تهرانگردی های نوروزی در سایه کرونا
تاریخ انتشار: 02 مارس 2020 - اخبار, اختصاصی, خواندني هاي برگزيده‌

تهرانگردی های نوروزی در سایه کرونا

پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

تهرانگردی های نوروزی در سایه کرونا
شهرنوشت: شهردار تهران پس از مشکلاتی که ویروس کرونا برای اجرای برنامه های نوروزی تهران ایجاد کرده از جایگزینی برنامه های مجازی و بدون حضور مردم شهرداری برای ایام نوروز سخن گفته و به تبع آن ستاد گردشگری شهرداری، محدود کردن تورهای گردشگری و جایگزینی فعالیت های مجازی در حوزه گردشگری را برای برنامه های نوروزی در دستور کار قرار داده است.
مهرشاد کاظمی، رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران در گفتگو با شهرنوشت، درباره دو سناریویی که پیرامون برنامه های نوروزی از طرف شهردار تهران به مدیران بخش های مختلف ابلاغ شده، گفت: شهرداری تهران برنامه های مفصلی را با حضور مردم برای عید نوروز تدارک دیده بود که در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا، اجرای آن ها امکان پذیر نیست. حتی در این دوره به مناسبت تقارن ایام نوروز با جشن های ماه های رجب و شعبان و به دلیل اینکه مردم روزهای دشواری را پشت سر گذاشتند، برنامه های گسترده ای از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به صورت گسترده در نظر گرفته شده بود.
او افزود: از برنامه های روز درختکاری، نوروزخوانی، علی خوانی گرفته تا شاهنامه خوانی که مبتنی بر آیین های قدیمی و باستانی اند تا برگزاری تِئاترها و موسیقی های مرتبط با نوروز در نوروزگاهها در این دوره مد نظر قرار گرفته و حدود ۷۰ نقطه از تهران برای این برنامه ها مشخص شده بود که با توجه به شیوع بیماری کرونا برنامه های نوروزی به صورت محدودتر انجام خواهد شد.
کاظمی ادامه داد: با توجه به بخشنامه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر جلوگیری از تورهای دانش آموزی و دانشجویی گروهی و تجمعات برای بازدید از اماکن تاریخی و موزه ها در عید نوروز، در تلاش هستیم تا با موافقت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، تورهای گردشگری ویژه نوروز را به صورت محدود و به صورت ۴ یا ۵ نفره برگزار و از ون به جای اتوبوس هایی که از قبل در نظر گرفته شده بود استفاده کنیم.
او اضافه کرد: عمده فعالیت های ستاد گردشگری را روی فعالیت های مجازی متمرکز کردیم، به صورتی که مردم در خانه ها بمانند و معرفی فضاها و اماکن فرهنگی ،هنری، تاریخی و جاذبه های گردشگری تهران را در فضاهای مجازی ببینند و برای اینکه این مسئله ازحالت کسل کننده خارج شود، مسابقاتی را در این فضا در موضوعات مختلف و برای گروه های مختلف طراحی کردیم. مثلا برای دانش آموزان مسابقه نقاشی در نظر گرفته شده که نقاشی های خود را برای ما ارسال کنند و نفرات برتر به صورت روزانه اعلام و در اردیبهشت ماه به آثار برتر جوایزی اهدا و در صورت امکان این آثار را در نمایشگاهی به نمایش خواهیم گذاشت. همچنین روزانه دو تا سه مسابقه را در سایت گردشگری شهرداری در باره اماکن و جاذبه های گردشگری تهران برای دانش آموزان دبیرستانی و عموم مردم در نظر داریم.سعی می کنیم این مسابقات با دروس دانش آموزان نیز مرتبط باشد مثلا سوالات مسابقه را درباره اماکن، رود دره ها و جاذبه های گردشگری و کوه های اطراف تهران و ارتفاع آن ها و مکان هایی که مربوط به انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی است طراحی کنیم.
او با بیان اینکه تا چند روز آینده در سامانه جامع گردشگری مشخصات و اطلاعات ۷۰ تا ۸۰ نقطه از جاذبه های گردشگری تهران بارگذاری می شود گفت: درباره این اماکن و جاذبه ها نیز مسابقاتی در نظر گرفته می شود و معرفی امامزاده ها و اماکن مذهبی و فرهنگی گالری های هنری فعالیت های مجازی را در برنامه داریم.
کاظمی یادآور شد: با استفاده از سامانه ۱۳۷ مسافرین را جذب و به آژانس های گردشگری که با ستاد گردشگری شهرداری در ارتباط هستند معرفی می کنیم تا در صورت موافقت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بتوانیم تورهای ۵،۶ نفره را از ۲۸ اسفند برگزار کنیم.

چاپ چاپ