مشارکت در بهبود کیفیت شاخص های محیط زیستی
پیروز حناچی شهردار تهران:

مشارکت در بهبود کیفیت شاخص های محیط زیستی

تاریخ انتشار: 09 ژوئن 2019 - اخبار شهرداری ها, اختصاصی
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

مشارکت در بهبود کیفیت شاخص های محیط زیستی
جهان کنونی ما کم ‌و بیش در تمامی نقاط و نواحی آن از مشکلات فراوان محیط‌زیستی رنج می‌برد. البته این مشکلات در همه‌جا یکسان نبوده و اصولاً ماهیت آن هم در نقاط مختلف متفاوت است. لذا، توجه به اقدامات ملی و فراملی امری ضروری و لازم است.
امروزه پیشرفت های صنعتی و ماشینی شدن زندگی، افزایش جمعیت شهرها و نیاز به مسکن منجر به کاهش فضای سبز و آلودگی محیط زیست به ویژه آلودگی هوا شده است.
تاثیرات مخرب آلودگی محیط زیست بر همه ساکنین کره زمین یکسان بوده و مربوط به کشور و منطقه ای خاص نیست، این بدان معنی است که ما در یک دهکده جهانی زندگی می کنیم و بحران های محیط زیستی هر چند در همه نقاط جهان یکسان نیست اما همگان از آن متاثرند و در آینده میزان این تاثیر بیشتر خواهد شد.
مصرف سوخت فسیلی در منازل، خودروها و فعالیت غیر استاندارد واحدهای صنعتی و مصرف بی رویه انرژی در واحد های مسکونی، اداری و تجاری، طیف وسیعی از آلاینده ها را تولید و منتشر می کنند که سلامت انسان را تهدید کرده و اثرات زیانباری بر محیط زیست می گذارد.
لذا برای بهبود این وضعیت و عاری شدن هوا از منابع آلاینده که بر سلامت همه جانداران تاثیر گذار است اقداماتی از قبیل بهینه سازی مصرف انرژی، تغییر الگوهای سفر، معاینه فنی خودروها، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه محورهای پیاده روی و دوچرخه سواری، تغییر تفکر و روش زندگی، توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، گسترش خدمات الکترونیکی جهت کاهش تردد، کنترل آلاینده هایی چون دود حاصل از کارخانه ها، از رده خارج کردن ماشین های فرسوده و غیر ایمن باید با هماهنگی سایر نهادها و با عزمی راسخ جهت حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی اجرا شود.
در این راستا، مدیریت شهری با توجه به اهمیت ارتقای زیست پذیری و بهبود شاخص های محیط زیستی شهر، توسعه حمل و نقل عمومی را با اولویت پیاده محوری و دوچرخه محوری در دستور کار خود قرار داده که این امر بدون مشارکت آحاد جامعه و عرق ملی و همبستگی همه دستگاههای ذی ربط میسر نخواهد شد و البته در این زمینه نه تنها فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای همراهی و مشارکت شهروندان از اولویت قرار دارد، بلکه باید نسبت به فرهنگسازی و آموزش مستمر برای همه رده های سنی به ویژه کودکان و نوجوان جهت حساس شدن جامعه در زمینه اهمیت دادن به مسایل محیط زیستی اقدام شود تا با توجه به احساس مسئولیت اجتماعی و اهمیت بهبود کیفیت و ارتقای سطح زندگی، در اداره محیط زندگی خود، فرزندان و نسل های آینده سهیم بوده و نقش مؤثر و فعال داشته باشند.
بدون تردید مشارکت لازمه توسعه شهری است. مشارکت علاوه بر بوجود آوردن آثار مثبت در جامعه و روحیه همکاری جمعی، رشد استعداد‌ها و خلاقیت‌ها، احساس مسئولیت‌پذیری و متعهد بودن را افزایش می‌دهد.
البته همه موارد فوق متضمن یک مدیریت یکپارچه است که بتواند همه فرایند ها، اقدامات و فعالیت ها را در چارچوب مشخص با کارایی بالا جهت کمترین آسیب به محیط زیست هدایت نماید.
هفته محیط زیست (۱۵ الی ۲۲ خرداد ماه) با شعار “با هم برای مقابله با آلودگی هوا” فرصت مناسب و تمرینی هر چند کوچک جهت همراهی، تعامل و یکی شدن در راستای رسیدن به شهری زیست پذیر با تمامی شاخص های محیط زیستی آن است.

چاپ چاپ