تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - خواندني هاي برگزيده‌

توضیح به تهرانی‌ها درباره بحث طرح زوج و فرد

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

۳۸ هزار و ۹۹۱ کلاس درس کمتر از پنج دانش‌آموز دارند چراغ های این مدارس فقط برای یک دانش آموز روشن می شود
کشیده شدن بحث‌های کارشناسی و سیاستگذاری به عرصه عمومی برکات زیادی دارد، اما آفاتی هم دارد؛ از جمله اینکه برداشت نادقیق از مطالب یا نقل نادرست نظرات، گاهی موجب سوء‌تفاهم یا خلط‌ مبحث می‌شود. این روزها خبرهای متعدد و متناقضی درباره محدوده زوج و فرد در تهران منتشر می‌شود. بد نیست مشخص کنیم که بحث بر سر چیست و اختلاف‌نظرها ناشی از چیست.
علی پیرحسین‌لو
مشاور معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران
هم‌اکنون دو بحث درباره زوج و فرد را باید از هم جدا کرد. یکی درباره سال ۹۷ و دومی درباره سال آینده. درباره سال‌جاری، طبق ظاهر قانون، ۱- کسانی که در روز مخالف پلاک وارد محدوده زوج و فرد شوند، باید عوارض طرح ترافیک را پرداخت کنند و ۲- اگر پرداخت نکرده باشند، غیر از اینکه جریمه می‌شوند، عوارض را هم بدهکارند. روی قسمت ۱ اختلاف نظری نیست، اما درباره قسمت ۲ بین شهرداری و اکثریت اعضای شورای شهر با برخی دیگر اختلاف نظر وجود دارد. منتقدان شهرداری و شورا معتقدند متخلفان زوج و فرد را فقط باید جریمه کرد، اما شهردار معتقد است طبق مصوبه صریح شورا، جریمه شدن متخلفان به معنای بخشودگی عوارض آنها نیست. البته فرمانداری هم به این مصوبه شورا اعتراض داشت و آن را رد کرد، اما نهایتاً مصوبه به شورای حل اختلاف رفت و تأیید شد. پس الان لازم‌الاجراست، مگر آنکه در دیوان عدالت اداری رد شود؛ که چنین بحثی هم مطرح نبوده است. اما بحث دومی درباره زوج و فرد وجود دارد که ربط مستقیمی به بحث اول ندارد. بحث دوم، این است که طرح زوج و فرد به همین شکل موجود باقی بماند یا تغییر کند. این موضوع الان در مرحله تصمیم‌گیری است و هنوز تصویب نشده است. شهرداری، پلیس و دولت تقریباً به اجماع رسیده‌اند که طرح زوج و فرد به شکل فعلی، دیگر کارآیی ندارد و ادامه آن فایده‌ای به حال ترافیک و آلودگی هوا نخواهد داشت. اما درباره اینکه چه چیزی جایگزین آن شود که به حل مشکل ترافیک و از آن مهمتر آلودگی هوا کمک کند، بحث‌های زیادی انجام شده و نهایتاً به دو پیشنهاد رسیده است: الف) پیشنهادی که نامش را بگذاریم «طرح دو روز در هفته». به این معنا که به جای تقسیم‌بندی خودروها و روزها به زوج و فرد، کل هفته و خودروها (برحسب رقم سمت راست پلاک) به سه دسته تقسیم شوند و هرکدام از این سه دسته، دو روز در هفته مجاز باشند. مثلاً اگر پلاک خودرویی به رقم ۶ ختم شود، در روزهای یکشنبه و چهارشنبه مجاز است وارد محدوده دوم (زوج و فرد سابق) شود. طبعاً اگر در بقیه روزهای هفته بخواهد ورود مجاز به محدوده داشته باشد، باید کل پول طرح ترافیک یک روز را بدهد. ب) پیشنهاد دوم که نامش را می‌گذاریم «سهمیه شناور سالانه» می‌گوید به جای اینکه ما تصمیم بگیریم مردم در چه روزی مجاز به تردد باشند، بگذاریم خودشان انتخاب کنند؛ اما هر خودرو در کل سال ۵۰ روز مجاز به ورود به محدوده دوم باشد و برای بیش از آن، در هر روز نصف پول طرح ترافیک را بپردازد. این دو پیشنهاد با آنکه تفاوت‌هایی دارند، در یک چیز مشترکند: اینکه باید ورود به محدوده را محدود کرد و استفاده از خودروی شخصی را کاهش داد. البته بر پیگیری یک موضوع دیگر هم باید پافشاری کرد: همان‌طور که شهرداری پیشنهاد داده و شورا هم تصویب کرده، بعد از این هر پولی که بابت طرح ترافیک از مردم گرفته می‌شود، فقط و فقط باید خرج حمل و نقل عمومی و پاک شود. یعنی اگر شهروندان تلاش می‌کنند کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند، شهرداری هم تعهد کند عوارضی را که با این هدف به خودروها می‌بندد، خرج هزینه‌های جاری نکند و فقط با آن اتوبوس بخرد، واگن مترو اضافه کند یا خرج کاهش آلودگی هوا و گسترش حمل و نقل پاک کند.

چاپ چاپ