سخنگوی سازمان آتش نشانی عنوان کرد

لزوم مرمت سقف‌ برخی نقاط تاریخی بازار/پیگیری جدی ایمنی بناهای تاریخی...

تاریخ انتشار: 22 آوریل 2020 - خواندني هاي برگزيده‌
پایگاه خبری روابط عمومی شهرداری ها -

لزوم مرمت سقف‌ برخی نقاط تاریخی بازار/پیگیری جدی ایمنی بناهای تاریخی
بارش‌های پی در پی فروردین ماه، روزهای شومی را برای برخی از ساختمان‌های تاریخی رقم زد، به طوری که بخشی از دیواره کاخ سعد آباد و بخشی از طاق بازار امین السلطان دچار ریزش شدند. ریزش قسمتی از این بناهای تاریخی خوشبختانه خسارت جانی بر جای نگداشت؛ اما این حادثه علاوه بر اینکه زنگ خطریست برای از بین رفتن آثار تاریخی، هشداری درباره ایمنی بناهایی است که به علت قدمت، مقاومت خود را از دست داده‌اند.

سید جلال ملکی -سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ریزش بخشی از طاقِ بازار امین‌السلطان در خیابان مولوی تهران که گفته می‌شود علت‌ آن‌ وضعیت جوی و بارش باران بوده، اظهار کرد: گفته می‌شود که در پی بارش‌های اخیر،‌ متاسفانه بخش‌هایی از ساختمان‌هایی تاریخی دچار ریزش شده است، البته بر اساس خبرهایی که در این باره منتشر شده، ریزش این دیواره‌ها خسارت جانی بر جای نگذاشته است. اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که اگر این حادثه‌ها زمان دیگری، رخ می‌داد ممکن بود خسارت جانی هم بر جای بگذارد. پس باید ایمنی بناهای تاریخی را به صورت جدی پیگیری کرد، چرا که این بناها ریسک خطر بسیار زیادی دارند.

وی افزود: ساختمان‌هایی که ثبت میراث فرهنگی شدند زیر نظر همین سازمان هستند، اما ساختمان‌های تاریخی که ثبت نشده باشد مالکیت حقیقی دارند.

سخنگوی سازمان آتش ‌نشانی تهران با اشاره به حریق میدان حسن آباد در سال گذشته گفت: پس از وقوع حریق حسن آباد تعاملاتی بین سازمان آتش‌نشانی تهران و میراث فرهنگی در زمینه ایمنی بناهای تاریخی انجام شد. تعامل بسیار خوبی با این سازمان داشتیم، به طوری که در این خصوص برای سازمان آتش‌نشانی تهران دوره آموزشی برگزار کردند.

ملکی تصریح کرد: برای جلوگیری از وقوع حادثه باید نظارت خاصی بر شرایط ساختمان‌هایی که به علت قدمت زیاد، دچار فرسودگی شدند وجود داشته باشد. البته طبق ضوابط، انجام تعمیرات و ایمن سازی در ساختمان‌های تاریخی نیازمند اقدامات کارشناسی است که قائدتا باید سازمان مسئولش در این زمینه اقدام کند، اما اگر برای شناسایی برخی نقاط ناایمن به کمک سازمان آتش‌نشانی تهران نیاز باشد ما آمادگی داریم که در حد توان سازمان در این زمینه فعال باشیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: در برخی نقاط تاریخی بازار هم شاید سقف‌ها نیاز به مرمت داشته باشد که امیدواریم همچون سایر بناهای تاریخی به این موضوع نیز رسیدگی شود.

چاپ چاپ