نقشه راه حقوقی و فرصت های اقتصادی برای پروژه مرکز همایش های بین المللی تهیه شود
وزیر راه و شهرسازی:

نقشه راه حقوقی و فرصت های اقتصادی برای پروژه مرکز همایش های بین المللی تهیه شود...

تاریخ انتشار: 21 دسامبر 2019 - اخبار شهرداری ها, اختصاصی, از سراسر ايران
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

لزوم حفظ جایگاه پیشتازی اصفهان در کشور
وزیر راه و شهرسازی به بین المللی بودن پروژه مرکز همایش های بین المللی اصفهان اشاره کرد و گفت: این طرح به نقشه راه حقوقی و فرصت های اقتصادی نیاز دارد تا به کارگیری سرمایه ها و بهره برداری از این طرح در دستور کار قرار گیرد و کمک به آن از سوی همه عملیاتی شود.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که برای بازدید از پروژه های عمرانی اصفهان همچون مرکز همایش های بین المللی اصفهان به این شهر سفر کرده بود، بعد از بازدید از گذر آقا نوراله نجفی در جمع مسئولان شهری اصفهان، استاندار و تاج الدین، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای گذر آقا نوراله نجفی کمیته ای تخصصی برای بررسی جزئیات طرح تشکیل شده است، اظهار کرد: در بازدید از این طرح به دنبال بررسی وضعیت آن براساس طرح تفصیلی و طبق خواست مردمی بودیم.
وی ادامه داد: تصمیم گیری در مورد این گذر مطابق با مصلحت مردم و میراث فرهنگی خواهد بود و روند کنونی پروژه هم حاکی از این موضوع است. البته اقداماتی در آینده در این زمینه انجام می شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این طرح سال های سال مورد بحث بوده و با توجه به مطالبی که در رسانه ها در این خصوص منتشر شده و نیز شکایاتی که به وزارت راه و شهرسازی رسید، معاون شهرسازی از این گذر بازدید داشته است و مسائل مورد نیاز بررسی می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرو بودن اصفهان در بسیاری از زمینه ها اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اصفهان با ایجاد زیرساخت های فرهنگی و عمرانی می تواند پیشرو باشد، گفت: به طور مثال طرح مرکز همایش های بین المللی اصفهان یک پروژه بین المللی است.
اسلامی به این پروژه به عنوان یک نیاز ملی اشاره کرد و افزود: در صورت احداث این سالن باید همایش های بزرگ در آن برگزار شود. همچنین این مکان می تواند به یک مرکز تجاری و بین المللی تبدیل شود از همین رو باید برای حل مشکلات این طرح پیگیری های لازم انجام شود.
وی بر ایجاد نقشه راه حقوقی و فرصت های اقتصادی برای پروژه مرکز همایش های بین المللی اصفهان تاکید و اظهار کرد: به کارگیری سرمایه ها و بهره برداری از این طرح باید در دستور کار قرار گیرد و کمک به آن از سوی همه عملیاتی شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اصفهان شهری سودرسان برای دیگر شهرهای کشور بوده و هست، تصریح کرد: با پیشرو بودن در زمینه های صنعتی و فرهنگی و ایجاد شغل اصفهان می تواند برای کشور نفع خلق کند.
وی ادامه داد: راه اندازی قطار سریع السیر و ساخت فرودگاه در اصفهان به عنوان زیرساخت برای اصفهان ضروری است.
اسلامی با بیان اینکه طرح های عمرانی اصفهان باید به کیفیت زندگی مردم بیفزاید، ادامه داد: بسیاری از طرح های گذشته شهر اصفهان به احیای میراث این شهر کمک کرده است که از آن جمله می توان به پیاده راه کردن میدان نقش جهان و چهارباغ عباسی اشاره کرد.
وی از دیگر طرح های این شهر را که کمک کننده کاهش ترافیک خواهد بود را مترو و رینگ حفاظتی عنوان کرد و افزود: اصفهان این زمینه را دارد که با استعدادهای دانش بنیان، فرهنگی و گردشگری بتواند شکوفایی اقتصادی و توسعه بین المللی را برای شهر رقم بزند.
وزیر راه و شهرسازی به توان دانش بنیان اصفهان برای رونق گردشگری و تجاری اشاره کرد و گفت: باید همواره طرح هایی در اصفهان اجرایی شود که جایگاه پیشتازی اصفهان حفظ شود.
مرکز همایش های بین المللی اصفهان یک منطقه دیپلماتیک می شود
در ادامه این جلسه، قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان با اشاره به اینکه پروژه مرکز همایش های بین المللی اصفهان تا حدود دو سال پیش تعطیل شده بود و در این دوره با پرداخت دیون و اختصاص اعتبار به آن مجددا از سر گرفته شد، اظهار کرد: دولت متعهد به پرداخت یکصد میلیارد تومان در سال ۹۱ برای این طرح بود که تنها ۲۰ میلیارد تومان از این اعتبار پرداخت شد.
وی هزینه های انجام شده برای این طرح را طی دو سال اخیر ۳۸۴ میلیارد تومان عنوان کرد و با بیان اینکه روزانه ۳۰۰ نفر در این طرح مشغول فعالیت هستند، افزود: تاکنون سالن این مرکز ۸۰ درصد پیشرفت داشته است اما نگرانی ما برای نحوه بهره برداری از این طرح است و برای استفاده بهتر از این امکان باید زیرساختی همچون فرودگاه هم فراهم شود.
شهردار اصفهان از تعهد شهردار منطقه شش اصفهان برای تکمیل این طرح خبر داد و گفت: این طرح نمی تواند نیمه تمام باقی بماند زیرا یکی از سرمایه های شهر است و نباید آن را رها کرد. هرچند در این زمینه دغدغه مالی داریم که آن هم برطرف می شود.
وی افزود: امیدوارم با اراده ای که در وزیر راه و شهرسازی می بینیم، رینگ حفاظتی اصفهان هم تکمیل شود.
نوروزی از افتتاح سالن مرکز همایش های بین المللی شهر اصفهان در سال آینده خبر داد و گفت: در زمینه بهره برداری از این سالن ها به کمک وزارت خانه نیاز داریم. همچنین برخی تجهیزات مانند سیستم صوت این سالن ها پیش از ساخت آن خریداری شده که اکنون پاسخگو نیست.
وی بیان کرد: در طرح مرکز همایش های بین المللی شهر اصفهان برای کشورهایی که کنسولگری ندارند، ساختمانی پیش بینی شده است، استقرار شرکت های بازرگانی از دیگر طرح های ما برای این پروژه است چراکه این مجموعه را یک منطقه دیپلماتیک می دانیم.
لزوم کمک وزارت راه به بهره برداری و نگهداری از مرکز همایش های بین المللی
در ادامه، عباس رضایی، استاندار اصفهان هم از طرح های زیرساختی شهرداری اصفهان ابراز خرسندی کرد و افزود: سفر وزیر به اصفهان برای باز کردن گره ها صورت گرفته که در این زمینه اگر کمک های ایشان نبود پروژه ای همچون مترو به خوبی پیش نمی رفت.
وی ادامه داد: تنها راه پیشی گرفتن اصفهان از سایر شهرهایی که در برخی زمینه ها از اصفهان جلوتر هستند، همدلی همه اصفهانی ها با انواع سلایق است. این کار می تواند به جبران عقب افتادگی ها کمک کند.
استاندار اصفهان عملکرد نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اما متاسفانه حاکمیت جو اصفهان ستیزی در برخی وزارت خانه ها سبب شده تا برخی مشکلات حل نشود.
وی ادامه داد: برای بهره برداری و نگهداری از مرکز همایش های بین المللی اصفهان دغدغه هایی داریم که انتظار داریم با مساعدت وزارت راه و شهرسازی این مسئله هم برطرف شود.
ناهید تاج الدین یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این جلسه، اظهار کرد: مرکز همایش های بین المللی اصفهان و رینگ چهارم از اولویت های وزیر راه و شهرسازی است و امیدواریم با رصد مشکلات اصفهان از سوی ایشان تصمیمات خوبی برای حل آنها هم اتخاذ شود چراکه ایشان همواره در مورد اصفهان نگرانی و دغدغه دارند.
هزینه ماهانه ۲۰ میلیارد تومانی مرکز همایش های بین المللی
ایرج مظفر، معاون عمران شهری شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه مرکز همایش های بین المللی شهر اصفهان سال ۹۰ با تصویب هیئت دولت قرار شد برای برگزاری نشست سران اجلاس کشورهای غیرمتعهد ساخته شود، اظهار کرد: قرار بود سالن این مرکز تا سال ۹۱ به پایان برسد اما با تغییر سیاست های دولت و حذف کمک های مالی اجرای این طرح بر عهده شهرداری گذاشته شد.
وی ادامه داد: از سال ۹۰ تا ۹۳ هم تکمیل این طرح ادامه داشت اما طی سال های ۹۴ تا ۹۷ بودجه زیادی که برای این طرح نیاز بود تامین نشده و طرح با کندی پیش رفت. در سال ۹۷ با دستور شهرداری اصفهان سرعت این پروژه بهبود پیدا کرد و در سال ۹۸ پیشرفت این طرح ۱۶ برابر سال ۹۷ شد.
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان مساحت این طرح را ۷۱ هکتار و در جنوب شرقی شهر اصفهان ذکر کرد و افزود: این طرح به لحاظ موقعیت شهری در کمر بندی شرقی غربی حلقه حفاظتی قرار دارد.
وی میزان قراردادهای در دست اقدام این پروژه را ۲۸۰ میلیارد تومان و قراردادهای تکمیل شده را ۲۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با صرف هزینه ۶۷۰ میلیارد تومانی برای این پروژه پیش بینی ما این است تا سال ۹۹ شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.
مظفر هزینه مورد نیاز ماهانه این طرح برای بهره برداری در زمان تعیین شده را ۲۰ میلیارد تومان دانست و با تاکید بر اینکه این طرح جنبه های بین المللی دارد خواستار کمک ملی در این زمینه شد و افزود: این طرح یکی از پروژه هایی است که با بالاترین استانداردها و متد روز ساخته می شود تا کیفیت مطلوب را داشته باشد.

چاپ چاپ