- citypr.ir - http://www.citypr.ir -

تدارک محل هایی برای آسایش و آرامش سالمندان اصفهانی و خانواده ها در مناطق مختلف

اصفهان ۲۰۲۰ به اقتصاد فرهنگ هم توجه دارد
شهردار اصفهان گفت: به دنبال این هستیم با کمک مردم جدا از خانه سالمندان، در مناطق مختلف محل هایی ویژه سالمندان ایجاد کنیم، این مکان ها در جاهایی انتخاب می شوند که خانواده ها بتوانند روابط نزدیکتر با یکدیگر داشته، دسترسی ها راحت تر باشد و حالت پاتوق سالمندی داشته باشد.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی با حضور در برنامه تلویزیونی «صبحی دیگر» که از شبکه آموزش پخش شد، با بیان اینکه اصفهان منشاء همه تحولات فرهنگی بوده است، گفت: مدیریت شهری اصفهان نیز تلاش می کند این شهر همچون گذشته مایه فخر و اعتبار ایران باشد و امیدوارم این اقدامات منجر به ایجاد زیرساخت های فرهنگی شود.
وی تصریح کرد: از ابتدای کارمان در شهرداری اصفهان برنامه ای سنجش پذیر را با هفت محور ارائه کردیم که محور اول آن گردشگری و محور بعدی کارآفرینی بود؛ به همین منظور همه اقدامات خود را به سوی گردشگری هدایت کردیم و طرح اصفهان ۲۰۲۰ را در سال ۲۰۲۰ پس از تصویب در شورای شهر اصفهان پیگیری کردیم.
شهردار اصفهان با بیان اینکه به همین منظور در ۱۵ منطقه ۱۵ طرح محرک توسعه حول محور گردشگری تعریف شده است، ادامه داد: بسیاری از این طرح ها ریشه فرهنگی دارد و سعی شده تمام اقدامات عمرانی، شهرسازی و زیباسازی با یک نگاه فرهنگی که آمیخته با فرهنگ اصیل ایرانی است برنامه ریزی و اجرا شود. این طرح ها به سویی می روند که در سال ۲۰۲۰ اصفهان به عنوان محور گردشگری ایران معرفی شود و تحول بزرگی در حوزه اقتصاد فرهنگ این شهر رقم بخورد.
وی اضافه کرد: به همین منظور اقداماتی در حوزه های مختلف رقم خورده، جشنواره کودک و نوجوان به عنوان یک رویداد دائمی به میزبانی اصفهان تثبیت شده و به دنبال این هستیم تا اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک انتخاب شود، اقدامات اولیه در این خصوص انجام شده و در بهمن ماه امسال، اصفهان به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب می شود.
نوروزی تاکید کرد: اقداماتی هم انجام شده تا هر فردی که به شهر اصفهان قدم می گذارد، همانطور که فضاهای مختلف را می بیند احساس کند این شهر دوستدار کودک است.
وی با بیان اینکه در عین حال شهر دوستدار سالمند را نیز پیگیری کرده ایم زیرا معتقدیم سالمندان سرمایه اصلی کشور هستند که باید قدر و جایگاه آنها دانسته شود، افزود: بنابراین باید فضای شهر را باید به گونه ای پیش ببریم که سالمندان در همه جا با آسایش و آرامش زندگی کنند؛ لازم است دسترسی ها را برای این قشر راحت کنیم و بتوانیم اتوبوس و مترو را بر اساس مصوبه شورای شهر و بر اساس مقررات برای این افراد رایگان کنیم.
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه در حال برنامه ریزی برای مکان هایی هستیم که سالمندان بتوانند از این مکان ها به راحتی استفاده کنند، گفت: برای ایجاد محل های ویژه سالمندان از سازمان های مردم نهاد کمک می گیریم.
وی اضافه کرد: قصد داریم این شیوه جدید را برای آسایش سالمندان در شهر اصفهان ایجاد کنیم، اگر برای سالمندان چنین مکان های خاصی در نظر گرفته شود خیال آنها و خانواده هایشان راحت تر شده و سالمندان در کنار خانواده و در کنار یکدیگر اوقات خود را می گذرانند.
نوروزی با بیان اینکه هر ۱۵ روز ملاقات های مردمی را در مناطق مختلف شهر اصفهان برگزار می کنیم، تاکید کرد: در این برنامه ملاقات های مردمی شوراهایی از معتمدین تشکیل می شود تا گره های کور مناطق باز شود. قرار است ماموریت طرح ایجاد مکان هایی برای نگهداری سالمندان نیز بر عهده این شورا گذاشته شود، هنوز این طرح اجرا نشده اما پخته و آماده شده و با کمک مردم اجرایی می شود.
وی افزود: در حوزه فرهنگی نیز کارهای جدید مانند تهیه فرهنگنامه شهروندی را در دستور کار خود قرار داده ایم، این فرهنگنامه در ۱۰ جلد کتاب و در ۱۲ موضوع مدیریت خشم، آتش نشانی، فضای سبز و … شهروندان را نسبت به حقوق و تکالیفشان آشنا می کند، این کتاب علاوه بر موجود بودن در سایت، به صورت مجلد هم به چاپ رسیده و در جلسه کلانشهرها به شهرداران کلانشهرها هدیه شد تا علاوه بر مطالعه نقاط ضعف و قوت این کتاب را به ما بگویند.
شهردار اصفهان گفت: همه با مطالعه فرهنگ ‌نامه بزرگ شهروندی می‌ توانند بسیاری از اطلاعات شهری را دریافت و به آن دسترسی داشته باشند.