- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

نگاه شهرداری تهران به حوزه محیط زیست تخصصی است

نگاه شهرداری تهران به حوزه محیط زیست تخصصی است استاندار تهران در آیین کاشت نهال در بوستان «سرخه‌حصار»:تعداد مشاهده: ۳۳
۱۳۹۷/۱۲/۱۸
print
نگاه شهرداری تهران به حوزه محیط زیست تخصصی است
شهرنوشت: استاندار تهران در آیین کاشت ١۵٠٠٠ اصله نهال در بوستان سرخه‌حصار، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مختلف حوزه محیط‌زیست تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، انوشیروان محسنی بندپی صبح امروز به همراه چند تن از اعضای شورای‌شهر، مدیران و معاونان شهرداری تهران و سمن‌های فعال در حوزه محیط‌زیست، برای شرکت در آیین کاشت ۱۵ هزار اصله درخت به بوستان جنگلی سرخه‌حصار رفت.
وی در ابتدای سخنانش در این مراسم هم‌افزایی در موضوع درخت‌کاری را ضروری خواند و گفت: درخت‌کاری یکی از مظاهر و نمادهای زیبای خلقت هستی است، چرا که هم می‌توان از فواید آن بهره‌مند شد و هم آرامش‌آور است.
استاندار تهران افزود: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های روزمره ما ضایعاتی دارد که وارد طبیعت می‌شود؛ وسایل حمل‌ونقل، خوراک، پوشاک و بسیاری از مشاغل که ضایعات تولید می‌کنند. باید بهای این آلاینده‌هایی را که به‌طور روزانه وارد طبیعت می‌کنیم، بپردازیم. باید برای محیط زندگی‌مان کاری کنیم و درخت‌کاری یکی از مفیدترین این کارهاست.
محسنی بندپی رفتار درخت‌ها را دقیقاً برعکس انسان‌ها دانست و تصریح کرد: درخت CO2 را می‌گیرد و اکسیژن پس می‌دهد؛ ریشه‌اش می‌تواند ما را از احداث سدها بی‌نیاز کند؛ میزان آلایندگی آب‌های زیرزمینی کم تر از آب‌های سطحی است و این پدیده ارتباط مستقیم با درختان دارد؛ درختان می‌توانند از فرسایش جلوگیری کنند؛ در آموزه‌های دینی‌ ما نیز درختان جایگاه مهمی دارند.
وی با اشاره به این‌که ایران کشور نیمه‌خشکی است، عنوان کرد: درست است که امسال بارش خوبی داشتیم، اما میانگین باران سالیانه‌ ما زیاد نیست؛ ٢۵٠ میلیمتر متوسط بارندگی سالیانه ما است و این در حالی است که در جهان ٣ برابر ما می‌بارد. از طرف دیگر میانگین تبخیر در کشورمان ٢ هزار و ۷۰۰ میلیمتر است که ٣ برابر میانگین جهانی (٨٠٠ میلیمتر) است. بارش هم به مراتب کم تر است، درحالی‌که تبخیرمان به مراتب بیشتر است و تمام این ها اصلا نشانه خوبی نیست.
استاندار تهران گفت: یکی از چالش‌های اساسی در استان تهران مسایل زیست‌محیطی است. چه باید کنیم؟ امروز انواع بیماری‌های نوپدید با آلودگی هوا، خاک و آب مرتبط هستند. ما باید تهران را با توجه به آسیب‌پذیر بودنش حفاظت و صیانت کنیم.
بندپی اضافه کرد: در میان اعضای شورای‌شهر و شهردار تهران یک نگاه تخصصی زیست‌محیطی ایجاد شده است، از طرف دیگر در سازمان منابع طبیعی نیز تلاش‌های خوبی صورت می‌پذیرد، اما علاوه بر همه این‌ها به یک هم‌افزایی بزرگ نیاز داریم. نباید این فرهنگ هم‌افزایی را که در مردم ایجاد شده است، رها کنیم.
وی بیشترین فعالان حوزه محیط‌زیست را زنان دانست و گفت: به‌هیچ‌وجه نباید از ظرفیت فوق‌العاده زنان در این حوزه غافل شویم و باید نگاه اجتماعی را در ظرفیت‌های محیط‌زیستی قدر بدانیم. به‌عنوان مثال نباید الصاق شناسنامه روی درختان را شوخی بگیریم چرا که ایده بسیار خوبی است؛ هم مسئولین متوجه اند که مورد نظارت قرار می‌گیرند و هم شهروندان با تمام وجود نقش پیدا می‌کنند.
استاندار تهران در پایان خاطرنشان کرد: از تمام سمن‌های مرتبط درخواست می‌کنم تا بیشتر حضور داشته باشند. از همه می‌خواهم تا ما را به حال خودمان رها نکنید. باید همه با هم کمک کنیم تا این مسیر را با نگاه تخصصی و به بهترین شکل ادامه دهیم.
گفتنی است؛ حاضران در این مراسم ضمن کاشت چند نهال، از کتاب مدیریت و بهره‌برداری از بوستان جنگلی سرخه‌حصار نیز رونمایی کردند.