تاریخ انتشار: 23 ژانویه 2020 - خواندني هاي برگزيده‌

پیش بینی ۱۵ طرح گردشگری در ۱۵ منطقه شهر اصفهان در قالب برنامه ” اصفهان ۲۰۲۰ “...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

پیش بینی ۱۵ طرح گردشگری در ۱۵ منطقه شهر اصفهان در قالب برنامه ” اصفهان ۲۰۲۰ ”
طرح های نمونه گردشگری در بودجه سال ۹۹

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: پروژه های طرح اصفهان ۲۰۲۰ در قالب طرح های محرک توسعه در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان مدنظر قرار گرفته است.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، احمد حسینی نیا با اشاره به پروژه‌ های محرک توسعه مناطق ۱۵ گانه در قالب طرح اصفهان ۲۰۲۰، اظهار کرد: بر اساس طرحی که شورای شهر و ریاست کمیسیون گردشگری و حقوقی شورا به شهرداری اصفهان ارائه کرده است و با توجه به تاکیدات شهردار اصفهان در خصوص طرح های گردشگری ذیل برنامه اصفهان ۲۰۲۰ که بر موضوع گردشگری تاکید دارد، پروژه های طرح اصفهان ۲۰۲۰ در قالب طرح های محرک توسعه در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان مدنظر قرار گرفته است.
طرح های نمونه گردشگری در بودجه سال ۹۹
وی با بیان اینکه اصفهان شهری برخوردار از غنای فرهنگی بالا است، تصریح کرد: مولفه هایی که در مکتب اصفهان دنبال می شود در کمتر شهری با این شیوه معماری و شهرسازی وجود دارد بنابراین تاکید بر این است که محورهای گردشگری در مناطق ۱۵ گانه و ناژوان با همفکری، همراهی و مشورت با مدیران و معاونان مورد بررسی قرار گیرد تا ۱۵ محور گردشگری و یک محور گردشگری در ناژوان به عنوان طرح های نمونه گردشگری معرفی و در بودجه سال ۹۹ لحاظ شوند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: این برنامه ها و طرح های گردشگری در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف می شوند، تاکنون طرح های ۱۰ منطقه با حضور اساتید دانشگاه، حرفه مندان، ریاست کمیسیون گردشگری و متخصصین حوزه شهرسازی به جمع بندی رسیده و پنج منطقه دیگر نیز در ادامه مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد؛ امیدواریم با این برنامه ها به سمت کیفی سازی فضاهای شهری با رویکرد گردشگری حرکت کرده و خروجی آن به وجود آمدن یک فضای گردشگری پایدار در اصفهان باشد.
وی با بیان اینکه هدف این است که در این گردشگری پایدار، بتوان ابعاد اقتصادی و اجتماعی و ابعاد فیزیکی و اکولوژیکی را با همراهی مناطق ۱۵ گانه دنبال کرد، افزود: در صورتیکه بتوانیم روی این ابعاد به جمع بندی رسیده و در مباحث گردشگری از آن کمک بگیریم، می توانیم به سمت گردشگری پایدار حرکت کنیم، این مباحث می تواند در ابعاد نهادسازی، زیست بوم و اقتصاد پایدار حرکت کرده و در فرآیند ارزیابی ها مورد استفاده قرار بگیرد.
حسینی نیا با بیان اینکه تاکید بر این است که در سال ۹۹ طرح ریزی و اجرای قالب این برنامه ها تحت عنوان برنامه های کوتاه مدت دنبال شود، افزود: برخی از برنامه ها نیاز به برنامه ریزی و طراحی دقیق تری دارد از این رو پایه گذاری آنها در سال ۹۹ و توسعه و اجرای این فازها در سال های آینده انجام می گیرد.
وی گفت: آغاز اجرای برخی از پروژه ها نیز که نگاه کلان به موضوع گردشگری دارد در سال ۹۹ در فرآیند برنامه اصفهان ۲۰۲۰ انجام و فرجام و نتایج مطلوب آن در سال های آینده رصد می شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید کرد: اجرای برنامه ها و پروژه های گردشگری در طرح اصفهان ۲۰۲۰ الزاما با نگاه احیای تاریخی انجام نمی شود، کما اینکه رویکرد و بستر و زمینه تاریخی می تواند به غنای موضوع بیفزاید، در مناطقی مانند یک، سه، پنج و تخت فولاد در منطقه ۶، تم گردشگری و غنای فرهنگی ما را به سمت اجرای برنامه های گردشگری با تم تاریخی حرکت می دهد اما در سایر مناطق، بخشی از رویکردها کالبدی، برخی اکولوژیکی و بعضی محیط زیستی است؛ به طور مثال در منطقه ۹ به دلیل وجود کوچه باغ ها ضمن تاکید بر مولفه های تاریخی مانند منارجنبان و کوه آتشگاه به دنبال محور کالبدی نیز هستیم تا توأمان بتوانیم این موارد را مانند دانه های تسبیح در کنار هم قرار دهیم.
وی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های اصفهان ۲۰۲۰، گفت: در سطوح میان مدت و بلند مدت بخش خصوصی نیز امکان و ظرفیت مشارکت را دارد، به طور مثال یکی از پروژه هایی که مورد ارزیابی قرار گرفت و تایید شد یک روستای گردشگری با تم کشاورزی بود، این روستا در پهنه ای از اراضی کشاورزی در حال برنامه ریزی است و می طلبد که بخش خصوصی به کمک شهرداری بیاید تا بتوان تم گردشگری کشاورزی را در آن پیاده کرد. این یک نمونه از مشارکت بخش خصوصی است و به طور حتم در سایر پروژه ها نیز می توانیم از وجود این بخش استفاده کنیم.
حسینی نیا تاکید کرد: اصفهان در سه دوره تاریخی پایتخت و شهری مهم در طول تاریخ بوده است بنابراین ویژگی های تاریخی، کالبدی، میراث ملموس و ناملموس این شهر قابل رصد است. امیدواریم بتوانیم با همراهی و کمک شهروندان تمام این مولفه ها را به هموطنان و علاقمندان به حوزه های مختلف گردشگری معرفی کنیم.

چاپ چاپ