تعالی سازمانی، مبتنی بر دانش گرایی و نوآوری است
در اولین فرآيند جشنواره تعالی سازمانی شهرداری اصفهان

تعالی سازمانی، مبتنی بر دانش گرایی و نوآوری است

تاریخ انتشار: 03 فوریه 2020 - اخبار, اختصاصی, خواندني هاي برگزيده‌
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

در اولین فرآیند جشنواره تعالی سازمانی شهرداری اصفهان مطرح شد؛
موفقیت شهرداری در گرو راضی کردن وجدان عمومی است
تعالی سازمانی، مبتنی بر دانش گرایی و نوآوری است

شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان با جسارت بالا به موضوع تعالی سازمانی ورود کرد. این انتخاب، هدفی است که می تواند این سازمان را به سوی نتایج مطلوب که همان رضایت مردم و ارباب رجوع است، سوق دهد.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در اولین فرآیند جشنواره ارزیابی تعالی سازمانی شهرداری اصفهان که با حضور رییس شورای اسلامی شهر، معاونین، مدیران مناطق و سازمان های شهرداری برگزار شد، افزود: تعالی واژه ای زیبا و هدف همه ادیان است.
وی تعالی را مبتنی بر دانش گرایی و نوآوری دانست و افزود: تا زمانی که یک دستگاه نوآور، دانش گرا و مبتنی بر اصول علمی حرکت نکند نمی تواند در مسیر تعالی حرکت داشته باشد.
شهردار اصفهان ادامه داد: مدل جهانی تعالی هدف را سنجیده و به ما می گوید باید در چه مسیری حرکت کنیم، این مدل قصد دارد بگوید در مسیر باید چگونه حرکت کرد تا به تعالی دسترسی پیدا کرد.
وی با بیان اینکه از ابتدای آغاز به کارمان در شهرداری اصفهان برنامه ای سنجش پذیر را ارائه کردیم، اضافه کرد: شهرداری اصفهان در حدود یکسال و نیم پیش در شانزدهمین دوره تعالی سازمانی شرکت کرد و در واقع به زیر تیغ ارزیابی سازمانی رفت تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کند که البته در این دوره موفق به دریافت جایزه نیز شد و شهرداری اصفهان به عنوان نخستین شهرداری کشور بود که چنین کاری را آغاز کرد.
اصلاحات به معنای واقعی
نوروزی، ورود به ارزیابی سازمانی را به قصد انجام اصلاحات به معنای واقعی ذکر کرد و گفت: نمی توان بدون ارزیابی صحیح، سطح و عیار شهرداری را مشخص کرد؛ امروز شهرداری اصفهان توسط ارزیابان خارج از سیستم خودش مورد ارزیابی قرار گرفته که البته اجرای آن در مقام مقایسه سازمان ها و مناطق با یکدیگر نیست بلکه هر سازمانی را با خودش قیاس می کند تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود.
وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان از این اقدامات استقبال می کند، تاکید کرد: مدیریت شهری این کار را یک حرکت علمی می داند.
شهردار اصفهان افزود: موفقیت شهرداری اصفهان روزی رقم می خورد که در این ارزیابی ها بتوانیم موفق به راضی کردن وجدان عمومی شویم.

بین نیروهای درستکار و بدکار، تفاوت بگذاریم
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این برنامه ضمن تبریک به شهرداری اصفهان بابت ورود به بحث مهم تعالی سازمانی، اظهار کرد: مدیریت جامع کیفیت یکی از اتفاقات مهمی است که در این فرآیند در حال انجام بوده و قابل تقدیر است؛ به لحاظ تیزهوشی، علاقمندی و توانمندی که در نیروهای خدوم شهرداری وجود دارد موضوع تعالی سازمانی به زودی آثار خود را نشان می دهد.
علیرضا نصر ضمن ابراز امیدواری برای تسری تعالی سازمانی در شورای شهر، تصریح کرد: این کار باعث می شود شورای شهر نیز مانند شهرداری در مسیر تعالی گام بردارد. با ارزیابی های صورت گرفته موضوع تعالی سازمانی ریشه در مکاتب دینی ما دارد. بنابراین باید دقت و مراقبت کرد تا بین نیروهای دلسوز، وقت گذار و شرافتمند و نیروهای دیگر تفاوت قائل شد زیرا اگر تفاوتی قائل نباشیم این موضوع منجر به این می شود که نیروهای نیکوکار انگیزه خود را برای کار کردن از دست داده و افراد بدکار دچار غرور شوند.
وی با بیان اینکه در هر مجموعه ای که کار می کنیم باید ارزیابی ها عدالت محور باشد، ادامه داد: عدالت یعنی قرار گرفتن هر چیز در جای خود و باید بین افراد نیکوکار و بدکار تفاوت قائل بود؛ نباید این حس در بین کارکنان ایجاد شود که تفاوتی بین نیروها وجود ندارد.
رییس شورای شهر اصفهان رفیق بازی و باند و باندبازی را آفت بسیار بزرگ مدیران ذکر کرد و افزود: فرد خطاکار باید مورد تنبیه قرار بگیرد اما این تنبیه باید با تشویق فرد نیکوکار رقم بخورد زیرا تشویق نیکوکار تنبیهی برای برای آدم بدکار است.
وی اضافه کرد: در صورتیکه سازمانی از امتیازات لازم برخوردار نبود این موضوع نباید زمینه نگرانی آنها را فراهم کند بلکه باید به عنوان انگیزه ای برای کار و تلاش بیشتر باشد.

ارزیابی سازمانی برکات خوبی برای شهر و شهروندان دارد
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان نیز در این جشنواره با بیان اینکه شهرداری اصفهان سال گذشته برای نخستین بار در ارزیابی ملی تعالی سازمانی شرکت کرد و امسال برای دومین بار در آن شرکت می کند، اظهار کرد: کاری که هم اکنون در شهرداری اصفهان در بحث تعالی سازمانی صورت گرفته برای نخستین بار است زیرا اعتقاد داریم مردم و شهروندان متعالی نیاز به مدیریت شهری متعالی دارند.
علیرضا صادقیان تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم در شهرداری اصفهان به صورت مرتب ارزیابی داشته باشیم و بهبود را هر روز بهتر از دیروز و به صورت همه روزه تجربه کنیم ارزیابانی را با کمک و همراهی ارزیابان بیرون از سیستم، تربیت کردیم و آموزش دادیم که مدل بسیار خوبی بود.
وی ادامه داد: سال گذشته به عنوان نخستین شهرداری کشور در مدل ارزیابی کشوری حضور پیدا کردیم که این موضوع شجاعت شهرداری اصفهان را می طلبید و جای تقدیر از شهردار اصفهان و شورای شهر دارد؛ امیدوارم برکات کاری که آغاز شده در آینده به مردم و شهروندان عزیز برسد.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان تاکید کرد: تا زمانی که ارزیابی خوبی از عملکرد خودمان در شهرداری نداشته باشیم نمی توانیم نتایج خوبی را برای مردم و سازمان ها رقم بزنیم.
گفتنی است در این مراسم مدیران و سازمان های برتر شهرداری اصفهان که در ارزیابی صورت گرفته، حائز رتبه های برتر شناخته شده بودند از سوی شهردار و رییس شورای شهر اصفهان مورد تقدیر قرار گرفته و لوح سپاس و تندیس تعالی سازمانی دریافت کردند.

چاپ چاپ