تاریخ انتشار: 26 جولای 2014 - اخبار

اطلاعیه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان در خصوص آتش سوزی مجتمع کادوس چهار...

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

احتراماً با توجه به حریق روز یکشنبه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۳ در خیابان امام خمینی (ره) مواردی جهت روشن شدن اذهان شهروندان و رسانه ها به اطلاع می رسد. به استحضار می رساند:
۱ـ راس ساعت ۶:۴۸:۱۳ صبح روز حادثه فردی که خود را “فرهانی” معرفی نمود با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی تماس گرفت. با توجه به کنترل تمامی مکالمات ضبط شده در سامانه ۱۲۵، ستاد فرماندهی بلافاصله گروهی را با خودروی اطفای حریق به محل آتش سوزی اعزام نمود که ساعت ۶:۵۳ به محل رسیدند و با مشاهده ی حجم و وسعت آتش سوزی تقاضای کمک فوری نمودند. کلیه خودروهای موجود در ایستگاه های پنجگانه آتش نشانی شهرداری به محل اعزام شدند. علاوه بر این از شرکت پالایش نفت، پتروشیمی، گمرک، فرودگاه و آتش نشانی خرمشهر نیز تقاضای کمک شد که در کوتاه ترین زمان به ناوگان حاضر در محل پیوستند. حریق در ساعت ۹:۵۵ تحت کنترل قرار گرفت و در ساعت ۱۰:۴۸ آتش سوزی مهار شد. اما لکه گیری و خنک سازی سازه ی فلزی ساختمان کادوس تا روز بعد نیز ادامه یافت.
با توجه به اینکه ایستگاه‌های آتش نشانی آبادان از خودروهای اطفاییه خالی شده بود با درخواست فرماندار ویژه از نیرو‌ها و خودروهای شهرهای ماهشهر درخواست اعزام خودرو گردید که به منظور پوشش حریق احتمالی سطح شهر در ایستگاه‌ شماره یک مستقر و در صورت نیاز از آن‌ استفاده شود که همکاری لازم را انجام داده و یک دستگاه اعزام نمودند.
۲ـ در خصوص نجات خانواده ی پنج نفره ای که بالای پشت بام مجتمع جنب کادوس قرار داشتند باید گفت اولین گروهی که به محل اعزام شده بودند با توجه به اینکه آتش نشانی آبادان فاقد خودروی پلکان است و اهمیت اقدام سریع در این خصوص، بلافاصله اقدام به نجات آنها به وسیله ی طناب نجات نمودند که سه کودک این خانواده با ایمنی کامل به پایین ساختمان انتقال داده شدند و والدین نیز پس از استقرار خودروی پلکان آتش نشانی پالایشگاه در محل، نجات داده شدند.
۳ـ در این عملیات علاوه بر کارکنان حاضر به کار، کلیه ی پرسنل در حال استراحت و برخی کارکنان بازنشسته که از اساتید امر اطفا می باشند با شنیدن موضوع حادثه بلافاصله به کمک همکاران خود شتافتند (لباس شخصی ها) و نهایت همکاری را نمودند. ضمن قدردانی از کلیه همکاران که به مبارزه با شعله‌های سرکش آتش رفته و آتش‌سوزی را مهار و خاموش کردند یادآور می شود در این حادثه به علت حرارات بالا سه آتش‌نشان دچار مصدومیت و سوختگی بصورت سطحی شدند.
۴ـ با توجه به اینکه وقوع این حریق دیر به آتش نشانان اطلاع داده شده بود و نظر به گستردگی حریق مذکور که به دو کوچه ی اطراف و پشت مجتمع کادوس نیز سرایت کرده بود، بلافاصله تقسیم کار صورت گرفت و عملیات به مسئولین ایستگاه های آتش نشانی واگذار شد. این عمل بعد از اطفای حریق نیز صورت گرفت و طبقات مختلف این مجتمع چک شد و پس از آن خودروهای اضافی به منظور ریکاوری و آماده سازی به ایستگاه ها اعزام شدند. اما ایستگاه مرکزی و شماره دو همچنان مسئولیت چک و بررسی لحظه به لحظه را بر عهده داشتند و پس از اطفای حریق و جهت بازرسی و لکه گیری ۱۵ نوبت به محل مراجعه نمودند.
۵ـ با توجه به اینکه مجتمع مذکور تجاری بود حدفاصل میان واحدهای تجاری آن از آهن و سیمان استفاده نشده بود و به وسیله ی پارتیشن و MDF جداسازی میشد و اغلب فروشگاه های واقع در آن عرضه ی پوشاک، کیف و کفش و لوازم آرایشی و بهداشتی بودند که همگی از مواد قابل اشتعال هستند می توان علت اصلی توسعه ی آتش سوزی و افزایش حجم آتش را همین عامل دانست که نقش عمده و اساسی را داشته و بستری آماده برای اشتعال سریع فراهم کرده است.
۶ـ گفتنی است علت حریق توسط کارشناسان سازمان آتش نشانی در دست بررسی می باشد لذا از کلیه ی شهروندان و افراد غیرمسئول درخواست می شود از گمانه زنی و ایجاد شبهات و بروز شایعات در خصوص علت اصلی حریق تا پایان بررسی های کارشناسی جداً خودداری نمایند.
۷ـ از کارکنان فداکار آتش نشانی و ادارات امدادرسان، انتظامی و همچنین کلیه ی نیروهایی که در امر اطفا حریق حضور یافتند و با مامورین این سازمان همکاری نمودند صمیمانه قدردانی می شود.
۸ـ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همواره سعی و تلاش وافری در ارائه خدمات به موقع و بهینه به تمامی شهروندان داشته و دغدغه ای مهمتر از خدمت به موقع و خداپسندانه به مردم را ندارد و با تمام توان خود می کوشد بهترین خدمات امدادی را ارائه کند که کارکنان فداکار سازمان در این راه حتی از بذل جان خود هم دریغ نمی کنند. علیهذا این سازمان، از مردم و شهروندان گرامی درخواست می نماید به منظور پیشگیری از بروز حوادث مشابه، با انجام تمهیدات لازم، انشاء الله شاهد این گونه اتفاقات ناگوار نباشیم.
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان

چاپ چاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.