تحقق تنها ۲۰۰ میلیون تومان از درآمد پارک حاشیه ای در ۸ سال
تاریخ انتشار: 01 فوریه 2020 - اخبار شهرداری ها, اختصاصی

تحقق تنها ۲۰۰ میلیون تومان از درآمد پارک حاشیه ای در ۸ سال...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

تحقق تنها ۲۰۰ میلیون تومان از درآمد پارک حاشیه ای در ۸ سال
سرپرست معاونت حمل و نقل ‌و ترافیک شهرداری تهران از حل مشکل اساسی پارک حاشیه‌ای در صورت تصویب لایحه «درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» خبر داد.
به گزارش خبرنگار شهرنوشت، سال گذشته لایحه «درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» به پیشنهاد وزارت کشور در جلسات ۱۳۹۷/۵/۷ و ۱۳۹۷/۵/۱۰ هیئت وزیران به تصویب رسید، اما برای بررسی و اجرای آن، لازم است که لایحه مذکور به تصویب استانداری و شورای نگهبان نیز برسد. یکی از بندهای قانونی این لایحه راجع به تعیین سرنوشت درآمد حاصله از اجرای پارک حاشیه‌ای است.
براساس ماده ۱۵، «شهرداری‌ها می‌توانند به منظور مدیریت پارک‌های مجاز حاشیه‌ای، از ابزارهای لازم از قبیل ایست‌سنج (پارکومتر) یا کارت پارک استفاده نموده و مبلغ مناسبی که میزان و محدوده زمانی آن توسط شورای اسلامی شهر تعیین می‌شود بابت حق توقف اخذ و به حساب شهرداری واریز نمایند. توقف بدون مجوز به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع خواهد بود.»

درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای به کدام حساب واریز می‌شود؟
بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، درآمد پارک حاشیه‌ای باید به حساب خزانه دولت واریز و پس از آن در آخر هر ماه درآمد حاصله به حساب شهرداری واریز شود. شهرداری نیز با این مبلغ مجاز است که به احداث و توسعه پارکینگ‌های عمومی در شهر بپردازد. بنابراین اینگونه می‌توان گفت که درآمد حاصله از پارک حاشیه‌ای به صورت مستقیم به حساب خزانه دولت واریز می‌شود، اما تاکنون دولت بدهی ۸ ساله خود را (جز یک مقدار اندک) به شهرداری پرداخت نکرده است.

در همین رابطه؛ یوسف حجت در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنوشت، در این مورد، اظهار کرد: در لایحه درآمد پایدار، بندی در رابطه با درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای است. اگر این لایحه از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام عبور و به تصویب برسد، مشکلات پارک حاشیه‌ای حل خواهد شد. نتیجه تصویب این لایحه، هزینه کرد درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای توسط شهرداری‌ها در جهت توسعه حمل و نقل عمومی خواهد بود.

وی با تأکید براینکه دولت باید درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای که در این سال‌ها به حساب خزانه دولت واریز شده را به شهرداری تهران بازگرداند، تصریح کرد: البته برای اولین‌بار از سال اجرای این قانون (۱۳۹۰)، شهرداری موفق به دریافت ۲۰۰ میلیون تومان از درآمد واریزی به حساب خزانه دولت شد. در ضمن شهرداری تهران مجاز است این مبلغ را تنها در احداث و توسعه پارکینگ عمومی هزینه کند.
حجت افزود: اما سوال اینجاست که آیا با ۲۰۰ میلیون تومان می توان پارکینگ عمومی احداث کرد؟ این مبلغ هزینه فضای یک پارک ماشین در آپارتمان‌های شمال شهر تهران است.
به گفته سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ با تصویب این قانون، درآمدهای پایدار شهرداری تهران افزایش خواهد یافت و شهرداری این درآمد حاصله از پارک حاشیه‌ای را در توسعه حمل و نقل عمومی هزینه خواهد کرد.

چاپ چاپ