- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

مروری کوتاه بر نخستین جشنواره حلوا مسقطی لاری

محبوبه وحیدیان – بهار ۹۸ – این جا لار است. شهر آب انبارها؛ که از دیرباز مورد توجه بازرگانان و تجار ایرانی و خارجی بوده است. شهری کهن بر فراز آب های نیلگون خلیج همیشه فارس که روزگاری قلمرو آن از بوشهر، هرمزگان، قسمتی از جنوب فارس و حتی بحرین گسترده بوده است.
از بادگیرهایی که روزگاری زینت بخش خانه های خشتی نیاکانمان بود تا دالان های منحصر به فرد خانه های قدیمی که پناهی بود برای سرمای زمستان و گرمای تابستان. این شهر در طول تاریخ چند بار به خود لرزیده و همه هستی خود را از دست داده اما باز هم استوارتر از قبل به زندگی خود ادامه داده است.
لارستان که از سابقه تمدن و فرهنگ دیرینه ای برخوردار است و بی شک، در عصر حاضر نامش بیشتر از هر چیزی با حلوای مسقطی اش گره خورده است.
نخستین جشنواره حلوا مسقطی لاری با محوریت فرهنگ بومی محلی، اقدام بسیار بجا و شایسته ای بود که به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر لار و همکاری صنف قنادان به مدت سه شب در لار برگزار شد.
در طول این سه شب مسئولان زیادی آمدند؛ از شهردار و معاونینش گرفته تا شورای اسلامی شهر لار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و معاونین، بخشدار مرکزی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت و برخی روسای ادارات.‌ آنها در طول این سه شب زحمات چند ماهه عوامل دست اندرکار را دیدند و تحسین کردند این اقدام بزرگ را.
مردم نیز مثل همیشه آمدند و سنگ تمام گذاشتند. از همشهریان لاری و لارستانی گرفته تا مهمانان عزیز نوروزی. از جای جای کشور؛ و این بهترین فرصتی بود که شهر لار می توانست در راستای حمایت از صنعت گردشگری و شناساندن هر چه بیشتر حلوای مسقطی اقدام نماید. صنف قنادان نیز انصافاً خوش درخشیدند و در غرفه های مورد نظر به عرضه محصولات خود به بهترین شکل ممکن پرداختند. مسقطی هایی که هر شب توسط استادان مجرب پخته می شد و کام هر مسافری را شیرین می کرد و غرفه هایی که صنایع دستی و غذایی منطقه لارستان را در معرض دید عموم قرار می داد و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کرد.
برگزاری جشنواره های بومی محلی اگر چه ماهیت فرهنگی و آیینی دارند، اما عامل مهم در توسعه اقتصاد و اشتغال نیز هستند و شهر لار به واسطه وجود بافت ها و بناهای تاریخی بسیار ارزشمند و همچنین قرار گرفتن در شاهراه حیاتی به سمت خلیج فارس ظرفیت بی نظیری در جذب گردشگر داشته که در صورت همدلی و همراهی شهروندان و مسئولین، می تواند به مقصدی جذاب و پرطرفدار برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.
اهتمام به همدلی و نوع دوستی، شناساندن بهتر و بیشترحلوا مسقطی لاری، کارآفرینی، جذب گردشگر و از همه مهم تر استاندارد سازی و ثبت ملی آن از نکات قابل توجه این جشنواره بود که امیدواریم در آینده ای نه چندان دور محقق گردد.
خاستگاه اصلی حلوا مسقطی در یک صد سال اخیر لارستان کهن بوده، اما شوربختاته شهرهای اطراف در حال تولید حلوا مسقطی هایی هستند که گاهی مواقع به نام لار به بازار عرضه می گردد که مسقطی اصیل تولید شده در لار، تحت الشعاع این تولیدات خارج از اصول قرار می گیرد. ای کاش با همدلی و همراهی می توانستیم در آینده ای نزدیک حلوا مسقطی لاری را به مرحله استانداردسازی و ثبت ملی برسانیم که اگر این امر مهم به مرحله عمل برسد می توان با رایزنی و مشارکت به عنوان تحفه شیرین شهر لار به شهرها و کشورهای مختلف صادر کرد و چه بهتر می شد که اگر در پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه لار نیز از آن استفاده می شد.
چقدر پسندیده بود که اگر هر خانواده لاری، سفره مهمانی و بساط چای خود را با حلوای شیرین شهرش، شیرین تر نماید تا هم سوغات شیرین شهرش را به رخ مهمانان کشیده و هم نوعی تبادل فرهنگی صورت گرفته باشد.
ما ایرانیان برای نخستین بار هر جا که می رویم مردمش برایت آرزوی خیر دارند و شادکامی، این را از سوغات جای جای ایران می توان فهمید؛ چرا که با ورودت به آن شهر، با شیرینی و سوغاتی شان به استقبال می آیند و در بازگشت توشه ای از بهترین سوغات همان شهر را در کوله بارت می نهند و بی شک حلوا مسقطی لاری می تواند کام هر مسافری را شیرین تر نماید و زمانی می توان گفت که در گردشگری شاهد پیشرفت هستیم که اثرات اقتصادی آن را در جامعه نیز مشاهده کنیم.
امیدواریم که با تلاش مسئولین و همت مضاعف صنف قنادان آرزوی دیرینه شهرمان که همانا ثبت ملی حلوا مسقطی است به زودی محقق