بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در حوزه تحقیق و پژوهش
تاریخ انتشار: 14 دسامبر 2019 - اخبار, اخبار شهرداری ها, اخبار شوراها, اختصاصی

بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در حوزه تحقیق و پژوهش...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در حوزه تحقیق و پژوهش
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بودجه تحقیقات در شهرداری تهران ۲۰۰ میلیارد تومان است و یک دهم آن به مرکز مطالعات اختصاص دارد که معادل ۲۰ میلیارد تومان است
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای سخنان خود در یازدهمین جشنواره «پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری» که صبح امروز در برج میلاد برگزار شد، گفت: یک نوع از تحقیقات بنیادی، تجربی و نظری است که به دنبال کشف حقایق و واقعیت ها، شناخت پدیده ها و افزودن مرزهای دانش است. معمولا دانشگاه ها این تحقیقات را انجام می دهند، البته در شهرداری تهران چنین پژوهش هایی نداریم که می توانیم از این دست تحقیقات نیز داشته باشیم.
وی ادامه داد: تحقیق نوع دوم تحقیقات کاربردی است که بیشتر برای حل مساله و مشکل متمرکز است و بر بستر تحقیقات بنیادی قرار دارد. این نوع از تحقیقات برای رفع نیازهای بشر، بهبود وضعیت، حل مشکلات، بهبود ابزارها و رسیدن به توسعه، رفاه، آسایش و ارتقای سطح زندگی بشر است و ما عمدتا این نوع تحقیقات را در شهرداری تهران داریم .
رییس شورای شهر تهران ادامه داد: تحقیقات بنیادین هزینه بر و وقت گیر است، اما نوع دوم تحقیقات معمولاً درآمدزاست و به همین دلیل جذابیت دارد و زودتر هم به نتیجه می رسد. تعداد زیادی از مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی هم به این موارد می پردازند.
وی با بیان اینکه بودجه تحقیقات در شهرداری تهران ۲۰۰ میلیارد تومان است و یک دهم آن به مرکز مطالعات اختصاص دارد که معادل ۲۰ میلیارد تومان است، اضافه کرد: در شهرداری تهران به صورت پراکنده تحقیقات زیادی انجام می شود که جا دارد این تحقیقات با هم افزایی در یک راستا قرار بگیرند.
هاشمی با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات شهرداری تهران گفت: این مرکز عمری طولانی دارد و سابقه تاسیس آن به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برمی گردد. تاکنون جشنواره های زیادی به همت این مرکز برگزار شده که این جشنواره یکی از آن ها است. نکته قابل توجه این است که آمار تحقیقات و طرح های ارائه شده در این رویداد بسیار خوب است. البته لازم است تحقیق و پژوهش جدیدی انجام دهیم و آسیب شناسی کنیم که چرا این حجم از تحقیقات تا به حال اثربخشی لازم را در سطح مدیریت شهری نداشته اند.
وی تصریح کرد: در همایش هوشمند سازی هم این موضوع را مطرح کردم که نباید صرفا ژست هوشمندسازی بگیریم بلکه باید کارهایمان عمق داشته باشد، همین مساله در مورد تحقیق هم باید صورت بگیرد. ما نباید تحقیق را برای تحقیق انجام دهیم بلکه باید از نتایج آن استفاده کنیم. مدیریت شهری هم اکنون ۶۵ هزار پرسنل دارد که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از آن ها دارای مدرک دکتری هستند، ۹ هزار نفر کارشناسی ارشد و ۲۰ هزار نفر دارای مدرک کارشناسی هستند. با این حال این که چرا از این تحقیقات در مدیریت شهری استفاده نمی شود باید آسیب شناسی شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حوزه موضوعات و معضلات مدیریت شهری از جمله آلودگی هوا، ترافیک، آسیب های اجتماعی، ارتقای تاب آوری شهری، بافت های فرسوده و … تحقیقات بسیاری شده است، اما از این پژوهش ها در مدیریت شهری و در مرحله تصمیم گیری استفاده نمی شود.
هاشمی در پایان تصریح کرد: نتیجه این همایش باید این باشد که ما را وادار کند در مدیریت شهری تصمیمی بزرگ بگیریم مبنی بر اینکه هر تصمیمی پشتوانه مطالعاتی داشته باشد و قبل از اینکه تصمیم بگیریم از مطالب پژوهشی استفاده کنیم.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران:
اولین همایش تجربه شفافیت دی ماه برگزار می شود/تشویق دستگاه ها و ارگان های عمومی به ارتقای شفافیت
شهرنوشت: رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برگزاری همایش تجربه شفافیت، برای نخستین بار گفت: هدف اصلی برگزاری همایش تجربه شفافیت ایجاد پیوند در مجموعه‌هایی است که در راستای ایجاد و ارتقای شفافیت تلاش می‌کنند.
بهاره آروین در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنوشت با اشاره به برگزاری همایش تجربه شفافیت اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش به اشتراک گذاشتن تجربه سازمان‌ها و نهادهای مختلف در تحقق شفافیت و چالش‌هایی‌ است که با آن روبه‌رو هستند.
وی با تاکید بر به اشتراک گذاشتن راهکارهایی که هر نهاد و سازمان برای تحقق شفافیت به کارگرفته است، عنوان کرد: این راهکارها می‌تواند مورد استفاده سایر سازمان‌ها قرار گیرد. در حال حاضر در سطح دولت و نهادها و ارگان‌هایی که خارج از حیطه قوه مجریه فعالیت می‌کنند و همچنین در حوزه شوراها و شهرداری‌های کشور اقدامات مختلفی در حوزه شفافیت صورت گرفته است.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تا امروز لزوما بین سازمان‌هایی که نسبت به ارتقا شفافیت تلاش می‌کنند، پیوندی صورت نگرفته است، گفت: هدف اصلی برگزاری همایش تجربه شفافیت ایجاد این پیوند در مجموعه‌هایی است که در راستای ایجاد و ارتقای شفافیت تلاش می‌کنند.
وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا این همایش به یک رویداد سالیانه در حوزه شفافیت تبدیل شود، تا تمام دغدغه‌مندان در حوزه شفافیت گرد هم جمع شوند و تجریبات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا از این طریق بتوانند راهبردهای مناسبی را در راستای پیشبرد شفافیت در زیر مجموعه‌های خود ایجاد کنند.
آروین با بیان اینکه این همایش در ترویج گفتمان شفافیت و نفوذ این موضوع در افکار عمومی موثر خواهد بود، تصریح کرد: همچنین با ایجاد یک رویداد سالانه در سطح کشور، راستی‌آزمایی در خصوص اقدامات شفافیت‌بخش انجام می‌شود و از بروز نمایشی تحت عنوان شفافیت جلوگیری به عمل خواهد آمد و مشخص می‌شود که افکار عمومی و سمن‌های فعال در حوزه شفافیت سالانه این موضوع را رصد می‌کنند و اقداماتی را که با شاخص‌ها و الزامات شفافیت هم‌سو نباشد، مورد نقد قرار می‌دهند.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به تشکیل گروه ذی‌نفعان در این زمینه گفت: این ذی‌نفعان اقدامات مرتبط با این حوزه را رصد و تحقق الزامات این حوزه را مطالبه‌گری می‌کنند.
وی با بیان اینکه این همایش امسال برای اولین بار برگزار می‌شود، افزود: شهرداری تهران از همه سازمان‌ها و ارگان‌ها در سطح کشور، اعم از شهرداری‌ها و شوراها، سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌‌های قوه مجریه و همچنین نهادها و سازمان‌های خارج از قوه مجریه مانند بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و همه نهادهایی که گام‌هایی را برداشته‌اند یا برنامه‌هایی برای تحقق شفافیت دارند، دعوت می‌کند تا اقدامات خود را در قالب همایش، نمایشگاه و پنل‌های پیش‌بینی شده ارائه کنند.
آروین تاکید کرد: اجرای این همایش تمامی ارگان‌ها و نهادهای عمومی را به ارتقا شفافیت تشویق می‌کند، شاید برخی از شهرداری‌های کوچک این اقدامات را انجام داده‌اند اما به دلیل عدم اطلاع رسانی کافی آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند. برگزاری یک رویداد سالیانه که موجب گردهم‌آیی سازمان‌ها می‌شود باعث خواهد شد ارگان‌ها تلاش کنند تا سالانه با دست پر در این همایش شرکت کنند.
به گزارش شهرنوشت، همایش تجربه شفافیت ۲۳ دی ماه امسال برگزار می شود.

چاپ چاپ