۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور درگیر موضوع آلودگی هوا است
تاریخ انتشار: 29 ژانویه 2019 - اخبار شهرداری ها, اختصاصی

۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور درگیر موضوع آلودگی هوا است

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور درگیر موضوع آلودگی هوا است
شهرنوشت: شهردار تهران گفت: در شهرهای بزرگ کشور غلظت آلاینده ها به مراتب بیشتر از حد استاندار است و ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در این شهرها درگیر موضوع آلودگی هوا هستند. این امر نشان دهنده لزوم تغییر شیوه زندگی است.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، پیروز حناچی در «همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا» با بیان اینکه بسیار خوشحالم این همایش چندین سال است به طور مستمر برگزار می شود، گفت: در نظرسنجی عمومی از مردم تهران مشخص شد، آلودگی هوا و ترافیک رتبه اول دغدغه شهروندان را به خود اختصاص داده اند. در این راستا، مقام معظم رهبری بر حل این مشکل تاکید کردند و رئیس جمهور هم دستیابی شهروندان به هوای مطلوب را جز حقوق آن ها دانستند که این امر این نشان از اهمیت موضوع دارد.
وی با بیان اینکه خسارات ناشی از آلودگی ۲٫۸ میلیارد دلار تخمین زده می شود، عنوان کرد: این رقم خسارت های مستقیم ناشی از آلودگی است و هزینه های غیرمستقیم بسیار بیشتر از این رقم است.
حناچی با اشاره به اینکه طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی سالانه ۷ میلیون نفر در جهان به خاطر آلودگی جان خود را از دست می دهند، گفت: در شهرهای بزرگ کشور غلظت آلاینده ها به مراتب بیشتر از حد استاندار است و ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در این شهرها درگیر موضوع آلودگی هوا هستند. این امر نشان دهنده لزوم تغییر شیوه زندگی است.
شهردار تهران با یادآوری این نکته که طبق گزارش های سالیانه نهادهای بین المللی زیست محیطی، تهران و جاکارتا هفتمین شهرهای آلوده جهان هستند، تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد آلودگی هوای تهران بیشتر ناشی از تمرکز زیادی است که در این منطقه ایجاد شده است. ۲۰ درصد از جمعیت، ۴۰ درصد اقتصاد و ۸۰ درصد نخبگان در این محدوده زندگی می کنند که حدود ۱٫۲ درصد مساحت کشور است.
حناچی ادامه داد: مدیران در طول سالیان گذشته تلاش های زیادی برای حل مشکل آلودگی کردند، اما آمارها نشان می دهد این تلاش ها تاثیر چندانی نداشته است. البته در کنار این آمارهای منفی آمار مثبت هم وجود دارد، به طور مثال آلودگی هوای شهر تهران در سال ۹۷ در مقایسه با سال قبل بهتر است. ما در سال ۹۷، ۱۸ روز پاک، ۲۳۹ روز سالم و ۵۹ روز ناسالم داشتیم.
شهردار تهران با اشاره به دلایل بهبود کیفیت هوا گفت: شرایط اقلیمی، کنترل جدی معاینات فنی و شیوه جدید اعمال طرح ترافیک در این مورد حائز اهمیت بوده است.
حناچی تصریح کرد: آلودگی هوای تهران اولین بار در سال ۱۳۴۶ مطرح شد و تقی ابتکار گزارش هایی درباره وضعیت هوا منتشر کرد. پس از انقلاب هم در سال ۷۹ طرح جامع مقابله با آلودگی هوا ارائه شد و در سال های بعد هم برنامه های دیگری نوشته شد، در سال ۹۶ قانون هوای پاک تصویب و به نهادهای مرتبط ابلاغ شد. در کنار این فعالیت ها شهرداری تهران هم تلاش های زیادی برای مشکل آلوگی کرده است؛ توسعه حمل و نقل عمومی یکی از این تلاش ها است. اگرچه آمارها می گویند این تلاش ها نتیجه چندانی نداشته و به عنوان مثال حجم خودروهای شحصی کاهش نیافته است.
حناچی در ادامه با تاکید بر لزوم تغییر روش زندگی برای حل معضل آلودگی هوا گفت: در تهران به صورت میانگین سالانه ۶۰ هزار نفر فوت می کنند که هزار و ۲۰۰ نفر در سوانح جان خود را از دست می دهند و ۴۰۰ نفر به دلیل عدم رعایت ایمنی فوت می کنند. همچنین، ۳٫۹ درصد ایرانی ها دیابت، ۵۰ درصد کلسترول و ۳۰ درصد تری گلیسیرید دارند.
وی افزود: آمارها نشان می دهد در سال ۹۶، هزار و ۴۰۰ نفر سکته کرده و جان خود را از دست دادند. طبق برآوردهای پزشکان ۴ هزار و ۵۷۳ نفر به دلیل استنشاق ذرات معلق جان خود را از دست داده اند. اگرچه که به دلیل اعمال سیاست های کنترلی در کیفیت سوخت خودروها میزان ذرات معلق کاهش یافته، همچنان در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.
حناچی گفت: ۱۹ درصد تهرانی ها چاق هستند و ۵۵ درصد فعالت بدنی زیادی ندارد و همه این ها نشان می دهد که باید در روش زندگی خودمان تغییر ایجاد کنیم و جز این هیچ راه کوتاه مدتی برای حل مشکل آلوگی در کلانشهر تهران وجود ندارد.
وی در پایان تصریح کرد: اقداماتی مانند توسعه حمل و نقل عمومی و یا بالا بردن کیفیت خودروهای فعال در شهر به صورت میان مدت و بلندمدت می تواند مشکل آلوگی را رفع کند. ما راهی جز تغییر در شیوه زندگی نداریم و برنامه هایی مانند «کمپین سه شنبه های بدون خودرو» نمادی برای تشویق مردم به تغییر شیوه زندگی است. در این راستا، از دانشجویان و نخبگان انتظار دارم در این راه ما را یاری کنند.

حناچی در حاشیه «همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا»:
بخش خصوصی انگیزه ای برای مشارکت در توسعه حمل و نقل عمومی ندارد
شهرنوشت: شهردار تهران با بیان اینکه اجرای مستمر طرح زوج و فرد تاثیر زیادی در کاهش آلودگی ندارد، از ترخیص ۸۵ درصد از ۷۰ واگن خریداری شده مترو خبر داد.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، پیروز حناچی در حاشیه «همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا» با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مشکل آلودگی شهر تهران قدمتی طولانی دارد که به دهه‌های قبل بازمی‌گردد، گفت: برخلاف همه تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته این مشکل برطرف نشده و اصلی ترین عامل آن هم تمرکزی است که در شهر تهران ایجاد شده است.
شهردار تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد از فعالیت های اقتصادی در شهر تهران متمرکز است، ادامه داد: ۳۸ درصد از تولید ناخالص ملی در این شهر به دست می‌آید و ۸۰ درصد جمعیت نخبه کشور در این منطقه زندگی می کنند.
وی گفت: البته امسال نسبت به سال های قبل از نظر آلودگی شرایط بهتری داشتیم و همکاران من در شهرداری دلیل آن را اجرای سخت گیرانه تر معاینه فنی و اعمال شیوه جدید طرح ترافیک می دانند. علاوه بر این شرایط اقلیمی هم در آن بی تاثیر نبوده است.
حناچی درباره محدوده زوج و فرد تصریح کرد: تمام مطالعات در مجموعه های مختلف مانند پلیس راهور و شهرداری تهران نشان می دهد که اجرای مستمر طرح زوج و فرد تاثیر زیادی در کاهش آلودگی ندارد. البته اجرای طرح های ضربتی مانند اعمال محدودیت طرح زوج و فرد از درب منازل که در بعضی روزها اجرا شد در کنترل آلودگی موثر بوده است، اما اجرای این طرح به صورت مستمر اثر چندانی ندارد.
حناچی تاکید کرد: اینکه چه کار باید بکینم یا چه طرح جایگزینی برای آن داریم در کمیته فنی در حال بررسی است و تا زمانی که این بررسی ها به نتیجه نرسد نمی توانیم اظهار نظر کنیم.
شهردار تهران درباره قانونی بودن دریافت عوارض از خودروها برای ورود به محدوده طرح زوج و فرد نیز توضیح داد: هر لایحه‌ای را که شورای شهر تصویب کند قانونی و لازم‌الاجرا است و درباره اخذ عوارض برای پلا‌ک‌های مخالف در محدوده زوج و فرد این کار براساس مصوبه انجام می‌شود.
وی همچنین با اشاره به استفاده از بخش خصوصی برای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: در کشورهای دیگر بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی فعال است، اما در کشور ما به دلیل رقم بالای یارانه ای که سیستم حمل و نقل می گیرد، بخش خصوصی انگیزه ای برای فعالیت در این بخش ندارد.
حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره میزان تاثیر کنفرانس هایی مانند همایش امروز پرسیده بود، اظهار کرد: به طور قطع این همایش‌ها در بررسی و حل مشکل بی نتیجه نیست، اما در برخی مواقع تصمیم هایی که در یک موضوع در بخش های مختلف گرفته می‌شود هم راستا و هم جهت نیست و گاهی متضاد است. این عامل سبب بی اثر ماندن تلاش ها می شود.
شهردار تهران ادامه داد: یکی از این موارد همین است که با وجود تمامی تلاش ها آمار نشان می دهد استفاده مردم از خودروی شخصی کاهش نیافته و برعکس میزان استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی رو به کاهش است. من معتقدم این رخدادها به دلیل خنثی شدن برخی فعالیت ها به دلیل سیاست‌های متضاد است. البته قبول دارم که صنعت حمل و نقل عمومی ما مشکلات زیادی دارد، به طور مثال ۳ هزار اتوبوس کم داریم.
حناچی در پایان گفت: این خبر خوب را هم اعلام کنم که ۸۵ درصد از ۷۰ واگن مترو از گمرک ترخیص شده است و از اوایل سال آینده در خطوط مترو استفاده خواهد شد.

چاپ چاپ