و اسلامی مان تولید و یا باز تعریف نمایند آنچه در بومی سازی و ترسیم نقشه مهندسی روابط عمومی کشورمان به نظر حقیر مهم است لحاظ نمودن ابعاد مختلف کرامت عالیه انسانی است و فلسفه اصلی روابط عمومی ها خدمت به انسانیت است و فرآیندی مدیریتی است و وظیفه اش دمیدن روح امید روح نشاط و سرزندگی به انسانهاست و این اندیشه و حرکت ما را می تواند به سوی روابط عمومی بومی ایرانی اسلامی که نهایتا یک روابط عمومی آرمانی است و زمینه ساز آمادگی انسانها برای ظهور و فرج موعود عدالت گستر جهانی است.
انشاالله
۲ ـ سواد روابط عمومی
سواد روابط عمومی نوعی درک متکی به مهارت های رسانه ای، فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی است که بر پایه آن می توان در هزاره دانایی که ارتباط با مخاطبان تعاملی است به رسالت ذاتی خود بهتر عمل نموده و برآیند آن توانمندی، هوشمندی و یکپارچگی است.
همه اندیشمندان و عالمان فرزانه بر این اصل متفّق القولند که جوامع توسع یافته و پیشرفته دارای شهروندانی بوده و هستند که می دانند، می فهمند و می خواهند و مسلماً هر مجموعه انسانی که به سواد توجه داشته و الویت قائل شود به سوی رفاه توسعه و ارتقاء کیفیت زندگی گام خواهد برداشت.
برای همین است شاهدیم که چشم انداز مطلوب کشورهای پیشرفته سواد شهروندان بوده است اما آنچه مهم است این است که مفهوم سواد نیز به مرور زمان سیر خود را طی کرده است و امروز شاهد مفهوم چند سوادی در جامعه هستیم. چرا که همراه تغییر و تحولات و پیشرفت ها آن هم با سرعت سرسام آور مقوله سواد نیز مدام در حال تغییر و پویایی است و با …… مفهوم کیفیت و استانداردهای سواد نیز در حال تکامل می باشد.
در حال حاضر ما با چند نوع سواد در جهان مواجهیم.
۱ـ سواد عمومی
۲ـ سواد فرهنگی
۳ـ سواد فناوری
۴ـ سواد اطلاعاتی
۵ـ سواد رسانه ای
۶ـ سواد سیاسی
۷ـ سواد اقتصادی
و…
امروزه کارشناسان و کارگزاران و دانش پژوهان عرصه روابط عمومی می بایست مسلح به جمیع سوادهای رایج روز شوند چرا که سواد روابط عمومی مستجمع جمیع سوادهایی است که در عصر حاضر وجود دارد.
بنابراین وقتی از سواد سخن می گوئیم یعنی هر آنچه که یک ایرانی برای سرافرازی ام القراء اسلام باید بداند. در واقع مجموعه ای از دانش، اطلاعات و توانمندی ها را که می بایست یک فرد برای بقا و رشد در عصر حاضر بداند این اطلاعات در حوزه های مختلفی چون ادبیات ـ تاریخ ـ علم و فناوری ـ زبان های مختلف فرهنگ ها رسانه ها و سیاست و غیره دارند در واقع چندین سواد مختلف را دردل خود جای داده است کشور ما امروز برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ نیازمند این است که آحاد مردم برای تداوم رشد خود به سواد و آگاهی های بالا برسند. هم اکنون بیش از ۳۰ نوع مفهوم سواد مورد نیاز کشف شده و استانداردهای آنها تدوین شده است و حتی نظام های آموزش در حال گنجاندن آنها در دروس تحصیلی است. روابط عمومی های ما می طلبد عزم خود را جزم نمایند تا سطح سواد و آگاهی های مرتبط و مورد نیاز خود را در کوتاه ترین زمان ممکن افزایش دهند. امروز بی سواد کسی است که سواد فناوری ندارد. سواد اطلاعاتی ندارد ـ سواد رسانه ای ندارد ـ سواد فرهنگی ندارد و ……….
اما سواد عمومی عبارتست از خواندن، نوشتن
سواد فناوری: عبارتست از توانایی به رمز در آوردن و رمز گشایی پیام های فناورانه است.
توانایی فهم و درک و استفاده از کلمات و معنای آن ها
می توان گفت مفهوم عمده برای حرکت بسوی جامعه ای دانش بنیان عبارتست از سواد فناوری و سواد اطلاعاتی و سواد رسانه ای.
سواد فناوری عبارتست از درک و فهم فناوری و ویژگی های آن ـ فرآیند توسعه و بکارگیری و ارزیابی پیامدها و تاثیرات آن است.
و سواد اطلاعاتی نیز عبارتست از توانایی و فهم اطلاعات و جستجو و یافتن آنها. تجزیه و تحلیل اطلاعات ـ بکارگیری فناوری های اطلاعات و شبکه های کامپیوتری.
و سواد رسانه ای عبارتست از هنر و مهارت و توانایی دسترسی تحلیل ـ ارزیابی و پردازش فعالیت های اطلاعاتی و به تعبیری دیگر سواد رسانه ای تحقیق ـ تحلیل ـ آموزش و آگاهی از تاثیرات رسانه ها بر دور افراد و جوامع بشری بر این اساس سواد رسانه ای به دنبال آن است که پیامهای رسانه ها را ارزیابی و مفید و مثبت بودن راز پیامهای منفی و بی محتوای تشخیص دهد.
با این تعارف عناصر سازنده سواد در عصر حاضر بشرح زیر می باشد.
الف ـ سواد عمومی
ب ـ سواد فناوری ( سواد علمی ـ سواد فنی ـ سواد فناوری اطلاعات)
ت ـ سواد اطلاعاتی (سواد دیجیتال ـ سواد فناوری اطلاعات ـ سواد شبکه ای ـ سواد کامیوتری ـ سواد اینترنتی)
پ ـ سواد رسانه ای
ث ـ سواد فرهنگی (سواد سیاسی ـ اقتصادی ـ کار آفرینی ـ اجتماعی ت محیط کار ـ سواد هنری ـ سواد خانوادگی و …..)
بنابراین روابط عمومی‌ ها به عنوان پرچمداران پیشرفت جامعه و پیش تازان عرصه های مختلف در کشور می بایست خود را آماده برای تحقق افق چشم انداز از سویی برای درود به جامعه دانایی و حضور پر رنگ در جامعه جهانی و اطلاعاتی نمایند. سواد روابط عمومی نوعی درک متکی به مهارت های رسانه ای، فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی است که بر پایه آن می توان در هزاره دانایی که ارتباط با مخاطبان تعاملی است به رسالت ذاتی خود بهتر عمل نموده و برآیند آن توانمندی، هوشمندی و یکپارچگی است.
روابط عمومی ها الگوی علمی و سواد جامعه هستند نیازمند فراگیری سواد روابط عمومی که همانا اعم است از سواد عمومی و فناوری و رسانه ای و اطلاعاتی و فرهنگی می باشد تا بتوان از این طریق به روابط عمومی آرمانی نائل آمد و هم در رشد و توسعه کشور سهیم شد. به طور کلی سواد روابط عمومی مجموعه ای از مهارت هاست که با بهره گیری از سواد فرهنگی، سواد رسانه ای، سواد فناوری، سواد اطلاعاتی و سواد ارتباطاتی زمینه را برای ورود به جامعه اطلاعاتی و هزاره دانایی فراهم می سازد.
۳ ـ بومی سازی و تولید محتوی در روابط عمومی
از آنجا که نفس بومی سازی در روابط عمومی ایران و تولید محتوای بر مبنای فرهنگ ایرانی اسلامی مان یکی از دغدغه هایم بوده و هست برای اینکه این پیشنهاد را دادم اولین قدم را نیز در این جهت از شهر تبریز دیار اولین ها برداشته باشم مطالبی را جهت بسترسازی این امر ارائه می دهم. شکی نیست که خاستگاه اولیه برخی از علوم و فنون و کشورهای غربی است و ما در طول تاریخ بسیاری از مواقع تر جهان تولیدات آنان در عرصه های گوناگون علمی بوده ایم. احساس می کنم کشور سرافراز ایران ما از چنان توانایی هایی بالقوه و بالفعل برای تولید علم برخوردار است و دانشمندان و تولیدکنندگان عرصه های علمی ما این قدرت را در دو دهۀ اخیر در بسیاری از رشته ها و تخصص ها به منصه ظهور رساندند چرا که امروز فرزانگان ـ دانش پژوهان جوان ما پرچمدار جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم و اندیشه اند و پیشرفت های مختلف کشور ما مؤید بیان ماست. در این رهگذر دانش و هنر روابط عمومی با بیش از ۵ دهه سابقه در ایران زمین آنهم بدست فرزندی از دیار آذربایجان و تبریز علم و ادب پرور که هم او پدر روابط عمومی ایران لقب گرفت مرحوم استاد آقا سید حمید نقطی بدستش بذر این نهال نوپا در کشورافشانده شده و امروز پس از گذشت نیم قرن بنظر میرسد فرزندان دلاور ایران اسلامی دور هم جمع شوند و در قالب اطاق فکر برای بومی سازی روابط عمومی ایران تدبیری بیاندیشند.
الف ـ تشکیل اطاق فکر روابط عمومی
البته نظریه فکر مدل جدیدی در گفتمان فکر سازی بشر است در این مدل بجای دانشگاهها ـ اطاقهای فکر جایگزین می شود و مطابق آن کارگاه های فکر پژوهی و فکرسازی به وجود می آید.
اطاق فکر مرکزی برای شناسایی و تجمع فکرسازان و فکر پژوهان است در این مرکز فکرورزی روشمند برای مفهوم سازی و مفهوم ستانی صورت می گیرد.
در اتاق فکر سه مفهوم از مفاهیم کلیدی است.
۱ـ مفهوم کارگاه فکرسازی در کنار کارگاه دانشی
۲ـ مفهوم فکرپژوهی بجای دانش پژوهی
۳ـ مفهوم مسئله سازی در کنار موارد مسلط دانش
افرادی که در حوزه روابط عمومی استادند. صاحب نظرند، دارای مطالعات می باشند و قدرت مفهوم سازی در عرصه روابط عمومی را دارنددر این اتاق گرد هم می آیند و برای بومی سازی روابط عمومی و تولید محتوا بریا روابط عمومی ایران شروع به اندیشه سازی و مفهوم سازی می نمایند.
ب ـ بومی سازی علم روابط عمومی
بومی شدن علم و دانش و هنر روابط عمومی به معنای پذیرش برخی ملزومات است و بومی سازی علم روابط عمومی بدین معناست که ما بتوانیم آن را مطبوع سازیم یعنی آن را به کالبد فکر و اندیشه ببریم و با طبع خودمان محک بزنیم و اندیشه های القا شده را از خودمان دور نماییم و با ایده هایی که خودمان می سازیم به راهکارها و ایده های جدید بپردازیم و اینجاست که اولین کلید بومی سازی که همانا مطبوع نمودن و کاربری کردن آن زده می شود بومی کردن نوعی بسترسازی و نوعی نگاهی داخلی است و دارای اصولی است. برای بومی سازی علم و مهارت روابط عمومی در کشورمان باید مراحل زیر را انجام دهیم.
۱ـ توانمندی های خودمان را در عرصه روابط عمومی شناسایی و بررسی نماییم.
۲ـ شناسایی و مذاکره با افراد صاحب نظر در خصوص توانمندی های شناسایی شده
۳ـ بررسی کارشناسی جهت چگونگی بکارگیری از توانمندی های مناطق
۴ـ ارزیابی نتایج کارایی ها و بررسی پیامدهای بکارگیری این توانمندی ها
۵ـ برآورد تاثیرات منفی و مثبت جنبه اجرایی در همان منطقه
۶ـ برای بومی شدن علم روابط عمومی از آخرین دوران بهره گیری کرده و از مغزهای خلاق و متفکر استفاده نماییم
۷ـ جایگزینی تفکر ارزش ایرانی اسلامی بجای تفکر ترجمه ای برای بومی سازی روابط عمومی در کشورمان می بایست تیم هایی تشکیل شود. در شهرستان ها و مراکز استان ها لازم است جهت بومی کردن و بومی سازی روابط عمومی به دو مقوله جامع نگری در پژوهش ها و نخبه پروری توجه گردد. نهایتاً برای بومی سازی این رشته لازم است در جامعه ایرانیمان زیربناهای آن شناسایی شده و در توسعه و تقویت آن زیر بناها تلاش شود.
ضرورت دارد در بومی سازی و تولید محتوای بومی از عدم محدودیت ـ آزادی ـ مبانی اعتقادی و معرفتی فرهنگ ایرانی و بهره گیری از نخبگان عرصه روابط عمومی اتفاق بیافتد وی می طلبد در اولین قدم نقطه هدف مشخص گردد و در قدم اول به تعاریف و مبانی روابط عمومی اقدام شود. و آنگاه به مطلوب خواهیم رسید که بومی سازان و تولیدکنندگان محتواهای مبتنی بر بوم و فرهنگ ما بسیجی گونه در جبهۀ معرفتی بومی سازی روابط عمومی قدم بگذارند و همه حرکت ها برای رضای حق باشد و سرافرازی جمهوری اسلامی ایران و سربلندی ایران سرافراز مسلمان پس پیش بسوی تشکیل اطاقهای فکر برای بومی سازی روابط عمومی ایران و تولید محتواهای غنی در سراسر کشور ایران . در پایان بنده از تمامی موسسه ها و انجمن های تخصصی روابط عمومی در سراسر کشور بویژه پایتخت برای تحقق این امر خیردعوت می نمایم.

۴ ـ تدوین دایره المعارف روابط عمومی ایران
دایره المعارف روابط عمومی ایران ابزاری است که می تواند به درک مجموعه ای از کارشناسان و صاحب نظران و علاقمندان روابط عمومی و ارتباطات بعنوان صاحب نظر در بهبود تصویر این صفت و هنر و حرفه و علم وارد عمل شده کمک کند. هدف از تدوین این اثر بی نظیر در کشور و منطقه آسیا امکان ایجاد برخوردی صادقانه و در عین حال طرفدارانه در قبال روابط عمومی ایران زمین است.
هدف دیگر از تدوین دایره المعارف روابط عمومی ایران دادن دیدگاه منسجم روشن و متقاعد کننده نسبت به ماهیت روابط عمومی ایران اسلامی و رسالت آن و نیز چالشهای موجود در این عرصه است که این حرفه می بایست بعنوان پیشتازان سازمانها و پرچمداران ایجاد تفاهم و همکاری و نیروهای بالقوه و بالفعل موسسات و شرکت ها و ادارات در جامعه با آنها روبرو شود.
این مجموعه پژوهشی در عرصه روابط عمومی در بادی امر طرحی بسیار دشوار و دست نایافتنی بنظر می رسید لکن لطف خدا و تشویق اساتید معظم و علاقمندان به اعتلای این حرفه و دانش چنان راه و مسیر دشوار را برایم هموار و آسان نمود که تحقق این امر برایم عملی شد خدای مهربان را شاکرم و از استادان فرزانه ام از جمله پروفسور حسام الدین بیان ـ پروفسور حسن بشیر ـ دکتر مهدی باقریان ـ استاد جواد قاسمی ـ پروفسور علی اکبر جلالی و استاد سید شهاب الدین سید محسنی و استاد هوشمند سفیدی و ….. همۀ بزرگوارانی که یاری گر و مشوقم شدند تقدیر و تشکر می نمایم.
بنابراین ما در این عرصه دست به اقدامی خاص و بی نظیر زدیم و صرف نظر از همه موانع ومشکلات ونارسایی ها به مطالب و منابع ارزشمند دست یافتیم . برای دسترسی به موضوعات و اسناد و منابع حق تعالی کمکمان کرد و به منابع غنی و بی پایان مولفان و مصنفان و پژوهشگران روابط عمومی دست یافتیم و با سرافرازی موفق شدیم مداخل ـ عناوین و موضوعات بی شماری را در حوزۀ روابط عمومی ایران شناسایی و فیش برداری نمائیم و توانستیم وجود این علم و دانش و هنر و نقش آفرینان آن را در اقصی نقاط ایران سرافراز و اسلامی تجمیع نموده به همه علاقه مندان روابط عمومی در کشور عزیز و در خارج مرزهای بین المللی در اختیار مشتاقان روابط عمومی ایران قرار دهیم انشاا… اینجانب بعنوان تدوینگر دایره المعارف روابط عمومی ایران دست تمامی دوستداران اعتلای روابط عمومی کشور ا می فشارم و در انتظار پیشنهادات و نقدهای سازنده صاحب نظران و علاقمندان هستم. گفتنی است که دایره المعارف روابط عمومی ایران با ۶۰۰ عنوان مدخل با ۱۰۰۰ قطعه عکس گرافیکی در ۱۰۰۰ صفحه و قطع رحلی در تبریز منتشر خواهد شد.

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.